Iwrig2 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei, Kjøpte en Askeladden 475 i fjor, kun positive erfaringer. Båten er meget stødig, grei plass for 4 voksne, god plass til barnevogn foran styrekonsoll, høye fribord og gjennomgående god kvalitet og smarte detaljer. Sjøegenskapene vil jeg si er gode med tanke på størrelse på båten. Min har en 50 hk 4t Mercury / Mariner(2001) som er meget stillegående og drivstoff gjerrig, men savner litt flere hk når vi er fler i baten. Har båten stående på henger som trådstarter beskriver og det fungerer veldig bra, lett og sette ut og dra opp igjen og i tillegg får jeg vasket den etter hver tur så den er ship shape hele året Motoren har det vært en lang tråd om her tidligere m.t.p kjøleproblemer, dette skjedde meg også etter kort tid, men dette ordnet forhandler for meg kostnadsfritt så nå er alt tipp topp. Jeg ville helt klart vurdert denne båten, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg er veier 80 kg og har hatt båten i 2,5 sesonger (og kjørt den 100 timer). Har solgt den nå, men har aldri opplevd problemet du nevner når jeg kjører alene. Men har fortåelse for begrunnelsen for argumentet, men som sagt opplever det ikke som problem. Man kan jo kjøpe Center Console av samme båt (eller større) så er det jo iallefall ikke problem. Nå veier jeg en del mer enn deg, men tror ikke problemet bare ligger der. Jeg får "fnatt" om ikke båten liggger i "vater" når jeg kjører. Krenger det bare litt, forsøker jeg å stable om bagasje eller passasjerer. Ligger den veldig skjeivt, kan dette være vanskelig. Jeg mener både i plan og i sakte fart. Dessuten får jeg en bedre følelse av kontroll over båten når jeg befinner meg i senter. _Dette er selvsagt smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hadde også en 50hk på min 475 Fre-style, men tror nok 60hk er en "riktigere" motor på båten. Den veier tross alt 500kg. uten motor. Hvis man kjører mye alene så er det greit, men er det flere i båten er en 60 hk mere passende. Det er jo i tillegg greit å ha litt extra krefter og gå på, så man slipper å kjøre bunn pinne for å få båten i plan. Kan man trekke ned 1500-2000 o/min., så sparer man jo mye bensin og ikke minst mindre støy. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 430 kg uten motor Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 se om du finner en ibiza 20 sport Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Iwrig2 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ja si i fra hvis du finner en ibiza 20 til 100.000 så tror jeg det er mange som er interessert! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 430 kg uten motor Nå vil jeg ikke bastant stå for at Askeladden 475 Free-style veier 500kg, (har aldri veid den sjøl)men i alt av brosjyrer, data, tester, eller Askeladdens egne mål og vekter som er oppgitt helt i fra båten kom på markedet, så oppgis vekt uten motor til 500 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Askeladden 475 veier ca 500 kg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Et annet moment som trådstarter nevner er henger til farkosten. Hvis valget skull falle på en Askeladden 475 Free-style, og man har en "vanlig" bil, kan man fort havne i grenseland når det gjelder henger uten brems. Ville personlig gå for en henger med brems, i hvert fall hvis man skal frakte båten over litt større strekninger, dessuten er det jo bare lov å kjøre i 60km/t u. brems. Båten veier ca. 500 kg, motor ca.110 kg, tank, dregg + div. 50 kg=660 kg. Henger u. brems ca. 150 kg., da er man fort oppe i over 800 kg totalvekt bak bilen. Så man må nok studere vognkort og div. vekter med omhu før man handler. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Askeladden 475 veier ca 500 kg. Å anbefale 30 hk som minste motor på denne er vel mildt sagt misvisende. 50 til nød, men jeg ville ikke kjøpt en slik båt med noe annet enn 60-70 hk. En kamerat av meg har en galia 475 med 50 hk ((evinrude) 2006), Det blir mye bånn gass om han har med seg passasjer(er). Dette er ikke driftsøkonomisk. Jeg vil imidlertid fortsatt anbefale Askeladden 475 free-style. Dersom den ikke faller i smak vil det være lett å selge denne for en god pris. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Ang Ibiza 19 / 20. Har eid begge to.. Vist du bruker båten det det stort sett er stille vann så er 20 grei. men er det en del sjø så må du belage deg på og kjøre sakte,,, 19 tåler mer sjø og jeg synnes den opførte seg mye bedre i litt fart,, Hadde 19 i 2 år hadde 20 i 3 mnd og var da lei av og få juling... (Som kona sa: er du sikker på at ikke den ramler fra hverandre,, (hun var vant til 19)) Men 20 er en veldig fin båt og se på Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
tomu Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Ang Ibiza 19 / 20. Har eid begge to.. Vist du bruker båten det det stort sett er stille vann så er 20 grei. men er det en del sjø så må du belage deg på og kjøre sakte,,, 19 tåler mer sjø og jeg synnes den opførte seg mye bedre i litt fart,, Hadde 19 i 2 år hadde 20 i 3 mnd og var da lei av og få juling... (Som kona sa: er du sikker på at ikke den ramler fra hverandre,, (hun var vant til 19)) Men 20 er en veldig fin båt og se på Da oppfatter vi båtene svært ulikt. Har kjørt flere Ibiza 19 sport/ 19 sport se i ganske røff sjø, mellom hvalers ytterste øyer. Gjerne på høsten iført kjeledress/overlevelsesdress. Har opplevd at tidlig versjon (92-93) sprakk (ca. 1 cm bred 1 meter lang) fra akterspeil og inn i siden på "innerskroget". Imidlertid virker de gode å kjøre. Etter å ha fått testet 20 sport sist sommer, (Blant annet i 12 m/sek ved Tisler (ytterst på hvaler) fikk jeg en svært god opplevelse av en stødig båt, som tok sjøen på en meget betryggende måte. Jeg var over havoverflaten med propell et par ganger, likevel var landingen svært myk og fin. Båten oppleves som tung og trygg. Meningen din overrasker meg, men slike opplevelser er subjektive, og smaken er som baken... Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Holder til på Hvaler selv (herføl).. Så har prøvd de i litt skjø. Jeg hadde 19 sport og 20 turing, (19 med 175 Yamaha og 20 med 150 yamaha,) Reiste inn på marinaen på Herføl og ba de rive av 150 og få på en motor som fikk løftet båten litt av vannet,,,, Men som de også sier, den tåler ikke mer en 150 da bare knuser du den når du lander,,, mens på 19 kan de godt putte på 225,,, Det hender ganske ofte at mine propeller er over vann så landinger er jeg vant med Men det er jo slik det er med båt noen er fornøyd andre ikke... Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
ivar Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Er ikke 20 touring og 20 sport forskjellige skrog da..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
altmuligbåt Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Tror det er det samme.. Men vist det er forskjelig så anbefaler jeg ikke turing Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bjerknez Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Var omtrent i samme situasjon som deg nå i sommer hvor jeg skulle finne en båt som passet meg. Bortsett fra at jeg kjøpte en splitter ny Askeladden 535 Bowrider, så ser det ut til at du har noenlunde samme ønsker, men da brukt båt av typen skjærdsjeep. Jeg ville nok valgt en så stor båt som mulig til prisen du har satt deg. En større båt ligger mye bedre i vannet og en halvmeter ekstra kan ha mye å si for sjøegenskapene. Uttern var vel en av dem første båtene jeg falt for. Nærmere sagt en Uttern T55 som da er en Bowrider. Båten var fin og se på og man fikk MASSE utstyr for pengene.... Problemet var at når jeg først prøvde en Uttern, så ble jeg litt skuffet. Jeg syntes matrialkvaliteten inni båten var sån midt på treet, og luken i gulvet virket veldig skrøpelig, og den ene hengselen der besto av 2 løse skruer. Det andre jeg hang meg opp i var de to klaffebordene på sidene. Når man kjørte i litt sjø, så slo disse bordene inn i båtsiden, samt at systemet som holdt disse bordene oppe ikke funket optimalt. Når jeg dro litt i vindskjermen så synes jeg denne også virket litt skrøpelig og man kunne tydelig høre en knirkelyd og jeg kunne lett dra vindskjermen nesten 1cm. hver vei... Jeg bestemte meg derfor for å gå bort fra Uttern og konsentrerte meg så om Yamarin og Askeladden. Fikk aldri prøvd en Yamarin, men disse har jo vunnet mange tester og er vel båtens svar på Toyota. Enkelt, solid og driftsikkert. Men jeg falt altså til slutt for en Askeladden 535 Bowrider. Førsteinntrykket mitt når jeg satt i båten var luksus i forhold til Uttern. Jeg trampet rundt og røsket og reiv litt i ting og tang for å sjekke om den holdt mål. Alt virket vannvittig godt fastskrudd og dørken i båten gir ikke etter slik den gjorde på Uttern T55. Jeg hadde vel i utgangspunktet lyst på Yamaha på hekken, men Askeladden ble levert med Mercury, hvorav jeg valgte en 115HK'er Mercury Optimax som var maks tillatt for båten. Det skal også i rettferdighetens navn nevnes at Askeladden 535 Bowrider var ca. 40.000,- dyrere enn Uttern T55 som i tillegg er litt lenger, men det synes jeg det var verdt uansett. Nå er jo du ute etter en eldre båt og hvordan Uttern var for noen år siden kan jeg dog ikke svare på. Men velger du en Askeladden eller Yamarin så tviler jeg på du gjør noe feil. Min personlige mening er at Askeladden fremstår som mer påkostet enn Yamarin. Men Yamarin har nok jamt over noe bedre sjøegenskaper. Yamarin har også stort sett Yamaha på hekken, noe som kan være greit hvis du skal kjøpe brukt. Yamarin er enkelt/funksjonelt og oser av kvalitet. Det samme gjør Askeladden, men jeg føler at Askeladden uansett virker mer påkostet enn Yamarin. Jeg synes faktisk at konsollbåtene til Yamarin virker litt "enkle" i forhold til andre. Nordkapp Enduro 500 er vel en type båt du vil ha som jeg synes ser veldig bra ut som skjærgårdjeep i forhold til andre. Uansett... lykke til med valget... Det er IKKE lett! :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Det skal også i rettferdighetens navn nevnes at Askeladden 535 Bowrider var ca. 40.000,- dyrere enn Uttern T55 som i tillegg er litt lenger, men det synes jeg det var verdt uansett. Men såvidt jeg forstår så er likevel Askeladden romsligere innvendig..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havgap Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Jeg får bare stille meg i koret av Askeladden-tilhengere. Jeg har hatt 475 Freestyle og byttet til en 525 Excel. 525'en er en bedre sjøbåt etter min vurdering, men når du skal velge blir det en for dyr båt ift kriteriene. Men Askeladden er uansett et godt valg; de er bra skrudd sammen og du blir lett kvitt båtene når du vil selge pga. at det er kvalitetsbåter. 505 Excel kan være et alternativ, de går vel for ned mot 100' for litt eldre utgaver. Men har ikke prøvd disse i sjøen!! Se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19683780 Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Men såvidt jeg forstår så er likevel Askeladden romsligere innvendig..? Det jeg mente var at Uttern T55 er litt lenger enn en Askeladden 535. Men selv om Uttern var lengre, så gikk jeg for Askeladden grunnet mye høyere kvalitet... Men det er min mening da... Men her snakker jeg altså om nye båter... Og det er jo ikke det trådstarter er ute etter så vidt jeg kan se... Var bare litt generell info. om hva JEG mener om de forskjellige merkene... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
tomu Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Fin båt dette: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20541565 Men jeg ville nok heller lett etter noe slikt: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20594806 Det burde være mulig å presse prisen ned mot din sum. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Ville nok også valgt Yamarin'en av disse to. Yamarin'en er 3 fot lenger og har en Yamaha på hekken. Ikke for at jeg har noe spes. i mot andre motorer, men man kan vel ikke legge skjul på at gjennkjøpsverdien på en Yamarin med Yamaha på hekken er litt bedre og kanskje også mer populær. Men personlig synes jeg Askeladden SER bedre ut... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ron jeremy Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Den eneste opplevelsen jeg har ifht Askeladden er de orange hysterisk stygge vindskjermbåtene med en sliten evinrude bakpå... Så akkurat Askeladden har jeg ikke noe go'følelse på. Yamarin kan jeg være enig i. Yamaha er vel fremdeles best i klassen? Mht 19 og 20 fot blir det fort litt stort og tungt. Sitér dette innlegget BMW mann, som skal på sjøen... Link to post
Bjerknez Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Den eneste opplevelsen jeg har ifht Askeladden er de orange hysterisk stygge vindskjermbåtene med en sliten evinrude bakpå...Så akkurat Askeladden har jeg ikke noe go'følelse på. Har skjedd litt siden den tid.... hehe. Har du sett på Nordkapp forresten? Man får jo en Nordkapp 500 Enduro fra rundt 200.000 splitter ny med motor. Jeg tipper du også finner noen rimeligere demobåter og eller brukte til en lavere pris der ute. Enduro 500 er vel en 16foter (så vidt jeg vet) og er så absolutt en veldig pen båt som skjærgårdsjeep. Men... det er jo en god slump over budsjettet ditt da.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Nordkapp Enduro 500 har vel ikke akkurat vunnet så mange priser hverken for kvalitet eller sjøegenskaper etter det jeg kan huske. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Mulig det Mouche... Jeg tenkte nå bare på selve utseende jeg da... og gikk utfra at en Nordkapp var greie båter sån ellers. Har overhodet ingen erfaring med Nordkapp båter (annet en det jeg leser på nett) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.