WhiteShark226 Startet 22.Januar.2010 Del på Facebook Startet 22.Januar.2010 Hei, har lyst p¨å en liten farstmåler i båten og tenkte en trykklogg hadde vert bra. Men er litt usiker på hvor nøyaktige disse målerene er? Noen som har erfaringer med disse? http://maritim.no/product.aspx?id=15253&am...upkey=001001092 Larsen123 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Er vel rimelig nøyaktig i forhold til den vannstrømmen de måler, men ikke nøyaktig i for hold til land annet enn ved flo og fjære sjø Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ibizafan Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 har faria logg i båten den viser 43 knop gps fart 36 knop men min er koblet til motoren suzuki 115 hk de er en feil visning på 7 KNOP! Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
koh Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 ikke nøyaktig i for hold til land annet enn ved flo og fjære sjø Hæ ...??? Trykklogger er enkle, billige og etter min erfaring rimelig unøyaktige - og de måler slik Baresam forsøker å beskrive farten i forhold til omliggende vann. -koh Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Yamaha trykkloggen på min F115 er forbausende nøyaktig, oftest innenfor 1 knop av hva GPS'en viser hvis det ikke er strøm i vannet. Har hatt Faria og Yasaki trykklogger, men det var før GPS'ens tid. Men har inntrykk av at de gjerne viste noen knop ekstra... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WhiteShark226 Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Så trykklogg er noe ******* dritt? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Så trykklogg er noe ******* dritt? Nei dritt er de vel ikke, men de er nok ofte unøyaktige med flere knop feilmåling - som regel i retningen "skryteknop". Mine erfaringer er fra Yamaha 80, Suzuki DF115 og Suzuki DF140. På alle tre motorene viser trykkloggen flere knop for mye, ca 4 knop for mye mellom 30 og 40 knop som tilsvarer drøyt 10 % feilvisning. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
WhiteShark226 Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ja ja Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Tar opp denne tråden. Ser på min nye Askeladden 475(m. Suzuki 60) er montert en slik trykklogg bak på hekken . Har ikke studert nøye hva slags type dette er etter båten nylig ble sjøsatt, men opplegget ligner den som er avbildet i fra Maritim (Faria). Instrumentet på dashbordet er imidlertid helt dødt under fart. Dette er vel en forholdsvis"enkel" konstruksjon, men hvor skal man begynne å lete etter eventuelle feil. Tviler på at det er skitt etc. da båten er helt ny og akkurat sjøsatt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 ta av slangen bak på instromentet og blås i den. skal ikke være tett. Du kan også blåse i nippelen bakpå instrumentet, du skal da såvidt klare å få nåla til å røre på seg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 (redigert) Død trykklogg kan skyldes flere ting: - slange løsnet i en av endene - blokkert slange (tett) - revnet slange (sprekk) fra motor til instrument - defekt instrument Redigert 22.Mai.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
LM 605 Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 ta av slangen bak på instromentet og blås i den. skal ikke være tett. Du kan også blåse i nippelen bakpå instrumentet, du skal da såvidt klare å få nåla til å røre på seg Gjorde akkurat som du beskriver her. (Sto foresten det samme i manualen i fra Suzuki også). Koblet i fra slangen bak på innstrumentet og blåste igjennom. Hørte det boblet bak på hekkgiveren, så der var alt o.k. Blåste inn i nippelen bakpå instrumentet med en liten slange, og dette fungerte også o.k. Satte slangen på nippelen igjen, og tok en liten testtur, da fungerte det slik det skulle. Kan ha vært noe dritt som har vært i enden av giveren, eller også muligens at jeg har rett og slett hatt for lite fart, slik at ikke innstrumentet har fått trykk nok. Dette er jo en helt ny motor som jeg innkjører med lite turtall de første timene,derfor måtte jeg guffe på litt før innstrumentet begynte og reagere, så det ser ut som problemet blei løst ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Ett alternativ til trykklogg, er jo Wema GPS-speedo http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/instrumenter/sorte/wema-speedo-gps-060-knop.html Denne ser ut som en vanlig logg, med normal størrelse, men er en full GPS fartsmåler. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Sistnevnte forslag kommer nok til å bli den mest vanlige løsningen ganske kjapt tenker jeg, men i tilfelle interesse kan jeg nevne at min Faria viste bare en knop feil fra ca 7 til 20 (som var min toppfart da jeg hadde den). Den viste null til jeg kom opp i ca 7 knop og sto på en Scand Baltic Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart Søndag 21:19 Del på Facebook Svart Søndag 21:19 LM 605 skrev On 22.5.2010 at 21.29: Gjorde akkurat som du beskriver her. (Sto foresten det samme i manualen i fra Suzuki også). Koblet i fra slangen bak på innstrumentet og blåste igjennom. Hørte det boblet bak på hekkgiveren, så der var alt o.k. Blåste inn i nippelen bakpå instrumentet med en liten slange, og dette fungerte også o.k. Satte slangen på nippelen igjen, og tok en liten testtur, da fungerte det slik det skulle. Kan ha vært noe dritt som har vært i enden av giveren, eller også muligens at jeg har rett og slett hatt for lite fart, slik at ikke innstrumentet har fått trykk nok. Dette er jo en helt ny motor som jeg innkjører med lite turtall de første timene,derfor måtte jeg guffe på litt før innstrumentet begynte og reagere, så det ser ut som problemet blei løst ganske raskt. Var det enkelt å få av slangen på instrumentet? Har prøvd å dra den av men er litt kronglete å komme til den. Er det noen skjøt på slangen et sted originalt? Er det noe form for hurtigkobling bak på instrumentet? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 05:52 Del på Facebook Svart Mandag 05:52 Trykklogg er ofte unøyaktig og viser for høy fart! i navigasjnssammenheng er det vanskelig å bruke. For skryteknop er det jo greit! Jeg bruker kun GPS målt fart når jeg snakker om hastighet. hadde analog trykklogg i forrige båt, men den virka knapt under 10 knop og hadde en veldig rar skala. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart Mandag 06:36 Del på Facebook Svart Mandag 06:36 Arild81 skrev for 9 timer siden: Var det enkelt å få av slangen på instrumentet? Har prøvd å dra den av men er litt kronglete å komme til den. Er det noen skjøt på slangen et sted originalt? Er det noe form for hurtigkobling bak på instrumentet? Er jo en del år siden dette, så er usikker på hvordan slangen var feste på baksiden av instrumentet. Var i alle fall en veldig enkel prosedyre å spyle gjennom. Husker og jeg var plaget med en del sjøgress som i perioder lå i vann skorpa og fløt. Dette hadde tendenser til å legge seg akkurat over hullet nede på motoren, noe som gjorde at målingen uteblei i perioder. Er ellers enig med - morten- i forrige innlegg, at dette er en meget unøyaktig måling av farten, stoler mer på GPS målingen som vel er mer korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart Mandag 07:23 Del på Facebook Svart Mandag 07:23 LM 605 skrev 46 minutter siden: Er jo en del år siden dette, så er usikker på hvordan slangen var feste på baksiden av instrumentet. Var i alle fall en veldig enkel prosedyre å spyle gjennom. Husker og jeg var plaget med en del sjøgress som i perioder lå i vann skorpa og fløt. Dette hadde tendenser til å legge seg akkurat over hullet nede på motoren, noe som gjorde at målingen uteblei i perioder. Er ellers enig med - morten- i forrige innlegg, at dette er en meget unøyaktig måling av farten, stoler mer på GPS målingen som vel er mer korrekt. Den er god. Var redd for å dra for hardt tilfelle jeg skulle dra istykker noe. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Mandag 07:57 Del på Facebook Svart Mandag 07:57 Så du har ingen kartplotter altså? Men en GPS fartsmåler koster ikke allverden (det gjør ikke en enkel eller brukt kartplotter heller da) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arild81 Svart Mandag 08:06 Del på Facebook Svart Mandag 08:06 Teerex skrev 7 minutter siden: Så du har ingen kartplotter altså? Men en GPS fartsmåler koster ikke allverden (det gjør ikke en enkel eller brukt kartplotter heller da) Kartplotter i en 475 synes jeg er litt overkill, men skal montere Vesselview mobile, denne skal vise fart såvidt jeg kan skjønne. Vil at trykkloggen også skal virke 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Mandag 09:38 Del på Facebook Svart Mandag 09:38 Det var nok trådstarter jeg tenkte på, med White Shark 226 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 16 timer siden Del på Facebook Svart 16 timer siden Arild81 skrev On 9.12.2024 at 9.06: Kartplotter i en 475 synes jeg er litt overkill, men skal montere Vesselview mobile, denne skal vise fart såvidt jeg kan skjønne. Vil at trykkloggen også skal virke 😉 Har kartplotter i en 10fots rib.. ;) Koster kanskje under en 1000lap for en brukt Garmin med kart og innebygget GPS antenne. evt som andre har foreslått: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/maleinstrumenter/knopmaler-gps-2000037264?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMItMqIoM2gigMVFBCiAx0JLBrXEAQYASABEgLMpPD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 16 timer siden Del på Facebook Svart 16 timer siden Førstefender skrev 4 minutter siden: Har kartplotter i en 10fots rib.. ;) Koster kanskje under en 1000lap for en brukt Garmin med kart og innebygget GPS antenne. evt som andre har foreslått: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/maleinstrumenter/knopmaler-gps-2000037264?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMItMqIoM2gigMVFBCiAx0JLBrXEAQYASABEgLMpPD_BwE Båten skal ikke brukes i sjøen. Så kart blir overflødig. Skal brukes i ferskvann, (innlandsvann) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.