quantumduck Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 (redigert) Her er det mange gode forslag, og det eneste jeg må si meg direkte uenig i er at man ikke kommer velberga over Gula Humpen i en First 31.7. Hanse har den fordelen som alt har vært nevnt, selvslående fokk. Det er selvfølgelig uvurdelig for behagelig singlehanded seiling. Importøren kjenner jeg ikke noe til. Bavaria får alltid «skryt» i test fordi de seiler overraskende bra (da i forhold til testernes forventninger). Tror det er mye seilglede der, om man spanderer på seg skikkelige seil. Innredningen har enkel finish, så blir det opp til den enkelte å glede seg over penger spart, eller ergre seg over litt «billig» look. Et og annet «misfoster» dukker naturligvis opp og blir omtalt på nett og i seilpresse når volumet på produksjonen er så stort. Lunde (importøren) gjør en solid jobb med å rette opp eventuelle problemer som slipper gjennom kvalitetskontrollen. First 31.7 er et bra valg om du vil prioritere seilegenskaper. Men de koster litt mer. Har kun sett på bruktbåt hos Normar, men fikk ihvertfall ikke noe dårlig inntrykk. Dehler 29 var drømmebåten min lenge. Seilegenskaper er prioritert der også, og den er litt mer påkostet. Er vel Trine Lunde som importerer, hun vet vel hva hun driver med hun også, men volumet er nok ikke så stort som på de andre merkene tror jeg. Blant litt eldre båter har Scanner vært nevnt, og kanskje Comfortina også? Bra alternativer det. I det heletatt mye å velge mellom. Problemet er kanskje først og fremst å sikte seg inn i en bestemt retning, når det er gjort blir valget mye enklere. Siden du skriver at du skal seile mye alene og ønsker å lære å seile og bli bitt av basillen, så tror jeg du vil ha glede av en båt som har gode seilegenskaper. Det er rett og slett lettere å lære når du får tydeligere respons på trimming av seil osv. Eiere av maken båt vil antagelig også ha fler tips å komme med når det gjelder seiltrim enn eiere av mer turorienterte båter, og det er alltid både morsomt og nyttig å slå av en prat med søsterskipet i havna. Du må også tenke på at når du seiler en god dagsetappe singlehanded så har du god tid til å tenke. Og da er det godt å tenke på hvor bra båten din faktisk seiler og hvor mange du seiler ifra, istedenfor å sitte og gremme seg over det motsatte. Det er heller *ingen ting* som vekker konkurranseinstinktet på samme måte som seiling. Dermed blir nok mitt tips First 31.7. Dette er en klassebåt med et miljø du kan hente kompetanse fra og hvor du også sikkert kan få fatt i rimelige og pent brukte regattaseil (som du ikke nødvendigvis må seile regatta med, men som vil gi stor seilglede). Anbefaler å ta en titt på http://www.first317.no/docs/TrimmeguideFirst317Milliways.pdf og generelt www.first317.no så ser du hva jeg mener. Det er *ikke* nødvendig å sette seg inn i allverdens trimmedetaljer den første sesongen, pointet er å ha muligheten når lysten melder seg og de grunnleggende seilkunnskapene er på plass. Av samme årsak - om du velger noe annet enn en First 31.7 - så sørg for å velge en båt hvor akterstagets stramming kan justeres og som helst har løygang i cockpit. Da er mulighetene for å lære seiltrimming tilstede. Når det gjelder sikkerhet så er det selvsagt noe man tar på alvor. Det betyr at man ikke tar unødige sjanser, har det som kreves av sikkerhetsutstyr ombord, vet hva man skal gjøre i ulike situasjoner og så videre. Folk som kjøper seg en sedat og under-rigget bolle-båt og tror de da er på trygg grunn (pun intended :-) er nok kanskje de som løper den største risikoen. Redigert 26.Januar.2010 av nicknack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Har en B31C og det er en ting jeg ønsker meg etter noen turer over dammen til Skagen, rett avsluttning på cockpit under sprayhood. Den buen som er på båten min er ikke god å sitte i når det bølger. Altså tommel opp for 31.7 Hanse har selvslående fokk, et aboslutt pluss det også. Men ikke nok til at vi valgte bort B31C mot en Hanse 320 når vi kjøpte båt, sistnevte opplevdes som veldig naken under dekk etter egen (og bedre halvdel) subjektive vurdering. Seilegenskapene til båten min er bra nok for meg, det er meg det står mer på enn båten. Hvis jeg skal krysse så liker jeg å reve på ca 7-7,5 m/s, 6 hvis jeg har med familien. Da tar jeg 2 rev direkte i storseilet og justerer heller på størrelsen av genoaen etter forholdene. Når sant skal sies er 80% av seilingen min med vind rundt 3-6m/s, da er det greit at båten har seil som er tilpasset denne vinden. Båter som ikke trengs reves før 10+ m/s kan derfor oppleves som "late" på lite vind. Det var snakk om broach her tidligere i tråden. Broach sitter langt inne på kryss, ripa skal i vannet først pluss litt. Når den kommer oppleves det helt udramatisk, roret slipper gradvis taket og båten svinger opp i vinden. Har enda tilgode å oppleve broach på unnavind, det vet jeg knapt om er mulig på denne båten med orginal seilgarderobe. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Har skjønt at First 31,7 er en båt å se og følge med på da ja. Men siden det ikke er noen tilsalgs for øyeblikket, så aner jeg ikke hvordan disse er under dekk. Alle bildene jeg har funnet er kun eksteriør. Finnes det noe sted der det er mulig å se bilder fra under dekk på disse, så jeg får ett intrykk av Bad (er dette helstøpt med dusj som nevnt over), Lugarer, og pentry? Hvordan er egentlig tilgangen på de ulike merkene i bruktmarkedet ? Bavaria ligger det 5-6 stk i rett størrelse og pris (sånn ca) i seilbar avstand på en helg ute på finn.no allerede. Hanse ligger det litt ute av, dog ikke så nærme. Oceanarisen er det kun en av, First absolut ingen i hele landet. Kan mao velge og vrake i Bavaria, men ikke i andre merker. Er det sannsynlig å tro at det vil dukke opp flere slike på markedet i løpet av en Mnd eller to, eller er det ett sjansespill å ta å sitte å vente ? (Merker båtfeberen og vårfornemmelsene er i ferd med å feste grepet ) Tenker også litt på å utvide søkeradiusen min noe for å øke utvalget. Hvordan er det egentlig å få transportert en seilbåt ? Er det en overkommelig jobb å ta ned/opp riggen, eller er det så mye jobb at det bare er å glemme på såpass store båter ? Hva vil det koste å ha proffer til å sette opp riggen igjen hvis den først er demontert ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Godværseileren Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Denne er noe å kikke på: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20689752 Ny motor, forholdsvis nye seil og generelt godt utstyrt. Men den har ratt istedet for rorkult... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) First 31.7 lå ut et par stykker i sommer/høsten. (Såg selv litt etter de før jeg bestemmte meg for Bav 32). Mener å huske at de var priset 750-800'. En husker jeg solgte veldig raskt, den andre låg en stund. Jeg har sett at det ligger en First 31,7 tilsalgs til 57' Euro pluss moms som ligger i Tyskland. (eks. charterbåt). Gitt at du få prisen ned noe kommer den på 550' - 600' ferdig fortollet. (pluss transport). Redigert 27.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
quantumduck Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Finnes det noe sted der det er mulig å se bilder fra under dekk på disse, så jeg får ett intrykk av Bad (er dette helstøpt med dusj som nevnt over), Lugarer, og pentry? Tenker også litt på å utvide søkeradiusen min noe for å øke utvalget. Hvordan er det egentlig å få transportert en seilbåt ? Er det en overkommelig jobb å ta ned/opp riggen, eller er det så mye jobb at det bare er å glemme på såpass store båter ? Hva vil det koste å ha proffer til å sette opp riggen igjen hvis den først er demontert ? http://www.beneteau.com/UserFile/File/Voil..._first_31.7.pdf http://www.beneteau.com/UserFile/Image/VOI.../360/index.html http://www.seasailsurf.fr/salon/IMG/jpg/08...first317int.jpg http://www.yacht-rent.com/yacht-charter/cr...First-31.7.html Å ta ned, og sette opp riggen er en overkommelig jobb, ihvertfall på min Rush 77, som riktig nok er noe mindre, men ikke veldig mye mindre. Du trenger tilgang til mastekran, og den/de første gangene er det nødvendig (eller ihvertfall greit) å ha hjelp av noen som har gjort det før så alt blir mye billigere og enklere. Akkurat hva det koster vet jeg ikke, er inkludert i opplagsprisen for min del. Men det er nok betydelig billigere enn selve frakten vil være. Alternativt kan jo båten fraktes på vannet, mange får f.eks. sine Bavariaer levert i Danmark el. Tyskland og seiler dem hjem selv for å spare penger. Kjøper du båt av «riktig selger» kan det hende du får med en god beskrivelse av hvordan du trimmer riggen riktig etter at du har satt den opp igjen. Evt. må du merke deg omtrentlig hvor stramt de ulike vantene og stagene er satt (f.eks. ved å telle gjengene på strekkfiskene) s.a. du har sjans til å skru deg sånn nogenlunde riktig inn når du skal rigge båten. Uansett om du rigger ned og opp, eller ikke kan det være greit å få hjelp av seilmaker til å få riktig trim, dersom tidliger eier har lite å bidra med. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Det ligger en prisgunstig B31C, lik som min til salgs fra Njaa. Ca 50.000 i ekstrautstyr på båten. Skulle du kjøpt denne båten ny ville prislappen med henting og alt komme på over 700. Sitér dette innlegget Link to post
Horizon Hunter Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 "Båten er ikke overrigget eller vanskelig å seile. Den er sevfølgelig CE klasse A." Hvordan finner man ut CE-sertifiseringen? Kjøpte seilbåt i sommer, og hadde likt å vite den på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 CE merkingen skal stå på et skilt lett synlig i båten. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Seilaren Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Hvordan gikk det..? Har du fått kjøpt deg båt..? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Erik Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hvordan gikk det..?Har du fått kjøpt deg båt..? Ikke enda, men nå er det noen konkrete kandidater som vurderes nå. Det blir nok snart seiltur på oss skal du se , og rekker garantert BP treffet i Ryfylke i Juni !! Er det spesielle ting å se etter ved vurdering av seilbåt ? Generelle ting som motor/olje og fukt rundt vinduer og i kriker og kroker, og skrog etc har jeg jo vurdert og har erfaring med fra før. Men er det andre ting å sjekke spesielt når kandidaten er en seilbåt ? Hvordan vurdere rigg og seil ? Er det spesielle ting i fob med Kjøl ? Og der masta går gjennom dekk ? Andre tips å huske på ? Hva må jeg huske på ved kontrakts inngåelse? Har jo kjøpt/solg båt før, men ikke i denne prisklassen, så vil gjerne ha alt på G. Er standard bruktbåt kjøps kontrakt godt nok ? Noe register å sjekke i mot heftelser ? Andre ting ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bölja Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Erik! Du har IM Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Så meldingen, men Stockholm er litt langt vekke. Det har dukket opp kandidater i nærmere radius nå, samt at jeg tror jeg tar meg en tur til Oslo området 1 Mai helga i Første omgang. Noen som har tips til ting å sjekke ved besiktigelse av seilbåt ? Hvordan vurderer mann Seil og rigg når man aldri har tatt i noen av delene før ? Noen tjuvtriks der eller ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Ikke lett å svare på. Sjekk at alt virker. Heis opp/rull ut seil. Mekanismen skal funke lett. Fall skal ikke ha skader på strømpen. Stående rigg/wire skal være nyere enn 15 år. Seil skal være hele og jo stivere jo bedre. Myk dyk er ikke positivt. Seil som er eldre enn 10 år er ikke verdt noe. Dacron er dårligst. Cruisinglaminat er å anbefale for turseil nå for tiden. Ta med kamera og ta bilde av alt teknisk. Spesielt hvis det er noe du ikke har god magefølelse på. Alt som står på utstyrslisten skal virke og kunne demonstreres. Lykke til. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lanber Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Som en kjent konstruktør i F1 og grunnlegger av Lotus engang sa: "If it looks right, it usually is" Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Takker for svar. Det med myke seil var spesielt nyttig, for ellers ville jeg nok antatt at stive seil var for gamle Som en kjent konstruktør i F1 og grunnlegger av Lotus engang sa: "If it looks right, it usually is" Veldig godt utrykk. Er vel egentlig det vi på godt norsk kaller magefølelsen det :-) Er det noe spesielt å se etter under vanlinja ? På kjølen f.eks. Jernkjøl kan vel ruste ? er det ting å se etter på Blykjøl ? Hva med infestninger o.l. Andre råd ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Som en kjent konstruktør i F1 og grunnlegger av Lotus engang sa: "If it looks right, it usually is" LOTUS er jo forkortelsen for "Lots Of Trouble, Usually Serious" også da Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Erik Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Da er det i ferd med å gå i boks med båtkjøpet. Havnet på Hanse 312 , 2004 modell. Den har Selvslående fokk, autopilot, og rorkult. Føles akurat passe stor/liten, komfortabel/sporty , Enkel for nybegynner/utviklingsmuligheter (Det er 4 seil med). Har vurdert mange muligheter, men det føltes riktig å gå for denne Logistikk og fullføring av avtalen gjenstår, men avtalen er i boks og penger er begynt å skifte hender, så dette går rette veien nå. Da er det bare å lære seg å seile da, så blir detta bra Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Baywatch Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Spennende! Håper alt går i orden da! Legg gjerne inn noen bilder av båten etterhvert, slikt er alltid interessant Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Gratulerer Flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Gratulerer med seilbåt Husk at seilbåten ikke på samme måte er et transportmiddel, som motorbåten. Turen starter på brygga og ender der du er når du ønsker at dagsetappen er over. Bjoris og Shaukaas kan sikkert bidra med nyttige erfaringer ang Hanse-båter. Men seilbåt er seilbåt, så mange her som kan bidra, det har du erfart allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Tusen takk for all hjelp og all info her på baatplassen. Jeg har ikke vært så aktiv her i det siste, for jeg har vært i båten , men alt er ornet seg, og seilkarrieren er i gang !! Legg gjerne inn noen bilder av båten etterhvert, slikt er alltid interessant Har ikke rukket det enda, men skal forsøke å få lagt ut noen bilder etter hvert. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
kavset Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Hei Eirik. Jeg driver å ser litt etter en Hanse 312 selv. Har fått litt følelsen av at dette kan være en båt som passer meg bra. Er vel i samme situasjon som du var da du startet denne tråden og lurer derfor på om du kunne kommet med litt tanker rundt båtkjøpet ditt? Er du fornøyd med Hanse 312? God båt å seile? Har du testet den i regatta sammenheng? Hvordan virker den der? Takknemmelig for all info du har å komme med :) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Jeg driver å ser litt etter en Hanse 312 Her er en 312 for salg Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hanse tror jeg definitivt er et godt valgt! Du er forøvrig velkommen på hanseklubben.no - kanskje noen av medlemmene i klubben har kjennskap til båttypen du vurderer; og har tips til ting du bør se etter/være påpasselig for? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.