Jump to content

Kjølevannstemperaturmåling på min Yamaha Vmax.

John_Kr

Recommended Posts

Satt å kikka i tilbehørskatalogen til Yamaha igår , og der var det iallefall målere tilgjengelig både for vanntrykk og temperatur.  

(Må ellers si jeg er litt imponert over nøyaktigheten på loggen på multiinstumentene mine , den avviker ikke mer enn maks en halv knop. )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Satt å kikka i tilbehørskatalogen til Yamaha igår , og der var det iallefall målere tilgjengelig både for vanntrykk og temperatur.  

(Må ellers si jeg er litt imponert over nøyaktigheten på loggen på multiinstumentene mine , den avviker ikke mer enn maks en halv knop. )

Enig, de stemmer nesten 100% i alle fartsområdene ift GPS.

Du har rett at det finnes analoge instrumenter for både vann trykk og temperatur. Skal se litt på dette, men jeg synes at en kombinasjon mellom digitale og analoge instrumenter passer ikke sammen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Sant nok at det hadde vært bedre å hatt alle instrumentene i samme stil.

Hadde forresten vært kjekt å hatt den forbruksmåleren til Yamaha, må vel kanskje sjekke hva den koster...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sant nok at det hadde vært bedre å hatt alle instrumentene i samme stil.

Hadde forresten vært kjekt å hatt den forbruksmåleren til Yamaha, må vel kanskje sjekke hva den koster...

Hørte noen rykter om at denne måleren, hvis det den digitale bare koster ca. 3500.-. Det var jo billig, kanskje jeg skulle kjøpe to, da får jeg kanskje en caps med på kjøpet...?  :crazy: :crazy: :nonod::confused:

Har digital turteller og speedo, men jeg ser ikke en døyt hva som står på dem, uten briller. Og brillene ser jo ikke ut etter en liten stund. Instrumentene er montert på bortre siden av kartbordet, så man sitter langt i fra dem. Skal ikke ha flere instrumenter til denne båten, men i den neste skal det være analogt, det er mer lettavlest. Der har Faria og Gaffrig mange fine saker.

Når det gjelder den digitale forbruksmåleren til Yamaha så koster den ifølge prislisten ca 8200 kroner. Ikke akkurat billig...

På den digitale turtelleren ligger det også en overopphetingsvarsellampe for motoren. Tror ikke det finnes andre digitale instrumenter til Yahama som måler kjølevannstemperaturen.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Når det gjelder den digitale forbruksmåleren til Yamaha så koster den ifølge prislisten ca 8200 kroner. Ikke akkurat billig...

På den digitale turtelleren ligger det også en overopphetingsvarsellampe for motoren. Tror ikke det finnes andre digitale instrumenter til Yahama som måler kjølevannstemperaturen.

Disse digitale instrumentene er bygget for både 4-taktere og 2-taktere. Du bare stiller inn bak på instrumentet hvilken motor du har. Håper at at den overopphetings "lyset" gjelder da for 2-taktere og ikke bare for 4-taktere.

Kunne tenke meg å montere denne "fuel" instrumentet, men til en pris av ca 8.000,- er vel litt drøy. I tillegg kommer nytt fuelfilter, den måler vann i bensinen.

Vi får se på dette når vi tar opp båten til høsten, nå må vi bruke båtene mens finværet er her.

:sailing: :sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

[glow=blue,2,300]8200 Kr.[/glow] :sailing:

Det var voldsomt ja. Men det finnes jo alternativer, hvis man absolutt ikke må ha original Yamaha.

Wic-marine selger jo Flo-Scan som gjør samme jobben, tør ikke gi meg ut på å angi pris her. Men det kan umulig være dyrere, dessuten finnes det i litt rimeligere analoge utgaver. Men hvis man ikke vil "rote til" dashbordet:

Bilde

[glow=blue,2,300]8200 Kr.[/glow] :crazy:  Det var voldsomt ja. Men det finnes jo alternativer, hvis man absolutt ikke må ha original Yamaha.  Wic-marine selger jo Flo-Scan som gjør samme jobben, tør ikke gi meg ut på å angi pris her. Men det kan umulig være dyrere, dessuten finnes det i litt rimeligere analoge utgaver. Men hvis man ikke vil "rote til" dashbordet:

Fikk opplyst i går (Fische Marine) at forbruksmåler til min nye Evindrude E-tech vil koste ca 3800,- (Kan DEN brukes på andre motorer??)

Hvis man vil kontrollere kjøle(vann)-tempen på en påhengsmotor, kan DET gjøres ved å montere en kontakt-føler på utsiden av kjølevannsdekslet, med instrument inne i båten...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...