hjjensen Startet 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2010 Solgte min Draco 23SC i høst. Var veldig fornæyd med fryktelig lei av høye bensinkostnader, V8 bensin med 270HK, og så var den litt trang når vi dro på overnattingsturer. Har nå kjøpt meg en Unique 833C. Har ikke fått prøvd den mer enn ved prøvekjøringen og når vi tok den opp i høst men syns det virker som en meget bra båt. Har lest en test i som ble publisert i Båtmagasinet nr. 2/85 og den er meget bra. Testen er gjort på en Unicque 830 fra 1985, jeg har en 833C, 1988 modell og det er gjort noen modifiseringer som nok er klare forbedringer fra testutgaven. De som har hatt båten før meg har vært meget flinke med vedlikeholdet så jeg er imponert over hvor bra den har holdt seg. Båten virker meget solid bygget med solid og velbygget innredning i teak. Uteplassen er meget bra og jeg har med mine 190 cm ok høyde i hele båten. Motoriseringen er en VP TMD 30A på 86HK. Dette skal gi båten en ok marsjfart på 14-15 knop. Er spent på forbruket men vil nok helt sikkert glede meg over utgiftene sammenlignet med det jeg var vant med fra Dracoen. Skal gjøre litt kosejobb på den til våren. Lakken på innredningen skal av og ny lakk skal påføres. Har fått anbefalt å bruke en lakkfjerner basert på infrarødt lys, Leier den på Trebåten på Nesset. Skal vistnok være skånsomt for treverket og fineren samtidig som det er meget effektivt. Noen som har erfaringer med denne metoden så vil jeg gjerne høre om de. Planleger å påføre ny lakk, noen foreslår olje istedet for lakk men jeg tror jeg vil lakke med en matt lakk da dette er originalt. Noen kommentarer til dette? Ny umontert gassbrener skal også monteres i pentryet. Gassflasken står i skapet nede i pentryet, har ikke lukket gasskasse med drenering, bør jeg montere det eller er det ikke nødvendig.. Videre fulgte det med en delvis montert ankerwinch - Windlass 710F. Den virker litt liten men forige eier hadde fått den anbefalt. Den er delvis montert inne i båten, over et av stuerommene. Tror dere den er sterk nok? Er litt skeptisk til å ha den inne i båten, tenker på vann og søl fra tauet. Hva tror dere om det? Ville det vært bedre med en winchkasse på badeplattformen. Tar jo litt plass men da slipper jeg å dra tauet inn i båten. Skal også montere landstrømsanlegg, mye å velge i her men i fht. pris har jeg landet på TBB Power med 25A lader Ser her på Baarplassen at det er mange meneinger om landstrøm men velger nå å gjøre dette på en relativt sikker måte. Brukte skjøteledning og en jordet firer i Dracoen og syns det var en dårlig løsning. Greit med jordfeilbryter og galvansik isolator for å begrense farene for galvansike problemer. Hvis noen av leserne har samme båt eller efraringer med samme båt setter jeg pris på å høre om den. Poster noen bilder og kommentarer i forhold til oppussingsprosessen utover våren og gleder meg til båtsesong med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Grattis med en fin båt.Drivstoffutgiftene blir nok minimale i forhold til tidligere Kjenner ikke spesielt til TMD 30 motoren,men sikkert en grei motor.Hadde tidligere en 40A motor som dessverre havarerte.Har nå en D3 160 som er veldig økonomisk.Snitt på ca 10l i timen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Gasskasse med drenering er veldig nødvendig! Uten tvil! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volfro Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Skulle nå være mulig å lage en oppsamlingskasse for kjetting/tau innvendig i båten/stuerom? Så har man drenering på denne over vannlinje.(gjerne med stengeventil) Så kan man også montere spyling i kassen, ev. bruke utedusj el. lignende. Men det betinger jo hvor mye høgde man har osv. Eg har planer om å lage den i ett tykkt rustfritt rør med blinda bunn (skråbunn) Selvfølgelig viktig å ha nok høgde da kjettingen/tauet legg seg rett under vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Synest innredningen ser veldig fin ut eg da. Men ikke godt å sjå på bilder nei. Eg har hatt ett par båter med olja teak innredning, og den siste var veldig lysna i treet pga. mye sol/lys i Hellas. Problemet da er jo fargeforskjellen visst man sliper/skraper ned bare deler av innredningen. Uansett en kjempejobb visst man skal fjerne all lakk. Eg tok vel ca. halve salongen med varmepistol, en god skrape som eg slipte regelmessig med en god fil. Til slutt sliping med 180 papir og så behandling med hydrogenperoxyd med en skvett ammoniakk oppi for å få lysna litt treet. Så vasking med rødsprit og deretter oljing med ovatol teak olje. Eg oljer til det ser ut som lakk selv om mange er uenige i dette, men det ligner da meir på det man ikke har behandla. Uansett mye jobb visst man skal ta allt, men slett ikke umuligt. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Hei! Jeg har selv hatt en Unique 833 AC, der var det ettermontert en aktervinsj, når jeg kjøpte båten, med oppsamlingskasse for kjetting.(innabords) Min Unique hadde akterkabin, men det burde vel være plass på din også, uten akterkabin. Min Unique hadde en TAMD30, husker ikke akkurat drivstoff forbtuket på denne, men det var betydelig mindre ann på de Yanmar motorene jeg har hatt siden(290 og 369HK) Morsom og fin båt, vi hadde vår i 7 sesonger, og hadde mange flott eturer med denne! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Har vært innom et par båtbutikker og snakket med noen med sterke meninger. Tema er behandling av teak i innredningen. Noe er teak finer og noe er heleved. Det er lakket i dag. Jeg skal fjærne lakken helt og behandle på nytt. Planen min var å lakke det igjen men får en del innspill på at olje er bedre. Det blir penere og krever mindre vedlikehold sies det. Lakken vil sprekke opp sier noen. Ser jo at det er tilfelle nå men den har jo klart seg i noen år, båten er fra 1988 og siste eier har ikke gjort noe med innredningen. Gode råd bygd på erfaring mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Hei Jeg har hatt en Tresfjord 29 med samme TMD 30 motor som du har. Etterhvert følte vi at skroget hadde godt av større fart og vi ønsket å kunne marsje på gammel toppfart. Intercooler ble ettermontert og plutselig var den gamle 86hk blitt 20 hk sprekere !. Hør med VP eller ta kontakt for bilder av uoriginal etterkjøler slik jeg valgte. Ellers fin motor. Husk å sjekke simringer i sjøvannspumpe (lett å få sjøvann inni register). MVH Tjorven II Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Hei. Takk for tipset, skal se simringene når jeg bytter impeller. Er det lett å sjekke dette, må jeg demontere noe mer enn det jeg gjør for å skifte impelleren. Send meg gjerne bilder og link til en adresse der jeg kan kjøpe uoriginal etterkjøler, vil tor jeg sparer en del penger på det kontra original. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Grattis med ny båt !! Jeg ville valgt olje på treverket... Og gjort gassen skikkelig. Med gassvarsler i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Det er det skrapet og pusset etter alle kunstens regler (håper jeg da). Fant fort ut at jeg ville lakke da det bare ville tatt for mye tid å fjørne alle lakk før jeg kunne oljet. Har lakket skuffer og skapdører hjemme i løpet av vinteren. Nå har jeg lakket første strøk med Epiphanes Blank Teak lakk i båten. Tre strøk er planen før jeg topper med et eller to strøk av den matte typen. Det ser bra ut, men nå har det gått en uke siden jeg lakket første strøk og noe av det er fortsatt ikke tørt. Har hatt varme under kalesjen så det har vært mer en 10-12 grader der hele uken. Noe av det er tørt men det er noen felter som fortsatt kleber. Kan det være ujevn temperatur som er årsaken. Etter pussing avfettet jeg med rødsprit før jeg lakket, kan det være for kort tid med avdunstning sånn at det har vært noe rødspprit igjen i treverket. Med mer enn en uke tørketid må jo være noe galt, og det meste av det er jo helt tørt. Noen med erfaring fra noe lignende...? Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Hei Jeg har hatt en Tresfjord 29 med samme TMD 30 motor som du har. Etterhvert følte vi at skroget hadde godt av større fart og vi ønsket å kunne marsje på gammel toppfart. Intercooler ble ettermontert og plutselig var den gamle 86hk blitt 20 hk sprekere !. Hør med VP eller ta kontakt for bilder av uoriginal etterkjøler slik jeg valgte. Ellers fin motor. Husk å sjekke simringer i sjøvannspumpe (lett å få sjøvann inni register). MVH Tjorven II Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 hei tjorven har en tmd 40 motor skulle gjerne hatt etterkjøler jeg også ,hvor fikk du tak i den og ca pris mvh Magne Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Grattis med ny båt. Henta du denne i Skjeberg, på Grimsøy? Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Nei. Kjøpte den i Moss. Den har hatt Moss som havn de siste 5-6 årene. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Har du prøvd å fjerne lakken med malingsfjerner? Brukte selv biltema sin malingsfjerner på teakdekket i dag med stort hell. Lakken bobler opp og er bare å skrape av, mens teaken ser ut til å være uberørt. Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Problemet er ikke lakkfjerning, det er jeg ferdig med og jeg har lakket første strøk. Ser veldig bra ut men problemet er at det har stått mer enn en uke nå og det er fortsatt partier som er klebrige. Usikker på om det kommer til å herde eller om jeg bare må fjerne det som ikke er herdet og lakke på nytt. Skjønner heller ikke hvorfor noen områder er gjennomherdet for flere dager siden mens noen fortsatt kleber. Brukte forøvrig infrarød oppvarming og skrape til lakkfjerning, funket helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 På West Systems sider om Epifanes produkter står det for de silkematte og matte lakkene at tykke lag kan gi dårlig herding. Kan ikke se at det står det for de blanke lakkene, men det kan jo hende det er det som er problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.