free Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Et søk på Ta roret i google gav 86000 treff på 0,28 sek, mange av de treffene er interessant lesning i forbindelse med denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Og så må det være ganske grunt også. Ellers må du svømme bak roret, eller plaske Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Og så må det være ganske grunt også. Ellers må du svømme bak roret, eller plaske Ikke nødvendigvis. Har du lang nok hekk så kan du "stå bak roret" med roret montert på kjølen (langkjøl) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Trondwi Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Vi bor veiløst på en sten ute i vannet det meste av året, så skal sjefen noe sted er det bare mulig med båt i første etappe. Er det vått, surt og kaldt foretrekker hun noe som er innelukket, Men - da bør det ikke være for mye vind eller strøm og hun legger bare til på steder hun kjenner godt og protesterer vildt, blindt og uhemmet på å føre den innelukkede inn eller ut av trange og kronglete småbåthavner o.l. Hun liker heller ikke å kjøre den noe særlig over 20 knop, selv i åpent hav. Slike betenkeligheter har hun ikke med de mindre båtene våre. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Er det noen damer som er flinke til å sy her ?? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
nedgård Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Min kjæreste fikk kjøre snekka alene i sommer, ved vridbare propeller og frikobling. det gikk over all forventning! Det skal legges til at jeg kjørte jolle ved siden av. Men da jeg skulle legge jolla til brygga, kom ho inn til brygga med snekka og henta meg! kjørte pent inntil, og bakka pent ut igjen Slettes ikke værst! Trur det var 2. eller 3. gangen ho var med i den båten også! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Dame som fører båten sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Er jo lekkert når dama tar RATTET (eller RORKULTEN) ! At hun kan føre båten gir jo dobbelt sikkerhet og det vil vi jo ha! Nå blir det jo til at det er jeg som står til rors for det meste men hun legger ofte til i uthavn når det er plundrete å komme i land. Der er nok jeg "bedre enn henne" Ellers tok både hun og jeg båtførerbeviset i 1980 og som båten er hun et FUNN! Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hei. Jeg holder på med øvelsetimer om man kan kalle det det Det er lettere å få trent på ¨å legge til, eller gå ut ved bryggene denne årstiden siden vi har hele brygga for oss selv som oftest. Det er litt å sette seg inn i med to motorer, vind og strøm.... Gleder meg til det sitter og jeg blir trygg på at jeg mestrer det. Jeg sier hvordan jeg har tenkt å gjøre det før vi starter opp. Rederen lytter og bekrefter om min løsning er grei eller ei. Det er jo viktig for alle sammen å være klar over at ting kan gjøres på flere måter med samme resultat til slutt. Rederen har nå oppgaven med fortøyning og fendere, det er jo mere jobb det enn å bruke spakene. (han har lett for å glemme fendera hi hi) Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
jernkjøl Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Prøver etter beste evne å lære kona å kjøre båten. Men etter en grunnstøting hvor båten ble kondemnert av skaden, er hun veldig vanskelig å få til rors. Ble vel ikke noe bedre da første prøvetur i ny båt også endte med lettere grunnkjenning med fruen til rors. Virker som hun ikke har begreper på avstander/kart til sjøs, men til lands er hun suveren. Guttongen på fem er under full opplæring og det virker lovende. Kanskje det er noen jentegjenger som rett og slett ikke vil kjøre båt, for kona har fem veninner til med store "båtfamilier" og ingen av disse står til rors eller kjører båten alene. Vurderer å sende henne på en ukes seilkurs alene. Kanskje det hjelper? Noen som har erfaring der? Denne problemstillingen er faktisk en reell bekymring for familiens ve og vell till sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Når du nevner det jernkjøl så kan jeg jo rippe opp i at kona prøvde å slå jorda ut av bane for noen år siden , hun har fått høre det utallige ganger etterpå men det har ikke hemmet henne i gleden ved å seile. Jeg tror nok det er vanskeligere med motorbåter så det er mulig folk er mer redd for å håndtere den typen båter, seilbåter er så enkle å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 ...seilbåter er så enkle å håndtere. Jeg har med hånden på mitt eget hjerte forsøkt å forskyve Oslofjorden vestover for noen år siden. Åtte knops fart ble et skikkelig rabalder i grunnfjellet. Var sikker på at de kunne målt rystelsene i Reading / England. Mens båten fortsatte på sin kurs ble det helt stilt ombord da vi ble sittende å lyttet etter om det rant inn vann. Tok litt tid før vi gikk ned og tok en sjekk. Heldig for båten var at den hadde "fjær" i konstruksjonen, noe som medførte at vi kunne fortsette videre. Eneste som ikke stemte etterpå, var kartet som viste andre avstander . Så til de damer som opplever dette er det bare en ting som hjelper - det er å ta kontrollen igjen snarest mulig og glem fadesen. For fadesen er en erfaring som de færreste blir forunt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lnjk Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Vurderer å sende henne på en ukes seilkurs alene. Kanskje det hjelper? Noen som har erfaring der? Ja kona var noen dager på seilkurs i fjor. Jentekurs som ho skryter mye av. Nå er det bare meg og matrosen som er redde og vil i land når vinden tar tak og legger ripa under vann. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Sitat: (jernkjøl @ 27.01.10 19:00) Vurderer å sende henne på en ukes seilkurs alene. Kanskje det hjelper? Noen som har erfaring der? Det høres bra ut, du , hvor skal hun og hvor gml er hun ? Er hun brunette eller blondine ? Kjekt med detaljer Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Nå er det bare meg og matrosen som er redde og vil i land når vinden tar tak og legger ripa under vann. Den dagen en blir redd for å være på sjøen, da er det på tide å finne seg en ny fritidsaktivitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.