oslofjord Startet 24.Januar.2010 Del på Facebook Startet 24.Januar.2010 (redigert) ENDELIG FINALEDUELL OM HVILKE MODELL SOM ER SELVESTE OSLOFJORDENS SOLSKINNSMOTORBOBÅT Ingen kandidater fikk mer enn 50 % av stemmene i kåringern av oslofjordens solskinnsmotorbobåt så da blir det en andre valgomgang. (Allstå etter samme valmetode som ved presidentvalg for å sikre at kandidaten har folkets støtte...) Det blir duell mellom Bavaria 37 Sport som fikk 13 stemmer og Scand Baltic som fikk 20 stemmer ved første valgomgang. Legg gjerne inn større og bedre bilder av finalistene. Her er hele listen fra første valgomgang (semifinalen) 1. Scand baltic [ 20 ] [14.18%] 2. Bavariaen 37 Sport [ 13 ] [9.70%] 3. Nidelv 28 [ 9 ] [6.72%] 4. Storö 34 [ 8 ] [5.97%] 5. Windy 31 Tornado [ 7 ] [5.22%] 6. Sandøy 690DC [ 5 ] [3.73%] 5. Skilsø 33 sport [ 4 ] [2.99%] 6. Windy 28 Ghibli [ 3 ] [2.24%] 7. Fjord Attache [ 2 ] [1.49%] 7. Fairline 36 Turbo [ 2 ] [1.49%] 7. Fjord 880 [ 2 ] [1.49%] 7. Nimbus 32 [ 2 ] [1.49%] 7. Marex Scandinavian Criuser [ 2 ] [1.49%] 7. Saga 315 [ 2 ] [1.49%] 13. Askeladden Z7 [ 1 ] [0.75%] 13Viksund 310-340 [ 1 ] [0.75%] Marex 280 Holiday [ 0 ] [0.00%] Bella Falcon 26 [ 0 ] [0.00%] Bavariaen 37 Sport [ 13 ] [9.70%] Fairline Targa 39 [ 5 ] [3.73%] Kriterier for å kunne bli nominert var: - godtar alle produksjonsland. - Må kunne plane eller halvplane for å nå ut til de fineste stedene i ytre Oslofjord på en helgtur. - Solseng eller mullighet for soling på dekk - Minst 4 senger ombord. - Må kunne gli inn i det båtkulturelle felleskap på en naturlig måte i Middagsbukta, Tjøme, Hankøsundet og Fredagshølet. - må finnes mer enn en håndfull av denne båtypen i oslofjorden. - Må være liten nok til å kunne fortøye i trange naturhavner og man må kunn komme i land uten lettbåt. - Ikke seil. -minner fra forrige årtusen vektlegges ikke. Redigert 24.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Fant et middels godt interiørbilde av scand baltic. Noen har vel egne båtbilder av finalistene scand baltic og bavaria 37 sport som kan legges ut her i denne finaleduellen ! Redigert 24.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Svaret ble jo gitt i første omgang, det du oppnår nå er bare folk som mener at ingen av disse er verdige. Det hadde holdt med å måtte krysse av på scand eller bavaria Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Jeg var litt i tvil om det var nødvendig med en 2. valgomgang ( som i presidentvalg), men poenget med en 2. valgomgang er at de kandidater som har mange nesten like konkurenter ikke skal tape i inledende votering. F.eks kan det være mange av de som stemte Nidelv i første omgang klart foretrekker Scand framfor Bavaria eller mange windystemmere som sekundert vil heie på Bavaria framfor Scand. Uansett...nominasjonskomiteen (meg) lovte en 2. valgomgang om ikke noen fikk mer enn 50 %....så da må det bli en omgang nr 2 hvor folket må bestemme seg for om de skal heie på bavaria eller Scand....(eller melde seg ut av diskusjonen).. Redigert 24.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Det hører sjeldenhetene til at man har finale i for eksempel stortingsvalg, men du får kanskje fem kroner pr SMS som i Idol. I så fall bør du kjøre en kvartfinale først og kjøre på med noe underholdning. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Avstemningen er grei den, uansett får vi vite hvem som er mest populær av bavaria og Scand Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Uansett høster begge finalister heder og ære ved å komme til finalen forran båter fra f.eks. Windy. Nimbus og Fjord. De er altså begge vinnermodeller før de nå kniver om toppplaseringen i denne duellen. Legg gjerne inn beskrivelse av båtene eller valgkampinlegg....slik at skjærgårdjeepfolk som meg forstår hvorfor akkurat disse to båtene forbindes mest med sol, sommer, svaberg, båtlykke og Oslofjord. Redigert 24.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Her er også interiør bilde fra det jeg tror er den aktuelle bavaria modell. Spennende duel hvor intet er avgjort..... Husk at det ikke er "best i test" terningkast som gjelder, men hvilke modell som dukker opp i bevistheten når man hører ordet Oslofjordens solskinnsmotorbobåt.... Det er altså magefølelsen og ikke logikken som må veie tyngst i valget mellom hvilke av disse to flotte kandidater som virkelig er tittelen verdig. Redigert 25.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Legg gjerne inn beskrivelse av båtene eller valgkampinlegg.... Oppfordrer til varsomhet.... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Mer enn 1000 scand baltic er produsert: http://www.nettavisen.no/bat/article1751354.ece Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 hvor lenge vil avstemningen vare da? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 TIl Baltic har vunnet tenker jeg................. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) hvor lenge vil avstemningen vare da? Vet ikke ! En ukes tid eller mer er vel naturlig at den ligger før vinneren utropes (???) Dramatikk i duellen ......i formiddag var det jevnt men nå har den ene dradd fra en båtlengde.... Redigert 25.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Svaret ble jo gitt i første omgang, det du oppnår nå er bare folk som mener at ingen av disse er verdige. Det hadde holdt med å måtte krysse av på scand eller bavaria For driste meg til å si at jeg er uenig med deg..... Nei,nei, nei.....Svaret blei ikke gitt i første omgang. Alle stemte stort sett på egene båter i første omgang. Nå vil "Alle" som ikke har Scand enten utelate å stemme for å se resultatet, eller så kan det se ut som de stemmer Bavaria. Ojsann..... Tror nok Windy også hadde fått flere stemmer nå .....om de hadde fått lov til å være med..... : yesnod: Ser ut som dere "Scand" ligger tynt ann gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Her får vi drive litt valgkamp, selv om Bavaria ligger godt ann foreløbig. Bavariaen i god driv. Kommer raskere ut fjorden enn Scand Baltic Bavariaen vår en flott sommerdag. Kan man bedre ha det enn å spasere rett ut på plattformen bak og ta en rask dukkert å legge seg på solsengen til tørk? Dette er ikke vår Bavaria, men det ser ikke værst ut, gjør det vel? Kan bli vant til den...... Per Harald "Bavaria 37 patriot" Takk til alle som stemmer og har stemt på Bavariaen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Servicemannen Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Når dere prater om solskinnsmotorbobåt, er de på grunn at dem er total ubrukelige i annet vær... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Per Harald Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Neida. Bavariaen vår har til enhver tid varmt forbruksvann, aggregat 5kW, og to varmeanlegg, en webasto 5 kw og en defrostervarmer på opp til 10 kw som suplement ved kalde og vindfulle kvelder. Båten skal ut uke 12 og den brukes fra påsken til september om det regner blåser eller snøføyka hviner rundt pullpitene. Men en finfin solbåt er det også. Like koselig med varmen på og kjeks,ost og rødvin på bordet...... Finnes ikke dårlig vær bare dårlige båtær....eller...... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Thorlyn Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Når dere prater om solskinnsmotorbobåt, er de på grunn at dem er total ubrukelige i annet vær... Scand septikken er vel kanskje ikke kjent for og være den råeste i sjø akkuratt.. Som de fleste andre halvplanere er de VÅTE ved sjø og særlig skrått inn forfra.. Tror nok ikke bavarian lider av det syndromet. Ellers er jo disse to båtene to HELT forskjellige værdener med septikkens trauste norske (campingvogn) look og bav moderne smakfulle linjer og tasty innredning (spørs om jeg ikke erta på meg noen nå ) Redigert 25.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
litt peiling Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 ser til stor forundring at bavaria 37 leder.... blir imponert viss baatplassen`s mest omtalte båtmerke vinner.. Men må si meg enig at det finns andre merker/typer som kanskje er mer "solskinnsbåter" enn nevnte... Men vi er ikke direkte plaget med for mange solskinnsdager i Oslofjorden, så dermed kan det være godt å ha den beste familiebåten Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Er det noen som ikke liker resultatet, så kan sikkert Salt sra i gang en avstemning til han Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Jeg kan bekrefte at båtliv i Oslofjorden ikke alltid er et liv på solsiden. Dog er det et poeng at mange i indre Oslofjord drar på dagstur (ofte med bobåt) bader, spiser reker og putrer hjem i solnedgangen uten å satt sin fot på noen øy eller kyst. I Middagsbukta slenger man ofte ut en dregg, mens man i Bunnefjorden (hvor det ikke er øyer) kanskje bare slår av motoren og hopper i havet uten dreggfeste. I ytre oslofjord har man vel ofte noen svaberg som mål for turen men når bobåtene putrer på rekke og rad i småbåtleden er det viktig at store og små kan kose seg på dekk når været tilsier det. Med navnet solkinnsmotorbobåt ble kombisjarker og andre regnversbåter uten solseng effektivt ekskludert fra kåringen. Targa er en regnverslanstedsbåt som er høystatus på Hankø og Tjøme men nå er det altså sol sommer, bading soling og overnatting på egen kjøl i lyse sommernetter som står på dagsorden. Når det er sagt tåler vel både Scand og bavariabåten det meste av det som kan dukke opp av grov sjø i Ytre oslofjord i fellesferien...så solskinnbåt kan også være en stormbåt når det trengs. Ellers er det vel et uomyvistelig faktum at antall dager med vanntemepatur over 20 grader er større i Oslofjorden enn ellers langs kysten...da med untak av en og annen langrunn strand innerst i en vik på sørlandet eller vestlandet. Ryfylket er et båtparadis unna det kalde vannet i Nordsjøen hvor Stavangerfolk vel ofte har solskinsbåter (?) men antall badedager er vel litt begrenset (?). Uansett er utgangspunktet at når oslofjordbobåt skulle kåres måtte solsengen stå i fokus.. Redigert 25.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 (redigert) Når dere prater om solskinnsmotorbobåt, er de på grunn at dem er total ubrukelige i annet vær... Dette spørsmålet må da etter mitt syn være postet i feil tråd og burde vært i tråden for dumme båtspørsmål og ikke denne tråden.. Redigert 26.Januar.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
CB. Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Hadde det ikke vært for Sydvesten hadde jeg stemt noe på Bav Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
oslofjord Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 (redigert) Savner et entusiastisk inlegg fra scand baltic fraksjonen. Over 1000 båter produsert og vinner av første valgomgang så det må da være noen som har bilder eller valgkampskryt på lager....eller hyggelige scand baltic ferie minner ! På dagtid i går rykket lederen fra med en båtlengde...men nr 2 har ikke sakket lengre akterut....vil inhenting nå starte eller vil nåværende leder gli ytterligere fra...??? følg med.. følg med... Redigert 26.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 hyggelige scand baltic ferie minner ! Hyggelige? Middagen i fanget. Ølen veltet. Slamring mot brygga. Jolla opp-ned. Etter at tsunamigeneratoren passerte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.