HallvardB Startet 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2010 Hei, seilene på vår Bakke 26 er modne for utskiftning. Jeg har et håp om å finne brukte seil. Problemet er at jeg ikke vet hvilke seil jeg ser etter. Vet noen om det finnes et sted hvor ulike båter med seilmål er listet opp? Hvis en slik tabell finnes, så håper jeg å finne en utbredt båttype med like seilmål, slik at jeg vet hvilke seil jeg skal se etter. Hvis noen er gode på mål og har noen tips, så finnes våre seilmål (målebrevet) her. Mvh, Hallvard Berg Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Storseilet: Max forlikslengde:8,91m Max bomlikslengde:2,6m Her må du være litt forsiktig når du kjøper brukte seil da det fort kan komme en ekstra kostnad på å flytte festepungter for rev og infestninger mot mast. Forseil: Max forlik: 7,5 meter Max pendikulærmål:3,9 m Dette målet er korteste avstand fra forlik til "festepungtet på skjøte" Dvs at underlik nok kan være litt lenger. Du må passe på at skjøtepngtet i seilet treffer dine skinner i dekk hvis seilet kommer fr en annen båttype. Dette er ikke vanskelig å beregne på et brukt seil hvis du vet forlik, kterlik og underlikslengde. Lykke til på søket. Nå vet jeg ikke budsjettet ditt men med dette beskjedne seilarealet trenger ikke nye seil koste allverden. De fleste som selger brukte seil selger pga at de er godt brukt. Du kan jo være heldig. Jeg har kjøpt brukte seil flere ganger og du må bare kikke rundt på hjemmesidene til seilmakerene. Jeg ordnet storseil til en Ohlson 29 som har omtrent samme seilareal som du. Dette fullspilet, 2 rev, pentex cruisinglaminat duk, 3 radielt til 10000,- .(Norsk seilmaker som tilhører verdens nest største seilmakergruppe) Det samme seilet i Dacron (kvalitets) er omtrent 2000,- billigere. Hvis du firer på "kvaliteten" finner du også billige seil fra østen men det kommer sikkert mange til å foreslå på denne tråden så det gidder jeg ikke å skrive om. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.