Jump to content

Forbruk under lading - kan det skade laderen


hjjensen

Recommended Posts

Hei. Jeg har bestemt meg for å montere landstømsanlegg i min Uniqe 833. Kommer nok til å kjøpe dette settet TBB Landstrøm.

Laderen som er på 25A kan lade både forbuk og startbatteri da den har tre utganger.

Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten. Det skal vistnok kunne skade laderen. Stemmer dette? i så fall er jo noe av vitsen med landstrøm borte...

Link to post
Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten.
De som sier det tar kanskje utgangspunkt i små ladere. Det er jo mange som ikke gir mer enn 5 til 10 amp. Da kan det fort skje at du bruker mer enn laderen kan gi og dermed tapper batteriene, og står igjen med mindre strøm enn når lader ble tilkoblet. Om det skader laderen har jeg ikke kunnskap om, men så lenge du har overskudd av strøm (lader mer enn du bruker) skulle jeg tro det ikke var skadelig.
Link to post

Slik jeg trodde det var (Ekspertene kan sikkert rette og komentere om jeg har resonert feil.):

 

Vil ikke en lader oppfatte det som om den må presse strøm inn på et batteri, men et forbruk et sted i båten vil den oppfatte som noe som suger energi. Derfor vil den først levere til den tingen som forbruker.

Om forbruket da blir mer en laderen klarer å levere vil sikkringen ryke i laderen.

 

Men om en setter på en lader som er beregnet for også å fungere som strømforsyning. Vil den levere til forbrukeren opp til kapasiteten sin, så begrense uttaket. Slik at den resterende energien forbruket trenger kommer fra batteriet uten at sikringen i laderen går.

 

 

Hvordan en lader som kun lader med positive sinuskurver, kontra en som lader med likespenning helt fungere i denne sammenhengen vet jeg ikke.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Jan.E

 

Du har nesten rett. Normalt vil ikke sikringen gå (Et lite forbehold, kansje på noen få ladere). Spenningen vil synke etter hvert som batteriet blir utladet. Laderen vil tro at den er tilkoblet et batteri som er utladet, men trekker strøm. Om det er softwarestyrte ladere kan det kansje forvirre programmet i og med at spenningen over tid synker samtidig som laderen mater inn strøm. Regner med at programmvaren tar hensyn til dette om vi snakker om ladere til båt.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Hei prin435

Hvis strømforbruket er over 25 A som trådstarter har tenkt å kjøpe vil man begynne å tappe batteriene. Laderen vil neppe se forskjell på et nedtappet batteri eller et strømforbruk andre steder i båten.

25 A er røfflig 300 W forbruk. Det er endel strøm det. Moderne ladere vil gi ca 14,4-14,6 volt til et tørst batteri og ca 13,5 i hvilemodus. Motsatt av hva du skisserte.

Dessuten er det vel ikke mange ladere som er softwarestyrt.

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hei prin435

Hvis strømforbruket er over 25 A som trådstarter har tenkt å kjøpe vil man begynne å tappe batteriene. Laderen vil neppe se forskjell på et nedtappet batteri eller et strømforbruk andre steder i båten.

25 A er røfflig 300 W forbruk. Det er endel strøm det. Moderne ladere vil gi ca 14,4-14,6 volt til et tørst batteri og ca 13,5 i hvilemodus. Motsatt av hva du skisserte.

Dessuten er det vel ikke mange ladere som er softwarestyrt.

 

Er enig i det, men jeg forsøkte å svare på om sikringen vil gå. Svaret var nei, med noe forbehold og et forsøk på forklaring. (Les Jan.E sitt spørsmål.)

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Svar til Pathfinder.

 

Jeg bare forsøkte å svare på jan.E sitt spørsmål om sikringen normalt vil gå om man belaster mer en man kan tilføre.

 

I laderen så sitter det en strømbegrensende krets som "nekter" laderen å gi mer enn innstilt verdi. Så når laderen når denne verdien vil batteriene hjelpe til med å forsyne strømbrukerene. Så sant batteriet er oppladet da. Moderne ladere er ofte veldig robuste og de inneholder kretser som beskytter for overopphetning, feil polaritet etc. Så en kvalitetslader vil nok motstå ganske mye. Men det er som med alt annet. Behandler man ting varsom vil de vare lenger. Akkurat som med kona.

Link to post

Ok, så det er få ladere med utgangsikring?

Ser på noen startladere til bil at de har 40-60A veldig treg sikkring på utgangen. Og de går etter noen sekunder om en prøver å kjøre starterten på bilen for lenge. Mao sikkringen går, og ikke bare at spenningen faller.

 

Problemet med å bruke en sinuslader også som strømforsyning blir muligens om en kobler til utstyr som ikke tåler sinus pulser, men kun må ha DC? Eller vil batteriet virke som en kondensator å glatte spenningen til ren DC?

Jara Wynja

Link to post

Hei.

 

Uttrykket "sinuslader" har jeg aldri hørt om, men jeg regner med at det menes en såkalt "dum" "garasjelader" som var vanlig for flere 10-år siden. Jeg har selv en slik sak liggende i boden. Den er knall gul og er av merke "Gummisentralen". Den inneholder kun en transformator fra 230VAC til ca.12VAC, en likeretterbro og et amperemeter. Og så har den en automatsikring på utgangen. Den gir en spenning ut som varierer fra 0 til ca. 17volt med en frekvens på 100Hz. Med en slik lader vil batterispenningen bare øke og øke til den når, i dette tilfelle 17volt. En grei måte å koke batteriet i filler dersom en ikke slår den av i tide.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei. Jeg har bestemt meg for å montere landstømsanlegg i min Uniqe 833. Kommer nok til å kjøpe dette settet TBB Landstrøm.

Laderen som er på 25A kan lade både forbuk og startbatteri da den har tre utganger.

Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten. Det skal vistnok kunne skade laderen. Stemmer dette? i så fall er jo noe av vitsen med landstrøm borte...

 

 

Hei legger inn et oversatt utdrag fra brukermanualen til din Trident lader:

 

Funksjoner - Samtidig lading og strømforsyning:

• Trident Smart batterilader kan brukes til å tilfredsstille din DC

belastning og bruk balanse til å lade batteriet samtidig.

• For å unngå at batteriet lades ut uten å være oppmerksom på dette

punktet, vil Trident laderen starte en ny ladesyklus

etter at batteriet spenningsfall er under 12.8V for en tid.

 

Funksjoner - DC Power Supply:

• Gjennom valg på dip-bryteren nr. 1 på frontpanelet, kan du slå

Trident lader til ren strømforsyning på 13.5VDC,som

gjør laderen våres til å bli mer funksjonell.

 

 

Mvh Jan

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Hei.

 

Uttrykket "sinuslader" har jeg aldri hørt om, men jeg regner med at det menes en såkalt "dum" "garasjelader" som var vanlig for flere 10-år siden. Jeg har selv en slik sak liggende i boden. Den er knall gul og er av merke "Gummisentralen". Den inneholder kun en transformator fra 230VAC til ca.12VAC, en likeretterbro og et amperemeter. Og så har den en automatsikring på utgangen. Den gir en spenning ut som varierer fra 0 til ca. 17volt med en frekvens på 100Hz. Med en slik lader vil batterispenningen bare øke og øke til den når, i dette tilfelle 17volt. En grei måte å koke batteriet i filler dersom en ikke slår den av i tide.

Lars H.

 

Stemmer. Mener en slik dum lader som bare gir ut positive sinuskurver. Litt hvordan den er laget, men noen gir ikke mer en max 13-14 volt, uansett en dårlig lader. Men er urovekkende hvor mange som har slike gamle ladere liggende. Har vært borti mange som skal lade batterier å fisker frem en slik lader. Grunnen er nok at disse laderne er skuddsikre, og aldri går i stykker. Så alle har en slik liggende fra gammelt av. Siden de aldri går i stykker er det mange som ikke har kjøpt mer moderne ladere. Så det er nok mange som også bruker disse i båten.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Den gamle gule laderen min har jeg forresten bygget om. Jeg har designet en enkel regulator som sørger av at spenningen ikke går over 14,4volt (pluss et valg for 13,6volt). Og da er den slettes ikke så ueffen, lader opp det meste, inklusive 14,4volt batteriet til drillen min (der laderen brant opp). Ellers har jeg en adskillig mer avansert Ladac lader fastmontert i båten pluss en Cetek lader her hjemme til diversebruk.

 

Og tilbake til tema, Ladac laderen fungerer utmerket samtidig med forbruk og også om jeg starter motoren. Cetek laderen har jeg ikke testet slik, men regner med at det også går fint.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg må inrømme at jeg ikke synes noe om å planlegge å ligge med konstant forbruk på batteriene. En av grunnene er at landstrømsanlegg i havner av og til er litt tilfeldige med hensyn til kvalitet og leveringsdyktighet. Det skal ikke mer til en at en napper ut kontakten din , eller at en jordfeilbryter slår inn eller en sikring løses ut. leveringssikkerheten ved din båtplass må du vurdere selv, laderen er en lader, den vil ikke ta skade av å lade batterier som den er dimensjonert for.

Link to post
MY Casa : sterling laderen jeg har, står det at den også er et powersuply. så jeg har tilgjengelig 50amp. så hvis batteriene er fulle, forbruker jeg kun av det laderen gir ( opptil 50 amp)
Ikke for å rakke ned på produktet, men tror nok produsenter av diverse elektronikk liker å bruke mange fine ord på produktene sine. Hvis vi tenker oss om så har vel en dynamo også en såkalt powersuply da, for etter mitt skjønn gjør den akkurat det samme som denne sterlingladeren og sikkert andre ladere også eller :confused:

Men, 50 amper var jo mye da og er vel mer enn det ladere flest gir så du har jammen en del å gå på før batterier tømmes :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Ikke for å rakke ned på produktet, men tror nok produsenter av diverse elektronikk liker å bruke mange fine ord på produktene sine. Hvis vi tenker oss om så har vel en dynamo også en såkalt powersuply da, for etter mitt skjønn gjør den akkurat det samme som denne sterlingladeren og sikkert andre ladere også eller :confused:

Men, 50 amper var jo mye da og er vel mer enn det ladere flest gir så du har jammen en del å gå på før batterier tømmes :smiley:

Det kan godt hende.. :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...