Jump to content

Hva kan anbefales av skjærgårdsjeep?

ron jeremy

Recommended Posts

Utgangspunktet er en skjærgårdsjeep 15-17 fot, til å ha på henger i første omgang.

Ser du er fra Skien.

http://www.blesserboats.no/

Her er en forhandler som holder til like på sørsiden av E18.

Har selv hatt en Blesser 440 (for to båter siden) og jeg har bare positive ting å si om den.

Henter du den i Riga selv, så sparer du 20.000 kr.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

.. omtrent det samme som hvis du kjøper her hjemme. Så hvis egen tid er et knapphetsgode, at man ikke synes at en Sverige-tur er noe å trakte etter, og - har tilogmed hørt at noen [ikke i min omgangskrets] er gærne nok til å forenkle formaliteter, - SÅ kunne dette være noe. ..

Hvis man vil ha en slik båt er det bedre å vente på et pent eksemplkar tilsalgs i nogenlunde nærhet..

• 2 uker senere...

Jeg har en Ryds 510 GTI (samme skrog som alle de andre modellene, om de heter 511,520 etc) og er godt fornøyd med denne.

Godt sammenskrudd, og virker solid bygget. Er visstnok vakumstøpt, og er forholdsvis lett, mener den er ca 480kg + motor. Alle luker har støpt "innerliner" med glatt gelcoat, og lukene er festet med gjennomgående bolter i hengslene med mutter på baksiden.

Kommer std med Teleflex styring, med den egenart den har, men har justert finnen på motor ok nå, så da er den ganske nøytral på "rattet". Men dette er jo utbyttbart.

Har også stort sett Mercury på hekken, og med 80hk motoren bikker jeg så vidt 35knop. Noen mener 60hk er nok, siden den på toppfart kan gå litt på nesen, men med den tyngre 80hk bak er dette ikke noe problem. 5100 o/min = 30knop og hyggelig forbruk. Yamaha motor er stillere, men er ikke noe problem med Mercury heller. F80 motor er en 1,7 liters firer.

En forhandler mente at 75 2-takt var bedre alternativ, siden 4-takteren er så stor og klumpete, uten at jeg helt klarte å få tak i hva han mente. Motorene har samme vekt (dvs 5kg forskjell), samme toppturtall og samme utveksling på undervannshuset, og hvordan de da kan ha forskjellig toppfart sliter jeg med å forstå. 2-takt er litt billigere, men trenger totaktolje. Sikkert en smakssak.

Er litt skarpt skrog, men ikke ekstremt, så legger seg litt med vekt på siden, men høye fribord gjør at dette aldri blir dramatisk.

Redigert av trulsant (see edit history)
  • 4 uker senere...

Svaret er desverre nei......det går ikke å få en stødig skjærgårsjeeå til 100.000.

Alternativene blir å nøye seg med en jolle eller en liet skjærgårdjeep som oppfører seg som jolle eller plusse på budsjettet til 150.000 -200.000 .

Problemstillingen er som følger: Askeladden 475 og andre båter kortere enn 5 meter er for pnglete for utanskjærs bruk. Som hovedreghel må man regne med å bli klissvåt i frisk bris med båter som er under 5 meter. HVis du velger båt under 5 meter vil du også havne i bås med alle de som frykter og hater andre fritidsbåters hekkbølger. Småbåter under 5 meter er greit å ha på hytta for å dra opp noen makrell innaskjærs men ut fra ønsket om høyt fribord og trygghet må du over 5 meter lengde.

Båter over 5 meter trenger gjerne minst 70 hk.....så hvis du får en gammel båt/motor på mer enn 5 meter til 100 000 så er det fare for at du snart må bla opp minst 80.000 for ny motor (nye motorer solgt separat er mye dyrere enn kjøpt som båt/motorpakke)

Sjekk først hva som finnes av billige fabrikknye båtpakker...om ikke annet for å kunne sammeligne hva du får i rabatt for å kjøpe bruktbåt.

Vær åpen for andre merker enn Askeladden , Yamarin og Ibiza som gjerne har høy bruktpris. Se på middelhavsmerker som, key largo fra Sessa marin, jeneau, benteau og ymse andre merker fra frankrike. italia eller polen.

Morgan er også fine båter. Fint med solseng for store og små.

Hold deg unna ibiza 17 som er smal som en tømmerstokk, men ibiza 19 er fin.

Blir 4300 liten ifht 4610?

Har hatt en Bella 440R m/ 35 og 40hk.  14 fot er i minste laget for en skjærgårdsjeep etter min mening.

Bellaen veide 330kg tom, og med selvlensende dørk og høyt fribord fikk den høyt tyngdepunkt og var følsom for vektplassering og trim. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...
Min favoritt blandt Bowriderne er Nordan 22. Ligger bare en (ny, flott og dyr) på Finn i øyeblikket, men det pleier å dukke opp noen nærmere sommeren

Da har du innenbordsmotor, men det er jo en grei motor på de fleste.

urk.. måtte du minne meg på den Nor-dan/Nordic Oceancraft 22 -silverline igjen da Honduras...

bli litt syk, den er så fiiin.

Enig! Jeg liker også veldig godt Nordic Ocean Craft 22. Forresten så kommer de nå også med utenbordsmotor, Suzuki eller Yamaha. Men dette er vel uansett både annen type og prisklasse enn hva trådstarteren indikerer.

• 6 måneder senere...

Kan være greit å innse at det er mange fine båter å få kjøpt - ikke sånn at "bare X er kjempebra, og alle de andre ræva". Har du en båt så KOS DEG - enten det er Uttern eller Askeladden - Skal du kjøpe er det bare et luksus "problem" å velge.

Har hatt båt i 40 år - to siste sesonger en Uttern T55 som vi er veldig fornøyd med.

Kvaliteten er bra brukskvalitet - etpar småting fikset på reklamasjon (kunne gjort det sjøl).Bra med Uttern sin 18 foter (T55/D55)er særlig at den er veldig trygg og tørr i ruskevær - høyt fribord og tåler godt våre farvann (Vestlandet ytre strøk)- tror også den ville være super på Hvaler. Vi bruker vår i allslags vær til turer, fisking (bowrider fin til det!)og soling.

Skroget er godt,velprøvd og produsert i tusenvis! MEN krever tilvenning- det er nemlig markert V-bunn fremme, som flater noe ut bakover (mot ca 17 grader).

Negativt er at den har tendens til å slå og gå ubehagelig i krapp motsjø hvis du ikke er vant med båten. Men det er bare å trimme ned fronten og sette ned farten litt - så går den fint. I vår monterte jeg også Smart Tabs - trimflaps som er fjærbelastede og innstiller seg atomatisk etter fart osv. Etter dette går båten roligere og det er ikke nødvendig å trimme så mye ned. Vellykket! Andre typer trimflaps hadde også funket bra.

Positivt med skroget er at det er lettdrevet - gir god drivstofføkonomi og fart - og trygt.

Har Mercruiser diesel 120 hk - utrolig økonomisk løsning for oss som bruker båten mye.

Kjøp den båten du har lyst på.

Bruktpris er ein god indikasjon på kvalitet, det vere seg finish eller om båtene skrangler.

Kan eventuelt kjøpe deg ein gammel båt, ca1995 mod og invistere i ny motor, dette en svært gunstig då det som regel er motorene som streiker først.

Askeladden 475 er ein traust og glimrende førstegangsbåt, helst 60hk, el 50hk totakt som drikker drivstoff som ein svamp.

Jeg hadde en White Shark 175, med 115 E-tec, og den båten var en drøm i mine øyne. Den er skikkelig bygd, og er kul i tillegg!!!!

Jeg savner fortsatt min nå tre år etter at jeg solgte den! Eneste grunnen til at jeg solgte den er at somrene i Norge er for kalde og forblåste så søkte litt mere beskyttese i en bowrider, et mye bedre konsept enn både skjærgårdsjeep og dekksbåt i denne størrelsen, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg savner fortsatt min nå tre år etter at jeg solgte den! Eneste grunnen til at jeg solgte den er at somrene i Norge er for kalde og forblåste så søkte litt mere beskyttese i en bowrider, et mye bedre konsept enn både skjærgårdsjeep og dekksbåt i denne størrelsen, etter mitt syn.

Bowriderkonseptet brukt i småbåter under 20 fot er like meningsløst som walkaround på småbåter.

Små bowridere er proppet full av seter og skillevegger, men ingen steder å ligge å sole seg...ingen steder å legge vannski,fiskestenger padleårer osv..ingen gulvplass til fiskesøl eller kjøleskapet som skal transpoteres ut til hytta...

På toppen av det hele kan jo ikke alle setene i små bowridere brukes uansett....for hvis det sitter voksne folk i alle setene i baugen pluss alle setene bak vindskjermen ligger båten alfor tungt i vannet.

Klart hvis familien skal ut i solskinn kan ungene sitte forran og hjem i regn kan de stte bak skjermen.....men den overmøblerte planløsningen i små bowridere gir nesten ingen fleksibilitet for alsidig båtbruk.

Nei på båter på 15-20 fot bør man velge mellom åpen skjærgårdsjeep med solseng i baugen eller beskyttet vestlandsbåt med sitteplasser under kalesje/tak....og altså ikke overmøblert bowrider.

Redigert av salt (see edit history)

takke meg til en bowrider uten solseng - bor da tross alt i nordnorge :D 

Men er enig med Salt i at for mye innredning i for liten båt ikke nødvendigvis funker. Jeg foretrekker da å få mer dørkplass 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nei på båter på 15-20 fot bør man velge mellom åpen skjærgårdsjeep med solseng i baugen eller beskyttet vestlandsbåt med sitteplasser under kalesje/tak....og altså ikke overmøblert bowrider.

Solseng i baugen på en skjærgårdsjeep har jeg savnet like ofte som jeg har savnet askebeger på motorsykkelen så åpenbart er behovet, ønskene og bruken litt forskjellig. Bowrideren fungerer forøvrig helt greit både til vannskikjøring og fisking, men som weekendbåt for hele familien er den noe liten så der er vi nok enige. Har selv gått fra skjærgårdsjeep (en 20 års tid) til siste fire sesonger med en bowrider og vet allerede nå hva neste båt blir, Yamarin 63 BR hvor BR står for ja nettop, bowrider!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...