Jump to content

Hva slags seilbåt skal jeg velge (rundt 30Fot Max 600 000,- )

Erik

Recommended Posts

Har noen i familien med en 31.7. Vil allikevel ikke anbefale den. Den er etter min mening ikke "tung nok" i sjøen til familiebruk om man ser for seg å ære ute også de dagene da det blåser mer enn 10 m/s

Nå er det stor forskjell på familier. Dette stemmer sikkert for deg. Hvis trådstarter tenker på samme måten vil jeg råde han til å se på en eldre båt, f.eks comfortina 32 eller scanmar 33. Det er båter som kombinerer gode seilegenskaper med god comfort. Mye stabilitet og mykere gange i sjøen enn nyere båter.

Se på skrogformen - de franske båtene har store, flate hekker. Gir mye fart - men båten blir etter min erfaring ustabil for motor med sjøen inn aktafor tvers. Det blir mye ratting for å holde en rimelig stø kurs.

Nå generaliserer du veldig. Har fransk "nymotens" båt og opplever ikke problemet. Men kanskje det er fordi når det er mye sjø bakfra er det også endel vind bakfra. Dermed seiler jeg. Da er en moderne skrogform veldig bra. "Gammeldagse" skrog ruller ofte mer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg kan ikke skrive annet enn mine erfaringer. De er at jeg er mye mer fortrolig med seilegenskapene på en Bavaria 32 enn Oceanis 311 og 331. Og trådstarter har lyst tilå lære seg å seile. Da heller jeg mer mot det trygge enn det morsomme (som en First 31.7 er)

At et skrog med bred flat hekk og smal skarp baug vrir seg med sjøen inn aktafor tvers er ganske naturlig. De Bavariaene jeg har sett har rundere form på hekken. Sikkert fint for regattaseiling - men etter min mening ikke like egnet for familieseiling (for ikke å snakke om skvalpinga hele natten i akterkabinen når vannet slår oppunder hekken)

3299.jpg

84_-1790574627.jpg

Merk også at når så mye av stabiliteten i båten ligger i formstabilitet (bredden gir stabilitet) kan man bli overrasket over at båten plutselig mister stabiliteten og broacher. Har selv seilet alle 3 båtene til broach på slør :smiley: Også her var Bavariaen etter min mening mer forutsigbar, hvilket jeg tror er viktig for en nybegynner. En formstabilitet har man helt til man mister den - da forsvinner den helt. Har man dypere skrog og mer stabilitet fra dybde/balast/kjøl får man en mer gradvis overgang mellom stabilitet og ikke stabilitet.

Nå er jeg ikke ekspertseiler - men jeg har seilt i noen tiår - så det grunnleggende tror jeg at jeg har fått med meg.

Rulleforseil er et must. Rullestorseil er sikkert fint - men mitt inntrykk er at det foringer ganske mye på seilegenskapene. Autopilot er utrolig kjekt når du seiler alene - særlig når du skal gå opp i vinden for å sette eller ta ned seil. Også blir motorstrekkene ganske lange med seilbåt - og da er det fint å ha autopilot.

Mer trenger du ikke for å komme i gang - bortsett fra godt sikkerhetsutstyr da - som seiltøy, redningsvest, VHF og en kartplotter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Nå erdet magert med båter til salgs på finn.no akkurat nå men med litt tolmodighet til etter på påsken eller om du er villig til å se utenfor landegrensene så finnes det endel fine båter du nok kan finne til rundt 600 000.-

Beneteau first 31,7 er en knallbåt

Dehler 29 en drøm av en seilbåt

Her får du moderne båter med alle bekvemmeligheter og seilegenskaper som ikke dreper seillysten.

Bavaria 34 er vel også mulig å få til den prisen og den er sikkert enkelt å få tak i her hjemme utover våren

Jeg har det jo EGENTLIG ikke travel, det ligger fortsatt både snø og is her, så vi får se hva våren bringer, men jeg kjenner det brenner litt etter å komme seg på fjorden igjen, så det blir vel å velge en blandt det som dukker opp fremover mot påske tenker jeg.

First og Dehler er notert, men det ligger ingen ute akurat nå, så jeg får jo ikke gjort meg opp noen mening foreløpig.

du kan jo få en pen gammel Hallberg Rassy til den prisen

det er jo kongen på sjøen

Ligger ingen slik ute nå i mitt område, men skal følge med. Er en 80 talls HR (forutsatt OK seil) en bedre seiler enn en nyere Bav. , eller har teknologien innhentet den ?

Dehler 29 eller Hanse 312?

Dehler notert allerede.

Hanse : Er dette gode båter ? Ser det ligger 2 stk 32 for 2009 modeller til Ca 700 000,- så de er vel i prisleia til Bavaria ? Hvordan er seilegenskaper og kvalitet sammenlignet med Bavaria og Hanse ? Hvilke modeller er evt mest interesant hos Hanse ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei igjen.

Det at båten "glapp bak" - ja det er nok en broach det snakkes om her. Har hørt rykter om at den gamle B31 hadde noe problemer med dette. Skal gjelde den smale typen (under 3 meter bred). Men det har også skjedd med min båt ved et par anledninger. Det som skjer er at båten kaster styringen og svinger opp i vindøyet. Det er ikke farlig, men kan virke litt dramatisk og irriterende. Ved mine tilfeller skyldtes det feil trimming, dvs feil ballanse i forholdet mellom storen og genua.

Hørte hos en som hentet brukt 32fot Bavaria fra Danmark og i Skagerak på kryss i liten kuling klarte han ikke å åpne døra til forpiggen. Han er en erfaren seiler og den turen husker han alltid den som skremte han mest :sweat:

Det er slike ting som gjør at man blir litt betenkt, for jeg har ambisjoner om litt mer strabasiøse turer en det jeg har hatt med snekka

:rolleyes::puke::lol:

Er det stor innbyrdes forskjeller mellom to båter av samme modell, eller er det bare folks oppfattninger som er forskjellige (for man hører jo gode skussmål om de samme båtene).

Hei Erik. Godt å se deg her på forumet igjen :flag: :flag:
Takk takk, godt å være tilbake :yesnod:

Har fulgt med litt i kullissene da, men ikke hatt så mange båtrelaterte utfordringer siste året :lol:

Mye meninger undt akkurat dette. Men jeg mener du gjør et bedre kjøp ved å kjøpe en eldre, oppgradert båt som har vist at den tåler det en båt skal tåle. Baravia er sikkert kjempekjekke båter. Men jeg er skeptisk til hvordan de oppfører seg når de har blitt 15-20 år gammle..
Jeg kikker litt på eldre og, og 600 000 er Max pris, MÅ ikke koste så mye. Men ved eldre båter er det større sjansespill å ta da, så derfor jeg heller mot nyere foreløpig. Men plutselig ender jeg kanskje opp med en Maxi til 200 000,- og :giggle:
Gadd ikke søke så mye på finn nå, men fant frem en båt jeg har lagret i mine funn på finn, som en meget aktuel båt til meg selv. Synes den er et godt eksempel på en eldre oppgradet båt til realistisk pris. Noe arbeid med båter er det alltid uansett alder... :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=605875

Tror ikke denne var ideell for meg dessverre :nonod:
Forresten. Hyl ut dersom du trenger mannskap eller hjelp med å besikre båt i nærheten. Jeg er båtløs selv for tiden, og alltid klar for en tur.. :wink:
Takker for tilbudet, og tar deg nok på ordet skal du se :giggle:
Ja, Erik. Det er slike rykter som går. Snakk da heller med de som eier en Bavaria og hør om de har opplevd lignende problemer. Ikke forhold deg til folk som har hørt om... syns at... o.s.v. Har fått testet min egen B32 i all slags vær bl.a. i storm, og ofte i kuling. Båten tåler det godt og jeg har aldri opplevd at dører ikke lar seg åpne eller annet tøys og rør....
Godt å høre. Har jo både lest tester og hørt andre som nevner den som en trygg båt, så får vel tro det er ekstraordinære situasjoner som ligger bak slike hendelser som refereres.
Definitivt. Veldig stor forskjell på seilgleden der.
Kommer til å holde spesielt utkikk etter Dem da, ,men akurat nå er det ingen for salg :sad:
Hva med denne da?

Jeanneau Sun Odyssey 34,2

Den likte jeg VELDIG godt innredningen i!

Sjekket litt opp på nett, og den finnes i 2 lugars versjon med større bad også. Den seiler opp som favoritt så langt, men ser lenger ned her at den IKKE er en god seiler ?? Er det sammenlignet med First, eller med Bavaria også ?

Ett felles feil i alle mindre Jenneau-båter er oppkobling av forbruksbatterier. Dem har et ved siden av hovedbryter og kobler den der til. Annet er bak motor og kobles opp som slavebatteri. Batterikapasitet er redusert fra den tiden båtene er levert nye og dem har ikke optimal levetid. Fleste eiere jeg har pratet med sliter med strøm og fleste av dem veit ikke hvorfor.

Ligger ingen slik ute nå i mitt område, men skal følge med. Er en 80 talls HR (forutsatt OK seil) en bedre seiler enn en nyere Bav. , eller har teknologien innhentet den ?

Sjekk LYS tallene på båtene. En HR 29 ligger vel på rundt 1,04. En 312 ligger på rundt 1.06. En moderne Bavaria bør ligge på 1.10-1.15. Jo høyere LYS tall jo bedre seiler de.

Jeg har selv seilt masse HR 29 i mange år - både tur og regatta. En nydelig båt som kommer godt til sin rett i vind over 5-6m/s. Og kjøper du en slik kan du få noen tips av meg som gjør at du får bedre høyde på kryssen.

Det er slike ting som gjør at man blir litt betenkt, for jeg har ambisjoner om litt mer strabasiøse turer en det jeg har hatt med snekka

Det er forskjell på båter - og som alt annet i livet får du det du betaler for. Men for de fleste holder en Bavaria. Om du øker budsjettet ditt til 900.000 kan du få en HR 31. Da slipper du etter min mening å tenke på båt i lang tid - med mindre du skal ha større. HR 31 har også vært testvinner da 30 fotere ble testet mot hverandre.

Jeg synes ikke du skal henge deg altfor mye opp i hva som seiler bra og ikke bra. Det er gamle båter som seiler bra og nye båter som seiler dårlig. Eneste "objektive" grunnlaget du har er å sammenligne LYS tall. En del av de eldre båtene (som HR 29) har ikke så høyt lystall - men det betyr ikke at den ikke gir masse seilglede. Også har de en byggekvalitet og en skrogform som gjør at du ikke bør begynne å lure på hva du skal gjøre fordi om solgangsbrisen blir litt hard en dag.

Selv seiler jeg en båt med LYS 0,98 tror jeg. Lenge siden jeg har hatt det så morro i en seilbåt. Den er minst 30 år gammel og har gamle seil. En liten revne i spinnakeren og spribommen bør vi nok få byttet ettersom den har en sprekk og er skjev. Men morro har vi det. Båten er en Yngling. Ulempen med den er at det er j.... kaldt å seile den om vinteren. Så nå håper vi at det blir litt varmere snart (båten ligger ute og er klar til å seiles på 5 minutter om vi vil)

Min (vår!) båt er bred og flat akter. Den vrir seg ikke om sjøen kommer fra aktenom tvers, men den begynner plane. Antar det sammen gjelder for First 31.7, at den holder omtrent samme fart som bølgene. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem, Mye mulig den bør reves med god margin på 10m/s ved turseiling, men det gjelder jo stort sett alle båter i denne størrelsen. Unntaket må være eldre utgaver av Hallberg Rasssy og Najad. Som nevnt tidligere så har den stor og trygg cocpit og solid dimensjonert dekksutstyr.

Hanse 312 har fått god kritikk i tester, og omtales som "båten som har alt du trenger" -eller noe i den duren. Den seiler visst bra, men jeg et ikke hvordan den seiler sammenlignet med First 31.7. De fleste Hanse-båter er utstyrt med selvslående forseil...

Hanse 32 som du ser tilsalgs på Finn.no til 700.000 må jeg tro er nye båter. Gjetter at de blir noe dyrere ferdig utrustet, men fine båter.

Det er ikke mange av båtene som er nevnt her som holder seg innenfor budsjettet ditt på 600k i norge, men hvis du er tilbøyelig til å lete i våre naboland er det nok bedre muligheter.

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Min (vår!) båt er bred og flat akter. Den vrir seg ikke om sjøen kommer fra aktenom tvers, men den begynner plane. Antar det sammen gjelder for First 31.7, at den holder omtrent samme fart som bølgene. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem, Mye mulig den bør reves med god margin på 10m/s ved turseiling, men det gjelder jo stort sett alle båter i denne størrelsen. Unntaket må være eldre utgaver av Hallberg Rasssy og Najad. Som nevnt tidligere så har den stor og trygg cocpit og solid dimensjonert dekksutstyr.

Skruingen i sjøen er ikke påtegelig for seil. Men forsøk å gå for motor i litt dønninger inn aktafor tvers :smiley: har selv testet både Gule Humpen og Sekken med slik båt og sjø. Det ble mye ratting.

Er ikke sikker på om båten din planer - men at den surfer - det gjør den nok.

Oceanis 311 måtte reves på ca 8-9m/s de 2 somrene vi seilte den. First 311 har dypere kjøl og høyere rigg - tror det er omtrent det samme for den også.

:rolleyes::puke::lol:

Kan forsikre deg om at uansett hvilken av de nevnte seilbåtene du går for vil du oppleve sjøegenskapene som en annen verden enn de du er vant med fra snekka. Tror ikke du skal bekymre deg her.

Er det stor innbyrdes forskjeller mellom to båter av samme modell, eller er det bare folks oppfattninger som er forskjellige (for man hører jo gode skussmål om de samme båtene).

Det er folks oppfatning som er forskjellig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Men ved eldre båter er det større sjansespill å ta da, så derfor jeg heller mot nyere foreløpig.

Joda. Helt klart. Men har sett litt for mange som kjøper nyere båter og tror de skal få en "vedlikeholdsfri" båt. Det gjør de ikke. :lipseal: Men det viktigste er å se på utstyret, og seilene.. uansett alder egentlig.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Nå ble det veldig mange båter å diskutere.

Hadde det vært meg som skulle bruke 600 000.- på seilbåt i den størrelsen så hadde jeg tenkt at jeg ville ha en båt så ny at den har helstøpt toalettmodul , da er det enklere å tørke opp etter seg når man dusjer osv , båt nyere enn 2000 vil også gjøre at motoren også er nyere.

Dermed så utelates 80talls HR`s osv , personlig synes jeg det blir i trausteste laget , en nyere bavaria eller noen av disse andre går bedre i lite vind og da blir det mer seiling og mindre motorkjøring.

Oceanis 311 , 323 kontra first 31,7 , jeg kjenner disse båtene greit bortsett fra 311 som jeg anser som en underrigget 323 med kortere kjøl (mulig jeg blander den med en annen) Oceanis 323 går greit i lite vind (har seilt den utallige ganger over noen sesonger) , first 31,7 er bedre enn oceanisen på absolutt alle punkter bortsett fra under dekk. Vet ikke om den har dypere ror enn oceanisen men har inntrykk av at de ikke forsvinner opp i vindøyet like raskt som oceanisen.

Sun OD 34,2 er fin den , har en kompis som har en slik men det er ikke akkurat en salong 2 stykker sitter i timesvis og ser på TV comfortabelt i når regnet pisker :confused:

First 31,7 er CE A båt

Oceanis 323 er CE B båt

Vet ikke hva bavariaer er

Bavaria i denne størrelsen er vel mye av det samme som Oceanis i den størrelsen , samme fart osv.

I store bølger på unnavind tror jeg faktisk ikke jeg har kjørt motor noen gang som jeg kan huske så hvordan en seilbåt oppfører seg da det aner/husker jeg ikke.

Om ikke forvirringen er komplett så kan det jo nevnes at det finnes en båt som heter Dufour 325 og de er lekre

Redigert av Enzo (see edit history)

Et par kommentarer:

For 600 000 får du nok en Bav 34 (av den forrige modellen: -99 til -04). Jeg har en 2000 mod Bav 34, og NOK 600 k - med oppgraderte seil og foldepropell etc - er hva jeg kan forvente å få for den (tror jeg?).

Jeg ønsker meg av og til en hvassere båt, men ofte er det greit å ha en nokså udramatisk båt også. Tenker på familieseilas hvor det blåser opp sånn litt etterhvert og man kanskje ikke gidder justere kontinuerlig på seilføringen. Greit da at båten ikke begynner å skape seg nevneverdig :tongue:

Er aldri nervøs for om båten skal holde. Har vært utpå havet i mer enn 15 m/s, og selv om det er slitsomt er det ikke noe å være redd for.

S/Y Surprise

Dette har blitt en fin tråd, med mange gode innspill.

Slik jeg ser det utelukkes Hallberg-Rassy båtene pga dtt krav om to lugarer. HR båter med akterlugar får du ikke i den prisklassen så vidt jeg vet. Både HR29 og 312 kommer kun med stikkøye, og 352 og 34 er dyrere båter.

En båt som skal seiles alene bør ha rulleforseil, Lazy-jacks (ikke dyrt å ettermontere), self-tailing vinsjer samt at alle fall er ført tilbake til cockpit. Autopilot kan også være meget godt å ha.

Finn deg en båt med forholdsvis nye seil, dette gjør all verdens forskjell, også for nybegynnere, og pengene ruller fort når man skal skaffe nye. Med gamle utblåste seil krenger ofte båten unødvendig mye, det blir vanskelig å ta høyde og du oppnår lavere fart.

Jeg ville gått for en litt eldre kvalitetsbåt som er oppgradert på de viktige punktene. Det optimale for deg tror jeg vil være en Scanmar 33 med nye seil, forholdsvis ny motor og generelt godt utstyrt. Jeg har ikke selv seilt disse båtene, men har hørt mye positivt om dem, både fra regattaseilere og turseilere som har krysset nordsjøen flere ganger.

Lykke til med ny båt

Men hvorfor ikke heller seile i slikt vær?

Er ikke alltid det passer med familien ombord - feks over Gule Humpen og ungene er små og kona er litt :discuss:

Jeg hadde ikke sett helt bort fra HR29/312 . De har en ganske genial løsning på senger i salongen. mamma og pappa sov der og jeg sov foran da vi var på tur. jeg og kona har sovet i stikkøya på 29'en en gang også - men dengang var vi vel mer forelsket enn i dag - og kanskje litt smalere "over skuldrene " også :lol:

Jeg er helt enig i at løsningen er god, og for en familie er det helt topp.

Men trådstarter skriver at han ønsker to lugarer, noe jeg tolker som en akterkabin og en i forpiggen. Og jeg må si meg enig i denne prioriteringen dersom man skal ha med gjester som man ikke ønsker å være like intime med. Det blir litt mer privatliv med en akterkabin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...