oslofjord Startet 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2010 Da er det bare å stemme på den båtmodellen som fortjener tittelen "Oslofjordens solskinnsmotorbobåt. Hvis ingen båtmodell får mer enn 50 % av stemmene kan det i senere tråd bli en andre valgomgang med de to mest polulære kandidatene. Dette er ikke en best i test eller min drømmebåtkåring. Det er kåring av den båten som gir mest positive assosiasjoner til båtliv til sol sommer og båtliv Oslofjorden. Båtmodellen som fortjener tittelen bør kunne gli naturlig inn i det båtkulturelle miljøet i Middagsbukta, Tjøme, Hankøsundet eller Fredagshølet Som kjent har Oslofjorden andre tradisjoner enn f.eks. vestlandet som fikk vinneren i NSSR nasjonalbåtkåringen med sin Oselver. Mens man i indre Oslofjord bruker båten som badeplatform pga skiferstrender i motsetning til i Ytre Oslofjord med glattpolerte svaberg så defineres i denne sammenhengheng hele Oslofjorden...Oslo - Nevlunghavn - Strømstad som bruksområdet i denne kåringen. Kriterier for å kunne bli nominert var: - godtar alle produksjonsland. - Må kunne plane eller halvplane for å nå ut til de fineste stedene i ytre Oslofjord på en helgtur. - Solseng eller mullighet for soling på dekk - Minst 4 senger ombord. - Må kunne gli inn i det båtkulturelle felleskap på en naturlig måte i Middagsbukta, Tjøme, Hankøsundet og Fredagshølet. - må finnes mer enn en håndfull av denne båtypen i oslofjorden. - Må være liten nok til å kunne fortøye i trange naturhavner og man må kunn komme i land uten lettbåt. - Ikke seil. -minner fra forrige årtusen vektlegges ikke. Har sakset nominasjonsforslag og bilder av nominert båter fra nomminasjonstråden:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63956&st=0 Scand Baltic burde være en opplagt kandidat. Scand Baltic, Nidelv 28, Askeladden Z7 og Marex 280 Holiday er vel noen av de det finnes flest av i Oslofjorden.. Det kan jo bare være en båt det........Nidelv 28. Må vel ha med noen skyvedørs-båter på lista også ? Saga sine 315 og oppover.., Nimbus 32, Viksund 310-340, Marex Scandinavian Criuser, Bella Falcon 26.. Jeg vil nominere Sandøy 690DC Ikke nødvendigvis fordi den har så fine senger til 4 personer, selv om det sikkert går greit å overnatte i den. Den nomineres først og fremst fordi den er "dritlekker" samt at det er en optimal "Solskinnsmotorbåt" Med Yanmar 120Hk gjør den 25 knop.... . Har kjøpt lottokupong denne uka også... Storö 34. Stor solseng?? Ikke mange som matcher denne: Her kan 2 personer ligge og breie seg uten å ligge i veien for hverandre. 1 dobbel køye i forkabin, og 1 dobbel i akterkabin. Resten av båten sees her: (eller trykk på linken under signaturen min. ) Jeg er livredd for å nominere båten vår, da tråden kan spore helt av. Den nominerte er: Ja det var Bavariaen ja. 37 Sport. Den skulle så vidt jeg ser tilfredsstille alle kriterier og er herved nominert. Siden vi har tysk feinsmecher så må vi ha engelsk så klart Fairline Targa 39 Fjord Attache Med kjfine linjer og sol-soffa Jeg får nominere drømmebåten min da Windy 31 Tornado..... Ellers så må jeg vel si at en Windy 28 Ghibli absolutt fortjener å bli nominert: (Ja,ja det blir trangt for fire å overnatte derfor valgte vi Tornadoen ) Så vidt jeg kan se burde Fairline 36 Turbo være bra! Fart/køyer/solemuligheter/komfort/passer inn i alle miljøer som er nevnt. Og så er det mulighet til å lokke døra når ettermiddagsbygen avbryter sol-badingen. Har kost meg på de fjellene som er avbildet i Fredagshølet, og gjester selv flittig Dragsund, så trange plasser går også bra. Skilsø 33 sport! En deilig båt til sørlandssommer! Skilsøe Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Spenning i teten....venter litt til før vinneren utropes. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 venter litt til før vinneren utropes. rastløs, salt ? Kan den ikke få ligge til over helgen i det minste før noen kåres ? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 (redigert) Greit jeg venter til over helgen med å lage en andre valgomgang hvor de to kandidatene med flest stemmer får kjempe om tittelen (For det ser ikke ut til noen klarer å sikre sieren med mer enn 50 % i første valgomgang..) Redigert 22.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Det virker joe som det er mange som avstår fra og stemme da Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Poenget er å stemme på den båten som skiller seg ut fra den grå massen av båter. Den båten er ikke masseprodusert. Den er det kun laget ett eller noen få eksemplarer av Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Scan Baltic Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Hei, jeg er ny i dette fora,men jeg liker kåringen så langt Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Når jeg hører Scand Baltic må jeg innrømme at solskinn ikke er det første jeg tenker på. Får vel mer assosiasjoner med blårøyk, respatex og ølvom. Men sikkert et bra alternativ til Hobby og Bjølseth. Stemte Windy 31 jeg. Litt mer solskinn over de. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Scand Baltic er hekksjøgeneraler også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
:båt1 Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 jeg avsto fra å stemme fordi ikke snekker og ikke-planene båter fikk være med!! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg avstår også fra å stemme da bare småbåter er nominert Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Ben Sin Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 (redigert) Jeg avsto fra å stemme fordi ikke snekker og ikke-planene båter fikk være med!! Ikke så unaturlig det når det skal kåres en solskinnsbåt som halv eller helplaner. Tror ikke helplanere får være med i kåringen av stusseligste snekke heller. Redigert 22.Januar.2010 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg avsto også fra å stemme. Man kan ikke nyte solen i stress som følger disse vispemotorbåtene... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Farco Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Den båten er ikke masseprodusert. Den er det kun laget ett eller noen få eksemplarer av Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
CB. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Skrog formen ligner da veldig mye på en generell hollandsk stålbåt, eller ???? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
EIRINA Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg synes detter er en vel så bra solskinnsbåt En Joda 370 Sport Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Jeg avstår også fra å stemme da bare småbåter er nominert Ingen har nominert gigantbåter men det skyldes vel kriteriet at: - Må være liten nok til å kunne fortøye i trange naturhavner og man må kunne komme i land uten lettbåt. Båter som er så store at fører ikke tørr å putre gjennom f.eks skjærgården ved Papper/Fredagshølet eller må ha lettbåt hvis ungene vil i land på Langåra når man koser seg i Middagsbukta....kvalifiserer naturligvis ikke som ekte Oslofjordbåt.......man må jo kunne kose seg i skjærgården og ikke bare beundre den på avstand.... Gigantbåter er kjekt å for tur til Danmark....eller når man passerer Stadtlandet eller Lista.....men alt til sitt bruk. Her er fokus på bruk i Oslofjorden. En ekte Oslofjordbåt bør vel heller ikke være større enn at kone/ektefelle også klarer å legge til kai og at den ikke større enn at man slipper betalt mannskap. Redigert 23.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Når jeg hører Scand Baltic må jeg innrømme at solskinn ikke er det første jeg tenker på. Stemte Windy 31 jeg. Litt mer solskinn over de. Er vel innhabil.... sannsynligvis på samme måte som de fleste som har stemt på turbåten Scand Baltic, må likevell ha lov til å si meg enig med Østkyst Hustler. Legger derfor inn et godt ord for 31 Tornado..... Hadde det vært Oslofjordens turbåt ville jeg ikke engang tenkt på å nominere en Windy 31 Tornado. Menn som solskinnsbåt er det ikke mange som kan konkurere. Jeg bor i Stavern....på solkysten og som solskinnsbåt vil jeg påstå at det ikke er mange som er ved siden av og langt mindre overgår en Windy 31 Tornado: Forholdsvis liten, kommer derfor til på de fleste plasser. Utrolig god i sjøen, bruker ikke evigheter av tid for å komme til yndlingsplassene. Har en fantastisk uteplass med lett tilgjengelig og romslig badeplattform. Et stort og godt fordekk med plass til solmadrasser pluss en stor god solseng som ikke må fjernes selv om 6 stk. skal inta et bedre måltid eller drikke kaffe i sittegruppen. Stort godt "soverom" pluss romslig salong, altså ingen problem for fire eller seks og overnatte dersom været på Svenner er så fint at en ikke vil hjem. Jeg følger godt med, men vet ikke om noen båter på samme størrelsen som har tilsvarende muligheter. det er ikke uten grunn at dette er vår drømmebåt.....gleder oss til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Fant en 360 graders visning av Scand baltic her: http://www.action-photo.no/player/scandboa...scandboats.html Redigert 23.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Når jeg hører Scand Baltic må jeg innrømme at solskinn ikke er det første jeg tenker på. Får vel mer assosiasjoner med blårøyk, respatex og ølvom. Men sikkert et bra alternativ til Hobby og Bjølseth. Stemte Windy 31 jeg. Litt mer solskinn over de. Dette sier sitt: Du må være fullstendig fjærn Kjenner at sånne idioter som deg, irriterer meg noe helt jæ... Scand = blårøyk? respatex ? og ølvom????........ Hvor får du dette fra Skryt gjerne av båten din, men snakk ikke dritt om andres båter eller de som kjører de. Du burde vært bannet fra dette forum i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 :lol: Det var da voldsomt. Trodde ikke den traff så godt!! Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 ØH skulle nesten tru du har snekra i mange år som treffer spikeren...... Her er det bare å stemme på Bavaria folkens. Kansje vi sikrer oss en annen valgomgang, selv om båten er bygget av hvit fugemasse. Best å ta tyren ved hornene. Vi ligger godt ann. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
oslofjord Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) :lol: Trodde ikke den traff så godt!! Nå er vi på riktig spor ! Kåringen handler jo netopp om følelser....ikke antall hk, antall fot eller båtbladenes dveling ved tekniske detaljer...spørmålet er hvilke assosiasjon som dukker opp når vi tenker på oslofjordssolskinsbobåt....og for mange er det tydeligvis denne scand baltic synonym med båtglede i Oslofjorden. Har ikke peiling på bobåter men som Helberg sier er vel også Windy et symbol på sol, båt og sommer....(?)....så jeg hadde vel i min naivitet trodd at moderne windybåter ville utklasere alle.....men prislappen er kanskje for stiv for å få fram de positive følelse..???? Redigert 23.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Traff ikke meg, ang kroppsform som du mener scand baltic eiere har men skjønner ikke poenget med å snakke dritt om scand eller scand baltic eiere som i denne kåringen men ser at det finns personer her på bp som kun skriver og svarer tull "gangpågang". Så du er ikke alene ..... missundelig kanskje.... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Farlig å si noe sånt....Scand Baltic er vel trods alt den mest produserte/solgte båten i Norge og det sier vel ikke så reint lite. Utrolig romslig,praktisk og klassisk fin båt. Men litt traust/ikke mest moderne og kansje ikke det jeg forbinder med en solskinsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.