Jump to content

Hva er de kuleste vannlekene?


Bitteliten

Recommended Posts

Vi har planer om å ta et par steg opp i gradene når det gjelder vannleker til sommeren. Vi har så langt holdt oss til et litet oppblåsbart brett som har blitt slept etter jolla. Til sommeren lurer vi på hva som er de kuleste tingene for oss voksne og tenåringene. Vi har ingen erfaring med andre vannleker, så det vi lurer på er hva som er hysterisk morsomt og hva som er utfordrende.

det jeg tenker på er feks

vannski

kneeboard

wakeboard

tube for flere

andre vannleker.

 

Selv kan jeg godt tenke meg å prøve vannski. Har de blitt lettere å lære på de siste årene?

 

Trekkbåt er ikke begrensningen i valget. Den har nok kraft til å trekke en godt voksen opp på monoski

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Vannski og trekk i boden Bitteliten. Klart til sommeren ....

(Vesentlig mere moderne bindinger på vannskiene enn de antikke skibindingene mine du fikk se i formiddag)

Takk. Jeg har noen telemarkbindinger som vi kan teste :wink: Du kan jo henge bak og vise først du :yesnod:

 

Lurer på om vi skal ta en tur på Sjøen for Alle og se hva som finnes.

Link to post
Share on other sites

Vi har wakeboard, vannski og tube og brukt disse i en del år, samt at gutta har prøvd stort sett det som finnes av vannleker og uten tvil er det wakeboard som fenger mest i lengden. Vannski er ikke vanskelig å beherske selv for en som har blitt godt voksen.

 

Tube for en, eller for flere, kan bli både morsomt, hysterisk morsomt og direkte farlig. Jeg tenker da ikke minst på muligheten for at to stykker blir slengt av samtidig og klinker hodene i hverandre! Har ofte tenkt at de burde bruke hjelm av en eller annen type. Kjører man 25 knop og "slenger" passasjeren/tuben ut av kjølevannet og igjen tilbake og ut på den andre siden så får de en helt vanvittig fart og hvis de da også "tar av", hopper, på hekkbølgen så blir det riktig så morsomt og tro meg, det vil skje.

 

Men noen liker som bekjent moren, andre datteren så jeg kan ikke si hva du og dine vil like best.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er shoppingen avsluttet for i år. Vi endte opp hos to hyggelige karer fra Fluid net AS og handlet to åtdrakter (til hver av podene), en tube for 2 og wake board. Knee board ble fort forlatt som ide etter at ungene ble overbevist av en av karene i butikken som virket som om han visste hva han snakket om

 

Svenning har lovet å kjøre jolla og låne meg vannskia - så da har jeg litt å pusle med også :smiley:

 

Jr. har allerede studert wake board instruksjonsvideoer på youtube og er klar som et egg. Våtdrakta er prøvd og nå venter han bare på at nye jolla blir levert :yesnod: Isen på vannet var ikke så viktig nå som han har våtdrakt :lol: (det er en 2mm tykk heldrakt :rolleyes:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kikket litt etter wake board. stemmer det at det koster 4000 kroner :eek:?

 

Tube i 40 knop anser jeg som direkte livsfarlig. Kan tenke meg at gamle jolla topper 18 knop med tube bak. ungene synes det er fort

 

Tube i 40 knop er kjempegøy, ihvertfall for de som sitter i båten. Hele poenget når vi gutter leker er jo at vi skal få slengt av stakkaren i tuben. :giggle:

 

Ufarlig er det helt sikkert ikke, men jeg har fallt av i denne hastigheten. (Fart oppnådd ved bruk av strikk og full sving) Man flyr bare bortover vannflaten.

 

 

 

Hva med en slik flyer fra europris, eller er de blitt ulovlige nå?

 

Dette krever en (god) del motorkraft. Vi hadde ikke sjangs med 17 fots askeladden med 90 hk.

 

Det farlige her en nok kombinasjonen av fart OG høyde.

Som sagt; faller du ut av en tube i høy hastighet flyr du bortover vannet. Hvis man derimot faller fra en høyde i en slik fart tror jeg det kan bli (veldig) farlig. Tror faktisk det kan være farlig selv om høyden i seg selv er moderat...

 

Her ser dere Manta Ray i action:

 

Og her i en vanvittig høyde:

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Traff Bitteliten på messen ja, vanskelig å se hvem som var junior :lol: Virket som det var flere i familien som gledet seg til sommer og vannleker.

virket ikke helt vanskelg å be deg om å kjøre jolla eller :lol: ungene var ikke vanskelig å be med på tur da jeg sa hva vi skulle på messa nei.

 

kona gleder seg mest til å sitte på takterrassen og se på oss :lol:

Link to post
Share on other sites

Tube i 40 knop er kjempegøy, ihvertfall for de som sitter i båten.

 

Jeg er egentlig for alt som er litt forbudt og litt over grensen, men 40 knop på en gummiring.... jeg mener at man her har risiko for alvorlig skade overrepresentert i forhold til underholdningsverdien. Stakkaren som henger etter i 40 knop kan hoppe ut og stå på beina om han/hun så har 35 i skostørrelse. Vannet er sinnsykt hardt i denne hastigheten og man har minst like artig om man står på vannski i halve hastigheten. I en gummileke har man ingen kontroll selv og jeg har selv i min spede ungdom hengt etter en båt i ca 40 knop. Jeg satt da i en pionér kano og det var sinnsykt artig for de som stod på land og de som satt i båten. Oppi kanoen var det bare sinnsykt skummelt og jævelig vondt. Jeg var tøff som f i trynet etter turen, men ikke f om jeg klarer se en kano uten å grøsse den dag i dag.

Derimot har jeg stått mye på vannski og når man etter en liten stund lærer seg å stå på en ski og føreren av båten skjønner at det ikke er han som skal kjøre fort, så er det sinnsykt artig å skære brått fra den enes siden til den andre på kryss. da kan man oppnå en utrolig (opplevd) hastighet og kan når som helst slippe om man vil.

(jeg satt en gang i den samme kanoen i 50kmt etter en bil på vinterføre og det føltes mindre skummelt)

 

RSL

(husk at man 2cm fra vannflaten opplever hastigheten helt annerledes enn ombord i trekkbåten)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...