Jump to content

Hva slags seilbåt skal jeg velge (rundt 30Fot Max 600 000,- )

Erik

Recommended Posts

Hei Eirik.

Jeg driver å ser litt etter en Hanse 312 selv. Har fått litt følelsen av at dette kan være en båt som passer meg bra. Er vel i samme situasjon som du var da du startet denne tråden og lurer derfor på om du kunne kommet med litt tanker rundt båtkjøpet ditt? Er du fornøyd med Hanse 312? God båt å seile? Har du testet den i regatta sammenheng? Hvordan virker den der? Takknemmelig for all info du har å komme med :)

Hei.

Jeg er muligens ikke helt objektiv, da jeg jo aldri har hatt eller seilet med noen annen seilbåt enn Hanse 312, men det kan jeg med hånda på hjerte si, det er beste båt jeg noen gang har prøvd :giggle:

Fra spøk til alvor. Med selvslående rulle fokke var det fullt mulig å lære seg å seile båten helt på egenhånd. Den er også håndterlig nok til å gå til/fra brygga med alene. Til mitt formål der jeg var alene og uten seilerfaring har den mao vært helt perfekt.

Den selvslående fokka var som sagt kjekk, men sesong to, og med ny samboer ombord , så ville jeg forsøke meg litt med Genoaen, og har stort sett seilt med den i sommer. Kjekt å ha begge alternativer etter som man blir mer erfaren. Men faktisk taper jeg såpass høyde på kryss at jeg til neste sesong satser på fokka på kryss og tester genakkeren i medvind. Mao, dette er en båt du kan vokse med. Enkelt oppsett for singelhand/nybegynner, og så utvider du reportoaret etterhvert som du er komfortabel. Båten er hele tiden leken og kjekk og seile (uten å ha prøvd noe annet da), og trimme mulighetene er mange.

Rorkult syntes jeg var ett must, for det gir veldig god feeling med båten. Helt til Autopiloten gikk i stykker. Da ble det litt slitsomt på motor. Men nå er autopiloten OK igjen, samt at jeg forsker litt på Sheet to tiller autostyring for langtur, så jeg angrer ikke på det valget heller lenger.

Innredningsmessig er båten kjekk. Stort bad, og store nok lugarer (vi er stort sett 2 voksne, og av og til 1-2 yngre ungdommer på besøk i frempiggen) til vårt bruk. Dog er den trangere enn større båter da, så det blir en avveining. Jeg har vært ombord i båter med adskillig bedre plass og komfort, men det er båter jeg aldri vill tatt ut helt alene med, og ikke turt å lære meg å seile med uten hjelp tror jeg. Dessuten har de nok vært endel dyrere også. Så det er jo en avveining å ta da.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med båten, og angrer hverken på konverteringen til seilbåt, eller med valget av Hanse 312 som førstegangs seilbåten min, og jeg tror nok jeg kommer til å beholde den en god stund til, selv om vi nå stort sett er 2 ombord til å håndtere båten. Jeg er rett og slett blitt glad i skuta mi jeg :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har ikke seilt Hanse 312, men har sett på/i den,kjenner folk som har den, og etter mine begrep er det en av de mest vellykkede båter på markedet i denne klassen.Jeg har særlig sans for den høye riggen med selv-slående fokk, men tenker også at en gennaker kan kan være et bra supplement under lette forhold, det gjelder for øvrig de fleste båter. Den vil ha kommet høyt opp på lista dersom jeg skulle ha valget en båt i denne størrelsen.

Kom på ett negativt moment som kanskje bør nevnes : båten er litt gulvkald. Det er lite hulrom (kjølsvin) under dørk, med det resultat at båten føles gulvkald sen høst og tidlig vår når sjøtempraturen er lav. Så kjøp inn tøffler til alle ombord hvis du skal ha den som helårsbåt slik som meg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja det var nettopp denne som fikk meg til å vurdere denne båten :) Minuset her er bare at det er lite seil med og seilene som er med er sansynligvis fra båten var ny da det ikke står noe i annonsen. I tillegg er jeg fersk som seiler så rorkult frister både med tanke på respons og så det at det blir mye bedre plass i cokpit i en båt som i utgangspunktet er liten.

Gulvvarme ja, får legge ned noen rør og koble de til ferskvanskjølingen på motoren da ;) Det er vel sikkert ikke så stor forskjell fra båt til båt når det gjelder nye båter. I de nye materialene som brukes i dag er vel ikke isolasjon nedenfra den beste egenskapen, og heller ikke det som vektlegges mest heller tipper jeg, vekt og styrke teller vel mer.

Hanseklubben.no skal skjekkes ut ;)

Er det noen her som kan utale seg om prisnivået til den som ligger på Finn.no nå? Jeg har lite greie på Seilbåt, men etter å ha sett litt rundt om så synes jeg den ligger litt høyt i og med seilene. Finn kode: 32440604

Tror jeg skal ha litt is i magen og vente litt å se om det kommer flere av denne typen utover våren.

Synes ikke at prisen på den er helt avskrekkende høyt. Husk at det er nesten alltid muligheter for å prute. Så en pris på rundt 500' på en sånn båt er vel ikke så ille.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har no vore i nøyaktig same situasjon som Erik, og enda med å kjøpe ein Oceanis 323 Clipper 2005.

Men etter å ha lese denne tråden er eg litt betenkt - har eg kjøpt feil båt?

Båten er utstyrt med forsegl på rull, storsegl med lazybag/jacks og i tillegg er det ein gennaker ombord.

Konverterer frå motorbåt, skal bruke båten mest åleine, kan ikkje å segle osv osv - same som Erik.

Håper eg ikkje har kjøpt katta i sekken!

43_583540492_xl.jpg

Den båten der så da veldig fin ut Upnorth! Tviler på at det der er no katte i sekk, kommer sikkert til å få mye seilerglede i den. Den har jo Genakker også :P Med aksling slipper du å tenke på gummibelgen på seildrevet også :)

Kan jeg spørre hvor mye en slik ligger på i pris?

Er det andre bra plasser å se etter bruktbåt enn Finn i Norge? Har på følelsen av at det er Finn som gjelder, men i frykt for at jeg går glipp av noe så må jeg bare spørre :) Bruktbåt fra utlandet har jeg forstått er dårlige butikk for tiden, eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...