Jump to content

Skifte VP tmd70 til hva?


rolk

Recommended Posts

I en slik båt, der vekt ikke betyr stort, er det store saktegående motorer som Callesen, Grenaa, Gardner og denslags som gjelder. Min favoritt er 3-sylindret Callesen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Hei!

Jeg bare lurer på en ting,du sier motoren rusler på 1400omdr. Det er vel ikke med fullt pådrag regner jeg med? Jeg har en TD 70 B på ca 200hk og den ha 2350omdr på fullt. Jeg tør forøvrig påstå at de motorene er noe av det beste du kan ha i en slik båt du har. Hvis du skal bytte så ville jeg satt oppi en motor i 100 eller 120 serien til Volvo. Fantastiske motorer det også. Det sier jeg av erfaring da jeg jobber ved et Volvo last og buss verksted.

Link to post

Ikke kast ut den motoren for noe annet. Den er en god konstruksjon, og som andre påpeker har den løse sylinderforinger. Det eneste som er negtativt med disse motorene er at sylinderforingene har en tendens til å sige i blokka over tid slik at motoren trenger å pakkes om etter en stund. Regner med at denne er pakket om, siden den er såppas gammel. Ventilsetene i toppen har også en tendens til å sprekke, men det er ikke noen fare selv om det skjer. Siden denne motoren sitter i en kutter med bra med plass i motorrommet, så ville denne vært fredet for min del :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Jeg får vel gi en liten forklaring. Motoren min er det så vidt jeg vet ingen ting i veien med. Den er fra tidlig 80-tallet og begynner å dra på åra. Jeg ønsker bare å ha kontroll på hva et motorskifte vil koste dersom noe skulle skje. Dette handler om min personlige økonomi, hvor mye må jeg ha i driftsreserve dersom noe vil skje med motoren. Kanskje den kan gå i 20 år til for alt det jeg kan vite. Jeg ønsker nemlig ikke å parkere båten dersom noe skulle skje. Innbiller meg at et skifte koster flere hundre tusen, men hvor mange?

Link to post

hvor mye penger det koster for en eller annen motor vet jeg ikke men full overhaling av 70 motoren min i 97 kostet 30-40000

skal ikke banne på det men raset gjennom regnskapet for han som bygde båten i 97 men det er et år siden

har sett på nettet et eller annet sted en komplett pakke med ALT nytt tom råder og stempler -syl foringer

kan lete igjen hvis intressant - vil tro hvis du betaler en som har skikkelig peil på di motorene vet han hva som kan brukes og ikke på den du har - tror neppe den du har kneler noengang med mindre den går som yrkesfartøy- fiskebåt el kontinuerlig hardt

har hørt flere omtalt den som udødelig

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...