Jump to content

Finurlig batteriproblemer/valg av annen batteritype?


terron

Recommended Posts

Har 2 ”konvensjonelle” heavy duty batterier i båten på 145 ah. Disse er ”koplet” på gamlemåten med manuell 1/2/begge bryter. Videre har båten landstrømsanlegg m/skilletrafo, kraftig Quicklader, jordfeilbryter med mer. Båten får jevnlig med landstrøm i løpet av sesongen, videre er Yanmaren utstyrt med ekstra regulator slik at dynamoen også lader helt etter boka. Har valgt å primært benytte det ene batteriet som ”hovedbatteri”, men nr. 2 fungerer nærmest som reserve. Problemet mitt er at hovedbatteriet holder kun et par sesonger, så blir det ”tyngre å lade”, samtidig som spenningen faller raskere/lavere når det belastes à Wallas og varmere sliter med å starte. Bruker aldri vinsj/baugpropell uten at motoren går, men samtidig så belaster yanmaren batteriet ganske kraftig ved oppstart grunnet forvarmingsfunksjonen. Er nå i ferd med å starte 5 sesong, med hovedbatteri nr. 2 på vei ”ut i evigheten” (første batteri ble byttet som garanti). Har snakket med flere ”forståsegpåere”, men fått litt forskjellige ”råd”. Noen mener at jeg ganske enkelt kan løse disse problemene ved å bytte til AGM batteier, andre mener jeg skal kople ut forvarmingssystemet på motoren. Noen her på forumet som har kommentarer til hva jeg burde gjøre/forsøke for å løse nevnte problemer?

Link to post

Du sier ikke noe om hvor stor Yanmaren din er men heavyduty batteriene dine burde nok takle det. jeg tenker at problemene ligger på ladesiden. Det spørs jo litt hva du mener med at dynamoen lader etter boka når den er utstyrt med ekstra regulator, jeg er ikke så sikker på at det har noe for seg å ligge med en kraftig lader inne for mye heller, det kommer an på teknologien i laderen. hurtigladning av batterier på landstrøm bør bare brukes hvis en har lite tid til lading.

Link to post

Jeg mistenker at ditt "hovedbatteri" er for lite i forhold til ditt forbruk. Dette medfører at batteriet tappes for langt ned ved bruk, og derfor skades. Jeg ville ha doblet størrelsen på hovedbanken, og eventuelt redusert størrelsen på reservebatteriet. Et batteri som kun benyttes i nødstilfeller trenger ikke være større enn at det klarer å starte motoren. Alt over dette er bortkastet, slik du bruker det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Yanmaren er på 144 hk. Når jeg starter så faller spenningen på batteriet til under 12 V de første minuttene selv om motoren går, så slår forvarmeren seg av og spenningen stiger oppover mot 14,5 - 15V i løpet av 30 - 40 minutters kjøring og battt.meteret viser opp mot 100%. (lenger tid hvis jeg har brukt mye strøm, men det skjer skjelden). Om jeg så må kjøre vinsj/baugpropell i tillegg de første minuttene så faller spenningen under 10V. Prøver å unngå dette, men lar seg ikke alltid gjøre. Det som står beskrevet skjer om batteriet/batteriene er fulladet, eller mindre enn fulladet.

Link to post

Hei terron

Hvis jeg ikke tar feil så har jeg lest at den motortypen du har bruker et system med ettergløding etter oppstart. Dette systemet trekker opp mot 80-90 A Hvis dette er riktig så vil du da ha brukt ca 40Ah om sytemet er innkoblet i 30 minutter før det slår seg av. Normalt burde dynamoen din klare å levere denne strømmen utenom å belaste batteriene.

 

Det kan være mange "feilkilder" her og uten måleinstrumenter kan det være vanskelig å avdekke hvor problemet ligger. Det kan godt være at drivreima til dynamoen ikke er stram nok slik at den slurrer og at dynamoen derfor ikke leverer særlig mye strøm- Du kan ha en dårlig kontakt et eller annet sted. Det kan være for liten dimensjon på kabler. Glødesystemet står kanskje på hele tiden.

 

Jeg er enig med index at du burde paralellkoble de batteriene du har og investere i et mindre startbatti

 

Videre burde du få målt ladingen din med et tangamperemeter for å se hvilken ladning du egentlig har.

 

At et batteri er heavy duty betyr egentlig ikke så mye. Det finnes batterier til ulikt bruk, og da må du sjekke databladet til batteriene for å fastslå hva de er egnet for.

 

Det eneste som hjelper er jo til sist å få målt systemet. Det går ikke an å stille noen diagnose bare ved å synse.

 

Tilslutt. 5 års levetid er ikke nødvendigvis dårlig på et batteri som lades hyppig opp og dypt ned. Alt fra 500-1000 sykluser er normalt. Men her det også forskjell på type.

Link to post

Alt er sjekket og funnet i orden - dynamoen er målt med tankamperemeter til å gi opptil 75 a. når batteriet har vært tappet noe ned, men verdien synker selvfølgelig når batteriet fylles opp (dette målt 5 cm. fra batteriet). Motoren trekker faktisk 200 a (tall fra Yanmar) . når forvarmingen er på, men dette slår seg av etter ca. 5 - 10 minutter, avhengig av lufttemp og "tomgangshastighet". At systemet er i orden er lett å "se" da batterimåleren går fra rundt 12.0V til ca. 13.6 når forvarmeren slår seg av. Enig at 5 års levetid hadde vært akseptabelt, men jeg har altså klart å "knekke" 2 batterier på 4 år. Bør kanskje nevne at jeg har nådd 800 motortimer i løpet av de første 4 sesongene, med tilsvarende "flere enn normalt" antall starter.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Ditt forbruk er nok alt for stort for kun ett 145Ah batteri. I tillegg har du ett batteri som bare står der og tar opp plass. Jeg foreslår at du setter velgeren på 1+2 før oppstart, og lar den stå der til du stopper motoren. Da slår du over til 2 for forbruk i uthavn. Om du da skulle tappe ned for mye kan du starte på kun 1, og deretter slå over til 1+2 igjen for at begge skal få lading. Dette er den enkle løsningen. Men det aller beste ville nok som sagt å øke størrelsen på hovedbanken til en størrelse som gjør at banken aldri blir tappet mer enn 50% av kapasiteten. Om du fortsatt vil ha et reservebatteri, så sjekk hva minimum anbefalte startbatteri til din motor er. Dette batteriet vil få et enkelt liv, det vil jo nesten aldri bli brukt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du som bor i Horten burde tatt deg en tur til Biltema utenfor Sandefjord. Der blir batteriene fylt med syre mens du venter.

 

19.08.2004 kjøpte jeg:

1 stk 80605072 kaldstartbatteri 12 v kr. 798,00

2 stk 80720062 HD-batteri 12 v kr. 3196,00 (dette er 2 X 220 AH)

 

De siste er parallellkoblet som forbruk, men bruker dem som regel til start. De er så vidt jeg kan bedømme like spreke som da jeg kjøpte dem. En dings fra Jörg Becker passer på dem når de ikke er i bruk. Motoren til Hulda er GM 6,2L med gløding (forkammer) trimmet ned til 140 hk.

Link to post

Problemet du beskriver er ikke uvanlig, og sannsynligvis er det en sammenheng mellom batterikapasitet og motorens glødesystem / ladesystem. Når disse motorene går med gløding / ettergløding så belaster motoren batteriene ganske mye og spenningen kan bli lav.

 

Det hender da at Gir / gasshendelen slutter å virke fordi spenningen er lav, men det er ikke alle som merker dette fordi det har litt med tid, sted, ladetilstand og turtall å gjøre. Men nok om det i denne omgang, for du har ikke nevnt dette som et problem. (Hvor er tilførsel ledningene til girsystemet koblet til, Bat 1, Bat 2 eller Com)

 

Når det gjelder belastningen glødingen påfører batteriet, så må mengden skadelig strøm ses i sammenheng med egenskapen og kapasiteten i batteriet. 200 Ampere belastning i 5 til 10 minutter fra et 145 Ah batteri er ikke bra, men vi kan jo trekke fra litt fordi dynamoen lader jo litt den også.

 

Men vi har i alle fall en feilkilde i denne enden.

 

Så kommer vi til utladning, og det kan jo være at du har et problem også her som kan forsterkes ytterligere når du starter og ettergløder etter en dyputladning.

 

Jeg synes de tallene du oppgir for ladespenning er for høy på for kort tid, og da snakker vi om to ting som må ses på. Er batteriet for lite i forhold til ladestrøm, eller har du skadet batteriet slik at det er dårlig forbindelse mellom gitteret og det aktive materialet i platene?

 

Den høye ladespenningen du kjører med vil akselerere utviklingen av en slik dårlig kontakt.

 

Løsning: Du har sannsynlig for lite batteri i forhold til belastningen. Dyputlader du batteriet skal du i tillegg helst ikke lade dette batteriet med mer enn 40 ampere, og dynamoen din er vel 80 ampere.

 

Det er jo ikke rart du har et problem du ikke finner ut av for her snakker vi ikke om en feil, vi snakker om at ingen ting er riktig.

Link to post
Løsning: Du har sannsynlig for lite batteri i forhold til belastningen. Dyputlader du batteriet skal du i tillegg helst ikke lade dette batteriet med mer enn 40 ampere, og dynamoen din er vel 80 ampere.

 

Det er jo ikke rart du har et problem du ikke finner ut av for her snakker vi ikke om en feil, vi snakker om at ingen ting er riktig.

 

Gjør som Hulda, 440 AH, aldri mer problemer. Du vil sannsynligvis ikke få problemer om de kun bruker halvparten av det Hulda har.

 

Dynamoen til Hulda er på 79 A, den har en dum laderegulator på maks. 14,7 volt (om jeg ikke husker feil). Og Hulda seiler mye, hver start er derfor en relativt stor belastning. Jeg tror timetelleren fremdeles ikke har nådd 300 timer. Og det er siden det Herrens år 2000.

Link to post

Jeg ville brukt begge batteriene du har til forbruk og montert et startbatteri i tillegg. Så ville jeg montert et dual cense laderele og to batteribrytere. Erfaringsvis er det sikrest å benytte AGM batterier til disse motorene, for da har du nok startstrøm / glødestrøm til å holde spenningen høy nok under gløding slik at releet ikke hopper ut og inn.

Link to post

Forøvrig Ole Petter - jeg har faktisk aldri opplevd noe som helst problem med motoren til tross for nevnte "problemer". Men det er Wallas og Dieselvarmer som får åndenød når batteriet blir et par år gammelt. Dvs. selv ved "fulladet" batteri så faller spenningen til 12.0 volt når wallasen slås på. Men når batteriet var nytt så falt ikke spenningen mer enn til 12.5V. Vil et AGM batteri "gi mer" til utsyr som Wallas ol. slik at oppstartproblemer for denne typen utstyr reduseres?

Link to post

Jeg var kanskje ikke tydelig nok. Hovedproblemet ditt er nok generelt for liten batterikapasitet slik at batteriet ditt slites fort. (Batterier som brukes feil blir fortere ødelagt).

 

Det er jo en fordel å bruke en batteribank med lite spenningsfall når belastningen er stor, og til det formålet er AGM batterier litt bedre enn vanlige batterier. Det vil si at du må nok gå opp minst 30 % i batterikapasitet med et vanlig batteri for å få den samme egenskapen som du ville oppnå med et AGM.

Link to post

Dette er vel ikke så relatert til ovenstående problem kanskje, men får eg

et svar så er det jo fint.

 

Dieselvarmerene burde jo ikke få problem før på 10.5 til 11.2 volt??

Eller er wallas meir krevende? Eg har hatt kun mikuni og ett par webasto.

 

Nå har eg ikke så stort amperforbruk som det snakkes om her, men eg

merker at spenningen faller når eg setter på mer forbruk. Når eg slår

av div. ting igjen etter noen timer så kommer spenningen opp igjen.

Batteriene 2x140A + 1x 100A (banner vanlig type) og waeco laderen var nye

i sommer så eg har en mistanke om at tilførselenkabelen ifra fabrikk ikke er

tykkere enn den må være.

Har lagt opp en batteribryter til og kobla stereoen på denne, det skal også

lages et ekstra sikringspanel i vinter som skal kobles mot den nye bryteren.

Så får eg fordele ut litt forbrukerene (gjorde det også på min forrige båt)

 

Irriterende at kjøleaggr./dieselvarmer stopper når man veit at man har mer

strøm på batteriene. Visst eg seiler med lanternene på (25W pærer) i tillegg

så er det skikkelig nød. (får vel finne noen led pærer når eg får knust sparebøssen en gang)

 

Waeco laderen var montert av leverandør, men eg må få sjekka om dip.switshene

er korrekt justert. Det er vel ingen garanti for at dette er korrekt.

Trur den heiter Waeco iu 2502A eller noe sånt. 2 utganger 25 og 2A.

 

Såg en tråd for noen dager siden, så eg får leite litt + sjekke dip. switshene.

Ev. kanskje noen som har erfaring med denne?

Link to post
Irriterende at kjøleaggr./dieselvarmer stopper når man veit at man har mer

strøm på batteriene. Visst eg seiler med lanternene på (25W pærer) i tillegg

så er det skikkelig nød. (får vel finne noen led pærer når eg får knust sparebøssen en gang)

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke vært så skråsikker på at det er mer strøm på batteriet når forbrukerne slutter å virke.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hadde visst ikke fått med meg dette svaret før nå.

Var ikke meningen å være skråsikker da, men i forhold til min tidligere erfaring så faller spenningen for raskt.

Eller så er det som du sier tomt for strøm. Problemet er jo at dette skjer på et nyladda batteri, og til mer man slår på

av forbruk til mer faller spenningen (det og er jo normalt, men allt med måte). Det var vel defor eg konkluderte med for tynne kabeler.

 

Batteriene var nye i sommer og var montert da eg henta båten. Ny lader var montert av leverandør, waeco perfect charge IU252A.

Hadde ikke tid å sjekke detaljer da. Holdt i går på å lage ett lexan beskyttelselokk over laderen som er montert i SB stuerom i hekken,

samme sted som Dolphin orginal laderen. Waecoen har dårleg IP grad så tenkte det var best å beskytte den litt ekstra. Skulle vel

ha vært montert i innredningen men der minker det også på plassen, ellers er det greit støymessigt at den er montert der bak.

Så til saken: Eg åpna lokket for å titte på dip switshene, alle står nedover dvs. på off.

waeco_perfect_charge_iu252a.jpg

HHHMMMMM: 13.8 volt, burde ikke det vært 14.4 volt? Kan dette være årsaken? Og kan instillingen på dip switch 3 ha skada batteriene?

Kanskje eg burde brukt:on-off-on-on ?????????????????? Hva mener dere? Og hva er fornuftig på dip switch nr.4.

 

Så til forbruks batteriene. Har kun et bilde eg tok tidligere.

banner_batterier.jpg

Så litt søk på nettet. http://www.bannerbatterien.com/banner/prod...n/index2_en.php

Ligner jo mest på Buffalo bull ????????????

HHHHMMMM: Ser jo mest ut som et startbatteri i mine øyne?

 

Dynamoen var også overhalt av en lokal ekspert og testa i benk og det virka ihverfall som en som visste ka han gjorde.

Liker ikke utviklingen!!!!!!!! Må inn i båten i morgen og sjekke eksakt hvilken type batteri de har montert.

Link to post
Kanskje eg burde brukt:on-off-on-on ??????????????????

 

Tror så absolutt at jeg ville gjort det ja. Litt usikker på den siste, men det kan vel ikke bli mye feil dette vil jeg tro. Slik du har det nå er i alle fall totalt feil!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jeg ser at ene batteriet er koblet til forbruker og de annet hekket inn. Betre du tar ut minus av de ene og pluss ut av de annet

Det kan eg jo prøve på, ser jo kanskje ut som kablene er lange nok? Trur det er 70mm2 og orginalt kobla slik ifra Beneteau.

Kablene du ser som går til venstre (mot sb) er den ekstra batteribryteren som foreløpig kun heng en forsterker på. Bryteren har også vært avslått når eg har testa.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...