rolk Startet 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2010 Dersom jeg må skifte min volvo penta tmd70 på 150 hk, som er tungbygd og rusler på 1400 omdreininger hva kan jeg få som erstatter denne. Kan noen gi meg noen tips i denne saken. Båten er en kutter på 45 fot og veier 15-20 tonn. Priskalkyle ønskes også dersom noen har peiling på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 må bare spørre hvorfor??? er ikke disse vp motorene fjell?? går billig?? hadde en slik turbo int.cooler i beach craften vår og den gikk så billig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
68 GT Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Du få kjøpe deg en av disse eksepsonellt supre mariniserte folkevognmotorene som oser av kvalitet og holdbarhet,har et supert forhandler og service nettverk også........... Sikkert en eller annen VAG gubbe her som har en pålitelig motor å anbefale Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Johannes Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Hvis du må bytte ut Volvoen er jo Lugger et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Og hvis du ikke vil ha en av disse kvalitetsmotorene som 68 GT skriver om hva med f eks en 6 sylindret Gardner? http://www.gardnermarine.com/gardner-marin...rd-engines.aspx Var det min kutter så ville jeg sett etter en normalladet motor (+- 10 liter) uten elektronikk på dieselen. Først så ville jeg sjekket opp hva en full overhaling av Volvoen ville komme på. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 I en slik båt, der vekt ikke betyr stort, er det store saktegående motorer som Callesen, Grenaa, Gardner og denslags som gjelder. Min favoritt er 3-sylindret Callesen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ivar Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 tja, hva med å bytte til en annen TMD70 - eller en TMD100..? Hvorfor må/vil du bytte? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Superkul Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 den du har kan du vel overhale uten å ta ut blokka engang?? løse sylinderforinger og greier jeg hadde vertfall ikke bytta Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
EivindT Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Hei! Jeg bare lurer på en ting,du sier motoren rusler på 1400omdr. Det er vel ikke med fullt pådrag regner jeg med? Jeg har en TD 70 B på ca 200hk og den ha 2350omdr på fullt. Jeg tør forøvrig påstå at de motorene er noe av det beste du kan ha i en slik båt du har. Hvis du skal bytte så ville jeg satt oppi en motor i 100 eller 120 serien til Volvo. Fantastiske motorer det også. Det sier jeg av erfaring da jeg jobber ved et Volvo last og buss verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Ikke kast ut den motoren for noe annet. Den er en god konstruksjon, og som andre påpeker har den løse sylinderforinger. Det eneste som er negtativt med disse motorene er at sylinderforingene har en tendens til å sige i blokka over tid slik at motoren trenger å pakkes om etter en stund. Regner med at denne er pakket om, siden den er såppas gammel. Ventilsetene i toppen har også en tendens til å sprekke, men det er ikke noen fare selv om det skjer. Siden denne motoren sitter i en kutter med bra med plass i motorrommet, så ville denne vært fredet for min del Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
rolk Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg får vel gi en liten forklaring. Motoren min er det så vidt jeg vet ingen ting i veien med. Den er fra tidlig 80-tallet og begynner å dra på åra. Jeg ønsker bare å ha kontroll på hva et motorskifte vil koste dersom noe skulle skje. Dette handler om min personlige økonomi, hvor mye må jeg ha i driftsreserve dersom noe vil skje med motoren. Kanskje den kan gå i 20 år til for alt det jeg kan vite. Jeg ønsker nemlig ikke å parkere båten dersom noe skulle skje. Innbiller meg at et skifte koster flere hundre tusen, men hvor mange? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 hvor mye penger det koster for en eller annen motor vet jeg ikke men full overhaling av 70 motoren min i 97 kostet 30-40000 skal ikke banne på det men raset gjennom regnskapet for han som bygde båten i 97 men det er et år siden har sett på nettet et eller annet sted en komplett pakke med ALT nytt tom råder og stempler -syl foringer kan lete igjen hvis intressant - vil tro hvis du betaler en som har skikkelig peil på di motorene vet han hva som kan brukes og ikke på den du har - tror neppe den du har kneler noengang med mindre den går som yrkesfartøy- fiskebåt el kontinuerlig hardt har hørt flere omtalt den som udødelig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ringvassøy Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Volvo sine saktegående motorer er veldig gode og jeg ville ikke byttet. Skal selv montere en tamd70c på 270 hk i min båt. Men om du absolutt vil bytte anbefaler jeg Scania, Cummins eller Cat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.