Jump to content

Hvor mye skal anker veie til 36 fot seibaat?

Akoya

Recommended Posts

En annen sak om kan være lurt (som jeg ikke har fått ordnet enda) er å feste teak'en med vognbolter - nettopp for at den ikke skal rives av ved mye bølger.

Jeg valgte den som "tåler" 15kg. MEN jeg kan ikke forstå hvorfor ikke begge disse med 42mm rør (modell GPT14042 og PT10044) skal tåle samme belastning. Begge festes til skrog med Ø10mm bolter - totalt 6 stk.

Hva jeg kan tenke burde den korteste tåle mer da anker er plassert nærmere skroget??

Monteringsanvisning til PT10044

Monteringsanvisning tll GPT14042

Tror Mulligans løsning for forsterkning er bra - vaterstaget virker litt pinglete

Redigert av bjorngb (see edit history)

For og si det slik 5kg fra eller til spiller liten rolle for vekten i båten eller for prisen på ankret. Derimot utgjør det en hel del på hvor sikert du ankrer. Jeg ville absolut gåt for en 20Kg bruskopi med 70-80m 8mm kjetting.

Det er noe drit når mann er trøt og sliten etter en dags seiling i dålig vær og oppleve at en ikke får båten til og ligge når en endelig har kommet til en brukbar ankringsplass.

Selv Har jeg et 20 kg anke med 50m 10mm kjetting på min bavaria 40AC. Jeg har mang en gang opplevd at dette blir for spett og har måtet henge på et 17kg bruskopi med 6m 8mm kjetting i hovedankret for og få det til og sitte, samt sjøte på ankerkjettingen med kraftig tau for og få den lengre.

Kjøp skikkelig ankringsutstyr så slipper du mange iritasjoner. Dager med kurling fårekommer langs hele kysten og det er ikke altid man kan gå inn til en lun havn og fortøye i en marina.

Jeg forstår ikke hvorfor folk bruker anbefalings tabeller for ankring, som om de er fasiten. Min erfaring er at nordmenn har veldig spesielle ankringsvaner sammenlignet med mange andre land, dessuten har vi en unik skjærgård som varierer fra kommune til kommune. Den erfaringen baatplassens brukere på sørlandet har kan derfor ikke nødvendigvis overføres til Bodø.

Selv har jeg oppgradert fra 15kg bruce til 20 kg bruce akter på min Bavaria 38AC. Båten har hatt 15kg/50m 6mm akter, og 20kg/ 50m 8mm forut siden 2004, og jeg har sammenlignet holdekraften på disse to siden den gang. Resultatet da jeg i fjor byttet til 20kg akter var en kraftig forhøyet tillit til det å legge baug mot fjell, og anker akter. Det finnes sikkert dem som kan argumentere for at en "ankorlina" og et 15kg bruce anker gjør mer enn god nok jobb, og det gjør den kanskje for dem. Vi har også en "ankorlina" til det gamle 15kg ankeret, og erfaringen fra denne kombinasjonen sammen med en daumann er virkelig ille sett med mine øyne. Har kun erfart at den kombinasjonen gir godt hold på 4-5 meters dyp med 50 meter av ankorlina ute. (kjørt fast vha. genuawinch).

Mitt svar til deg er at både 15 og 20 kg kan være riktig, men 20 kg er best hvis du liker å være ute i litt vær. 36 foteren er imidlertid 3 fot kortere enn 38 foteren (?) og derfor kan det være at 15kg gjør en bra jobb likevel. Det blir slik jeg ser det uansett ikke feil å ankre båten tryggere ved å legge til 5 kg ekstra.

Enig med Seiljåtten, vi norske fritidsbåteiere er ikke særlig ankringsvante, bortsett fra å slenge ut en dregg bak med fortøyning i land. Det holder i stille og godt skjermet område, men blåser det opp litt holder det ikke, noe jeg selv har mange erfaringer med. Glem div. tabeller, kjøp anker av god kvalitet og ordentlig vekt, glem tau og bruk rikelig med kjetting. Det er vel det jeg har lært den tiden jeg har seilt utenfor Norge. Det er også som Seiljåtten påpeker at vi har svært forskjellige forhold langs vår lange kyst og beveger vi oss litt rundt vil vi føle oss betydelige sikrere med ordentlig ankerutstyret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...