Manzon Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 For å dra tråden litt tilbake til det som min kjære kone starte med. Når vi har vært ute med båten så opplever iallefall vi at flere av kvinnene i de andre båten beundre min kjære halvdel som tørr. Flere skylder på at de ikke tørr. Nå er det vel slik at vi mannfolk håpper lettere i det, ingen oppgave er for stor før det motsatte er bevist. Men som det har vært påpekt tidligere så har dette også med sikkerhet å gjøre. Vist vi skulle dette over bord, vil du virkelig at fruen skal rope til deg at hun ikke vet hva hun skal gjøre, mens båten sakte men sikkert forsvinner over horisonten? Tror du hadde tregt på at du ikke hadde lært henne opp. Det sto en artikkel i seilmagasinet for ett par måneder siden om ett par, der mannen ble stukket av en bie sverm. Han ble så dårlig at hun måtte få ham på sykehus. Da var det greit at fruen viste hva hun skulle gjøre. En annen grunn til at kvinner er litt tilbakeholden på er nok pga måten som vi lærer bort på. Vi er menn og tåler å få direkte beskjed, vi tåler å få litt kjeft. Men prøver jeg den metoden på konen min så får jeg raskt passet påskrevet . Men med litt omlegging av måten å lære bort på så tar hun det utrloig fint. Vi har også den fordelen at vi har en gammel båt. Får jeg en skrape i den så gjør det ikke noe. Værre med kaien Hvorfor ikke sende sine bedre (eller verre) halvdeler på kurs. Da slipper du å få en ødelagt båt tilbake, og hun er i tillegg kompetent til å ta skuta ut selv. (Kanskje det som er problemet, kanskje noen føler at mandomen da forsvinner?) Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Mye kan skje når man ferdes på bøljan blå. Skulle kapteinen bli syk (matforgifting, biestikk, diabetes, eppilepsi, fyllesyk osv), må noen andre være skikket til å overta roret. Slike ting kan skje selv den beste, og fordelen er at om kona kan styre båten, kan man også benytte anledningen til å nyte en kald en mens man fisker og nyter livet. En kompis av meg sin kone, hjalp ikke til hverken ved fortøyning eller noe annet. Hun liker godt å være med på båttur, men er fullstendig inkompetent når det kommer til praktiske gjøremål ombord. Hvis noe skulle skje der, tenker jeg at krisen vil eskalere raskt.... Kona mi hjelper til med det meste, og begynner å få tak på det, men styrer fortsatt ikke båten. Tror det er noe skremmende med størrelse, da hun lett fører båter under 20fot. Men vi har hatt noen havari og krisebetonte situasjoner, og der har hun vært systematisk og rolig. Anbefaler alle å øve litt på tenkelige og utenkelige situasjoner som; brann, hull i skrog, havari osv slik at alle ombord vet hva de skal gjøre. Dette kan skje i både gamle og nye båter i alle prisklasser!!! Det vil være arrogant å si noe annet. Men øvelse gjør mester, og fremfor alt begrenser øvelse panikkutslag ved senere anledninger Lykke til med dressuren folkens Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Anbefaler alle å øve litt på tenkelige og utenkelige situasjoner som; brann, hull i skrog, havari osv slik at alle ombord vet hva de skal gjøre. Åssen gjør man det da? Fyrer opp et lite bål i salongen og borer et par hull i kjølsvinet. Hopper på havet for å sjekke flytevesten? Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Denne tråden minnet meg litt om denne tråden fra 2008 Båten - den siste mannsbastion :-) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
litt peiling Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Kona har lært : start/stopp, forover/bakover, legge til, gps/kart,vhf/nød, fortøyning. Men hun bruker ikke båten alene, og hun styrer veldig sjelden. Tror det kommer av at hun liker å sitte/ligge akter-ut å nyte sol og et glass vin Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Denne tråden minnet meg litt om denne tråden fra 2008 Båten - den siste mannsbastion :-) Jeg har kanskje fortalt det før at båtlivet kan være en risikosport dersom en bli for mye Kaptein, og historien er sann. En tidliger kolega av meg kjøpte seilbåt og kona var med på tur. Slik han hadde sett andre skipper gjør, skreik han "hopp" til kona da de skulle legge til berget. Hun nølte og han og han repeterte høylytt: Hopp da for f....... Hun hoppa, det var 4 meter til land, hun knakk låret og falt i sjøen. Oppgjøret ble avsluttet med at han fikk beholde båten og hun huset. Sitér dette innlegget Link to post
Scan Baltic Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Grunnen til at vår bedre halvdel kvier seg til og ta kommandoen på brua er, vår evne til å påpeke feil. Høylytt protester fra skipper når vi legger til.Skipper gjør jo ikke feil må vite. Ved bristene evne i å føre båt kompanserer skipper med og overhøvle kona. Det er lytt på sjøen.Vi må utvise en mye større tålmodighet.Hos oss er det jeg som styrer og legger til. Til sommeren skal kona lære og legge til. I båten er det ikke jeg som er skipper jeg er styrmann,med andre ord akkurat som hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Tuppelure Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hos oss er det jeg som er kapteinen mens gubben er den som spretter i land og fortøyer. Dette fungerer bra da han er sterkere til og holde båten, han får kun lov til og kjøre utaskjærs. Skal ikke holde skjult at puls og temperatur kan være høy til tider, men det er vi vel ikke alene om ????? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Fin arbeidsfordeling der der Lise , la den fysisk sterkeste ta de oppgavene som krever mest fysisk styrke det er det mest riktige Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 dette er en fin tråd. Jeg synes det er helt ubrukelig å eie en båt å ikke kunne bruke den akurat når jeg har lyst. Hvorfor mange fruer sitter på land fordi mannen ikke kan dra utpå har nok en eller fler sammensatte forklaringer. Jeg tror det at noen, uansett kjønn ikke slipper til kommer av skipperen ikke er selvsikre nok på manøvrering selv. Mange kvinner tør ikke prøve på egenhånd, en direkte årsak er etter mitt syn at båten er for dyr å for stor. For barn av begge kjønn som lærer seg å kjøre båt av sine foreldre vil ikke dette være et tema. Jeg måtte pent lære meg dette av meg selv, først med en liten jolle, og så byttet litt opp etterhvert som aledningen bød seg.Det er en fin metodeå lære på. Som singel mann må jeg si at dette er et viktig tema, da det er kritisk mangel på single damer på fjorden. må forøvrig inrømme at jeg ikke var en spesiellt habil sjøfør på symaskinen jeg co disponerte når jeg var gift Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 må forøvrig inrømme at jeg ikke var en spesiellt habil sjøfør på symaskinen jeg co disponerte når jeg var gift Nei, og det var det vel ikke noen grunn til heller, kona ordna vel det. Sammenligningen forøvrig mellom symaskin og båt ikke helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Vel Hansi. Vil jeg ha noe sydd så kan jeg godt gjøre det selv, kan jeg slippe så gjør jeg gjerne det. Det er ikke en sammenligning, det er en forklaring på interesseforskjell. Redigert 23.Januar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hos oss er det slik at viss jeg skulle falle over bord skal båten settes i fri og en kan evnt være klar med fjernkontrollen til ankeret. Tidligere hadde jeg med at etter at den var satt i fri skulle hun bakke i mot meg. Dette slo jeg imidlertid fra meg, da jeg i en tenkt situasjon lå å kavet i sjøen og så kom hun bakkende i mot meg med 2 x rustfrie duopropp Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 lå å kavet i sjøen og så kom hun bakkende i mot meg med 2 x rustfrie duopropp Alf-salami? Jeg skal i hvert fall benytte sommeren til dressur, jeg mener båtføreropplæring. (og jeg som knapt kan det selv...) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
alfb Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Alf-salami? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Når det gjelder motorbåter er vel sjansen for å falle overbord omtrent lik null så lenge du styrer båten selv. Det er i det øyeblikket du endelig lar kona få slippe til bak roret noen sekunder at risikoen øker betydelig, da de fleste koner bare får slippe til fordi far skal bak å slå lens. Samme risiko kan ofte også oppnåes når ingen betjener roret. veldig få hadde fallt overbord om vi mennesker hadde vært utstyrt med skikkelig skikkelig store blærer. Når det gjelder seilbåter er det helt omvent, der forekommer skikkelig skikkelig store blærer mye hypigere men seilere faller overbord likevel Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 lar kona få slippe til bak roret Blir hun ikke veldig våt av slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Hvorfor må kona til "free" bli våt av å ta roret, Mulligan? Er det sjødrev du mener? Eller er det noe annet du har i tankene? Redigert 24.Januar.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Roret er jo vanligvis montert under båten akterut, er det ikke? Åsså bruker man ett ratt eller rorkult for å bevege det. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Roret er jo vanligvis montert under båten akterutÅsså bruker man ett ratt eller rorkult for å bevege det. Ja, det tror jeg de aller fleste har fått med seg. Men det forandrer ikke det faktum at å stå til rors eller ta roret er uttrykk som brukes i det norske språket for å tilkjennegi at man styrer eller fører et fartøy, gjerne ved hjelp av ratt, rorkult, styrestikke og så videre. Å stå til rors eller ta roret betyr ikke at man må i sjøen for å styre eller føre fartøyet. Dersom dette fortsatt er uklart for deg, anbefaler jeg et oppslag i ordbøker slik at du får utvidet ditt maritime ordforråd. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Roret er jo vanligvis montert under båten akterut, er det ikke?Åsså bruker man ett ratt eller rorkult for å bevege det. Ikke vindroret mitt. Der bruker jeg liner til å styre med Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Jeg så på TV at 90 % av alle dumheter som kunne bli gjort i verden ble gjort av menn. Dette kan tyde på at kvinner som vil ”stå til rors” kanskje bør finne ut av dette selv for å ikke bli feil opplært. Så får vi heller akseptere at styreinnretningen blir hetende styrepinnen. Det har jo ingen hensikt å være teknisk korrekt når man allikevel er uenige. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Å stå til rors eller ta roret betyr ikke at man må i sjøen for å styre eller føre fartøyet. Men det må du for å stå bak roret. Har du rortørn er det opportunt å befinne seg oppi båtem, fortrinnsvis i nærheten av ett ratt, joystick e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Mulligan, bak roret brukes også i det norske språket. Eksempel: Da Mulligan stod bak roret/stod ved roret/stod til rors/satt ved roret/tok roret/hadde roret kom de trygt til havn i det dårlige været. Redigert for skrivefeil. Redigert 24.Januar.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.