hjjensen Startet 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2010 Hei. Jeg har bestemt meg for å montere landstømsanlegg i min Uniqe 833. Kommer nok til å kjøpe dette settet TBB Landstrøm. Laderen som er på 25A kan lade både forbuk og startbatteri da den har tre utganger. Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten. Det skal vistnok kunne skade laderen. Stemmer dette? i så fall er jo noe av vitsen med landstrøm borte... Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei, jeg har båten stående på land i vinter, laderen står på hele tiden, og jeg bruker strøm etter behov. Starter varmeren med laderen på, etc... den regulerer ladinga etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten.De som sier det tar kanskje utgangspunkt i små ladere. Det er jo mange som ikke gir mer enn 5 til 10 amp. Da kan det fort skje at du bruker mer enn laderen kan gi og dermed tapper batteriene, og står igjen med mindre strøm enn når lader ble tilkoblet. Om det skader laderen har jeg ikke kunnskap om, men så lenge du har overskudd av strøm (lader mer enn du bruker) skulle jeg tro det ikke var skadelig. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ingen lader kan ta skade av dette, såvidt meg bekjent. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Jan E. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Slik jeg trodde det var (Ekspertene kan sikkert rette og komentere om jeg har resonert feil.): Vil ikke en lader oppfatte det som om den må presse strøm inn på et batteri, men et forbruk et sted i båten vil den oppfatte som noe som suger energi. Derfor vil den først levere til den tingen som forbruker. Om forbruket da blir mer en laderen klarer å levere vil sikkringen ryke i laderen. Men om en setter på en lader som er beregnet for også å fungere som strømforsyning. Vil den levere til forbrukeren opp til kapasiteten sin, så begrense uttaket. Slik at den resterende energien forbruket trenger kommer fra batteriet uten at sikringen i laderen går. Hvordan en lader som kun lader med positive sinuskurver, kontra en som lader med likespenning helt fungere i denne sammenhengen vet jeg ikke. Redigert 23.Januar.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten. Det skal vistnok kunne skade laderen. Stemmer dette? i så fall er jo noe av vitsen med landstrøm borte... Nei du vil ikke skade laderen din. Bare få mindre ladning av batteriene hvis du bruker strøm samtidig Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jan.E Du har nesten rett. Normalt vil ikke sikringen gå (Et lite forbehold, kansje på noen få ladere). Spenningen vil synke etter hvert som batteriet blir utladet. Laderen vil tro at den er tilkoblet et batteri som er utladet, men trekker strøm. Om det er softwarestyrte ladere kan det kansje forvirre programmet i og med at spenningen over tid synker samtidig som laderen mater inn strøm. Regner med at programmvaren tar hensyn til dette om vi snakker om ladere til båt. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei prin435 Hvis strømforbruket er over 25 A som trådstarter har tenkt å kjøpe vil man begynne å tappe batteriene. Laderen vil neppe se forskjell på et nedtappet batteri eller et strømforbruk andre steder i båten. 25 A er røfflig 300 W forbruk. Det er endel strøm det. Moderne ladere vil gi ca 14,4-14,6 volt til et tørst batteri og ca 13,5 i hvilemodus. Motsatt av hva du skisserte. Dessuten er det vel ikke mange ladere som er softwarestyrt. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei prin435Hvis strømforbruket er over 25 A som trådstarter har tenkt å kjøpe vil man begynne å tappe batteriene. Laderen vil neppe se forskjell på et nedtappet batteri eller et strømforbruk andre steder i båten. 25 A er røfflig 300 W forbruk. Det er endel strøm det. Moderne ladere vil gi ca 14,4-14,6 volt til et tørst batteri og ca 13,5 i hvilemodus. Motsatt av hva du skisserte. Dessuten er det vel ikke mange ladere som er softwarestyrt. Er enig i det, men jeg forsøkte å svare på om sikringen vil gå. Svaret var nei, med noe forbehold og et forsøk på forklaring. (Les Jan.E sitt spørsmål.) Redigert 23.Januar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Svar til Pathfinder. Jeg bare forsøkte å svare på jan.E sitt spørsmål om sikringen normalt vil gå om man belaster mer en man kan tilføre. Mulig jeg skrev litt for mye, men svaret var ment som Nei. Jeg la til litt forklaring. Jeg er helt enig med ditt innlegg. Redigert 23.Januar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
haaugd Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hvordan har det seg da dersom laderen er tilkoblet og en starter motoren, slik at dymanoen starter. Tar laderen skade av det? I så fall må en da frakoble landstrømmen før en starter. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei ha-augd Det hender ganske ofte at det første jeg gjør nåe jeg skal ut er å starte motoren. Deretter kobler jeg fra landstrøm og mine ladere har ikke tatt skade av dette. (LADAC og CTek ladere) Men er du redd for at dette skal skade din lader er det jo greit å koble fra landstrømmen først. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Svar til Pathfinder. Jeg bare forsøkte å svare på jan.E sitt spørsmål om sikringen normalt vil gå om man belaster mer en man kan tilføre. I laderen så sitter det en strømbegrensende krets som "nekter" laderen å gi mer enn innstilt verdi. Så når laderen når denne verdien vil batteriene hjelpe til med å forsyne strømbrukerene. Så sant batteriet er oppladet da. Moderne ladere er ofte veldig robuste og de inneholder kretser som beskytter for overopphetning, feil polaritet etc. Så en kvalitetslader vil nok motstå ganske mye. Men det er som med alt annet. Behandler man ting varsom vil de vare lenger. Akkurat som med kona. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ok, så det er få ladere med utgangsikring? Ser på noen startladere til bil at de har 40-60A veldig treg sikkring på utgangen. Og de går etter noen sekunder om en prøver å kjøre starterten på bilen for lenge. Mao sikkringen går, og ikke bare at spenningen faller. Problemet med å bruke en sinuslader også som strømforsyning blir muligens om en kobler til utstyr som ikke tåler sinus pulser, men kun må ha DC? Eller vil batteriet virke som en kondensator å glatte spenningen til ren DC? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
haaugd Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Takk for svar. Da regner jeg med at laderen ikke tar skade av denne prosedyren, som er den mest naturlige for meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei Jan E Hva mener du med sinus lader? Tenker du på en inverter med modifisert eller ren sinuskurve? De fleste ladere i dag er vel elektroniske . såkalte SwichMode el.l Hilsen Jan E Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei. Uttrykket "sinuslader" har jeg aldri hørt om, men jeg regner med at det menes en såkalt "dum" "garasjelader" som var vanlig for flere 10-år siden. Jeg har selv en slik sak liggende i boden. Den er knall gul og er av merke "Gummisentralen". Den inneholder kun en transformator fra 230VAC til ca.12VAC, en likeretterbro og et amperemeter. Og så har den en automatsikring på utgangen. Den gir en spenning ut som varierer fra 0 til ca. 17volt med en frekvens på 100Hz. Med en slik lader vil batterispenningen bare øke og øke til den når, i dette tilfelle 17volt. En grei måte å koke batteriet i filler dersom en ikke slår den av i tide. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skoghaug Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Hei. Jeg har bestemt meg for å montere landstømsanlegg i min Uniqe 833. Kommer nok til å kjøpe dette settet TBB Landstrøm.Laderen som er på 25A kan lade både forbuk og startbatteri da den har tre utganger. Jeg hører noen si at man ikke kan lade samtidig som man forbruker strøm i båten. Det skal vistnok kunne skade laderen. Stemmer dette? i så fall er jo noe av vitsen med landstrøm borte... Hei legger inn et oversatt utdrag fra brukermanualen til din Trident lader: Funksjoner - Samtidig lading og strømforsyning: • Trident Smart batterilader kan brukes til å tilfredsstille din DC belastning og bruk balanse til å lade batteriet samtidig. • For å unngå at batteriet lades ut uten å være oppmerksom på dette punktet, vil Trident laderen starte en ny ladesyklus etter at batteriet spenningsfall er under 12.8V for en tid. Funksjoner - DC Power Supply: • Gjennom valg på dip-bryteren nr. 1 på frontpanelet, kan du slå Trident lader til ren strømforsyning på 13.5VDC,som gjør laderen våres til å bli mer funksjonell. Mvh Jan Redigert 23.Januar.2010 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Takk for gode svar - da går jeg nok videre med mitt lanstrømprosjekt med trygghet for at ladern ikke skades ved forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Hei. Uttrykket "sinuslader" har jeg aldri hørt om, men jeg regner med at det menes en såkalt "dum" "garasjelader" som var vanlig for flere 10-år siden. Jeg har selv en slik sak liggende i boden. Den er knall gul og er av merke "Gummisentralen". Den inneholder kun en transformator fra 230VAC til ca.12VAC, en likeretterbro og et amperemeter. Og så har den en automatsikring på utgangen. Den gir en spenning ut som varierer fra 0 til ca. 17volt med en frekvens på 100Hz. Med en slik lader vil batterispenningen bare øke og øke til den når, i dette tilfelle 17volt. En grei måte å koke batteriet i filler dersom en ikke slår den av i tide. Lars H. Stemmer. Mener en slik dum lader som bare gir ut positive sinuskurver. Litt hvordan den er laget, men noen gir ikke mer en max 13-14 volt, uansett en dårlig lader. Men er urovekkende hvor mange som har slike gamle ladere liggende. Har vært borti mange som skal lade batterier å fisker frem en slik lader. Grunnen er nok at disse laderne er skuddsikre, og aldri går i stykker. Så alle har en slik liggende fra gammelt av. Siden de aldri går i stykker er det mange som ikke har kjøpt mer moderne ladere. Så det er nok mange som også bruker disse i båten. Redigert 24.Januar.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lars H. Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Den gamle gule laderen min har jeg forresten bygget om. Jeg har designet en enkel regulator som sørger av at spenningen ikke går over 14,4volt (pluss et valg for 13,6volt). Og da er den slettes ikke så ueffen, lader opp det meste, inklusive 14,4volt batteriet til drillen min (der laderen brant opp). Ellers har jeg en adskillig mer avansert Ladac lader fastmontert i båten pluss en Cetek lader her hjemme til diversebruk. Og tilbake til tema, Ladac laderen fungerer utmerket samtidig med forbruk og også om jeg starter motoren. Cetek laderen har jeg ikke testet slik, men regner med at det også går fint. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Majali Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 sterling laderen jeg har, står det at den også er et powersuply. så jeg har tilgjengelig 50amp. så hvis batteriene er fulle, forbruker jeg kun av det laderen gir ( opptil 50 amp) Trodde det det var slik at laderen måtte være beregnet på dette?? Men vet ikke!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Jeg må inrømme at jeg ikke synes noe om å planlegge å ligge med konstant forbruk på batteriene. En av grunnene er at landstrømsanlegg i havner av og til er litt tilfeldige med hensyn til kvalitet og leveringsdyktighet. Det skal ikke mer til en at en napper ut kontakten din , eller at en jordfeilbryter slår inn eller en sikring løses ut. leveringssikkerheten ved din båtplass må du vurdere selv, laderen er en lader, den vil ikke ta skade av å lade batterier som den er dimensjonert for. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) MY Casa : sterling laderen jeg har, står det at den også er et powersuply. så jeg har tilgjengelig 50amp. så hvis batteriene er fulle, forbruker jeg kun av det laderen gir ( opptil 50 amp)Ikke for å rakke ned på produktet, men tror nok produsenter av diverse elektronikk liker å bruke mange fine ord på produktene sine. Hvis vi tenker oss om så har vel en dynamo også en såkalt powersuply da, for etter mitt skjønn gjør den akkurat det samme som denne sterlingladeren og sikkert andre ladere også eller Men, 50 amper var jo mye da og er vel mer enn det ladere flest gir så du har jammen en del å gå på før batterier tømmes Redigert 24.Januar.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Ikke for å rakke ned på produktet, men tror nok produsenter av diverse elektronikk liker å bruke mange fine ord på produktene sine. Hvis vi tenker oss om så har vel en dynamo også en såkalt powersuply da, for etter mitt skjønn gjør den akkurat det samme som denne sterlingladeren og sikkert andre ladere også eller Men, 50 amper var jo mye da og er vel mer enn det ladere flest gir så du har jammen en del å gå på før batterier tømmes Det kan godt hende.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.