Jump to content

Hva slags båt er "båten" for dere??

Pjolter

Recommended Posts

Er blitt for å si det mildt veldig sugen på en Nauticat 38. Men så er det det med økonomien da :smiley::flag:..

Hjertet sier "Løp å kjøp". Men fornuften har heldigvis foreløpig seiret.

Men en dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er blitt for å si det mildt veldig sugen på en Nauticat 38. Men så er det det med økonomien da :flag::nonod:..

Hjertet sier "Løp å kjøp". Men fornuften har heldigvis foreløpig seiret.

Men en dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er 100% fornøyd med den båten jeg har, og tror det skal veldig mye til før jeg bytter den ut. Selv store utstillingshaller med nye skinnende slagskip til astronomiske summer har ikke engang klart å få meg til å drømme om noe annet.  :nonod:

med en Marna 8-18 (mener jeg å huske).  . . .

Hei,

Og mange takk for en interessant båthistorikk!

Når det gjelder din Marna, så tør jeg påstå at hukommelsen trolig spiller deg et puss denne gangen. Motoren var mest sannsynlig 2-cyl bensiner, og da var det nok en 8 - 11 HK som de først ble kalt   -   eller muligens en 8 - 12 HK som den senere ble omdøpt til.

De større bensinerne fra Marna var 4-cyl og ble først kalt 16 - 24 HK. Disse ble senere oppgradert til 24 - 32 HK, men de var noen alvorlige bensinslukere og ble omtrent bare brukt i snurpedoryene hvor bensinforbruket ikke spilte noen rolle så lenge motoren var sterk og pålitelig.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

:wink:

Jeg har funnet lykken i min Viksund 900. Lukket kabin som kan deles. Ingen aktekabin bare god uteplass. Vinterisolert og gode varmeapparater. Jeg gleder meg til å bruke båt i de kalde fredelige årstider her i indre Oslofjord!

Hilsen Harald L

Trude III

Poenget er vel å ha en båt som tilfredstiller noen av de kravene du selv har til båt. Jeg har anskaffet meg en Saga 27 utfra følgende:

To barn=akterkabin=mulighet for kos med mor i fred og ro.

Toalett med varmt og kaldt vann=god komfort.

Matlaging utenfor soveområder!!!!

Min første båt som ikke må roes=rolig fart=mulig for amatør å beherske.

Diesel drift=rimligere i drift.

Ikke ny båt=får beholde det lille jeg har av hår, selv om det kommer en ripe her og der. for det gjør det!!!!!!!!

Plast=tryggere følelse for båtnoviser, sjarm er det allikevell!!!!!! Det er antagelig mindre jobb også.

Dette var mine kriterier før jeg bestemte med for hva slags båt jeg ville ha. Når jeg så begynnte å lete etter passende emne falt jeg for Saga 27. Mange tusen bygde båter, samt fremdeles produksjon måtte bety at båten har en del kvaliteter som er attråverdige. Igjen et resonement fra en som ikke har særlig erfaring eller peiling på båt utover joller med årer eller 9,9 hester.

Oscar

Vår båt er 29 store fot med marsjfart på ca 20 knop noe som vi er veldig godt tilfreds med, men vår gamle båt (solgt 2003) som også var 29 fot marsjet på 11 var også helt topp, man legger opp turen etter fart og da er alt like bra. HERLIG PÅ SJØEN!! :smiley:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Båten for meg bør ha en masjfart på 20 knop fant eg ut etter sommerens ferieturer. 6 timer til nermeste skikkelige gjestehamn er langt!

Elles synes eg snekken er helt grei. Kanskje litt liten plass for 4 over tid, men overkommelig....

Håper min nyskaffede halco 26 vil tilfredstille mine behov.

Hei,

Og mange takk for en interessant båthistorikk!

Bare hyggelig! Jeg har vært borti mange herrens andre båter (lånte båter), men de har ikke vært "mine" så jeg har ikke nevnt dem...  

Når det gjelder din Marna, så tør jeg påstå at hukommelsen trolig spiller deg et puss denne gangen. Motoren var mest sannsynlig 2-cyl bensiner, og da var det nok en 8 - 11 HK som de først ble kalt   -   eller muligens en 8 - 12 HK som den senere ble omdøpt til.

Du har nok helt rett! Men så er det nok ikke første gangen hukommelsen min spiller meg ett puss heller   Men jeg tok å sjekket litt idag ang. gamlesnekka mi med min "mekaniker", og det var en Marna 8-12 hk som sto i snekka. Den putra og gikk som bare juling den. Litt værre var det for en "motorbåtfører" å komme i en båt med ørten spaker å hendler som skulle betjenes (helst samtidig). Hjelpe meg, det var litt av ei skue første gang jeg la ut på vika kan jeg love. Jeg måtte bruke både armer og ben for å styre på med alt. Spesielt kjipt var det at lageret på stanga til den vridbare propellen var dårlig, så plutselig kunne stanga "slå tilbake" og holdt ene gangen på å knuse kneskåla mi. For ikke å snakke om at båten plutselig gikk i full revers da... Nei, som sagt - det var ei skue  :sailing:

Mvh John-André

Du har nok helt rett! Men så er det nok ikke første gangen hukommelsen min spiller meg ett puss heller   Men jeg tok å sjekket litt idag ang. gamlesnekka mi med min "mekaniker", og det var en Marna 8-12 hk som sto i snekka. Den putra og gikk som bare juling den. Litt værre var det for en "motorbåtfører" å komme i en båt med ørten spaker å hendler som skulle betjenes (helst samtidig). Hjelpe meg, det var litt av ei skue første gang jeg la ut på vika kan jeg love. Jeg måtte bruke både armer og ben for å styre på med alt. Spesielt kjipt var det at lageret på stanga til den vridbare propellen var dårlig, så plutselig kunne stanga "slå tilbake" og holdt ene gangen på å knuse kneskåla mi. For ikke å snakke om at båten plutselig gikk i full revers da... Nei, som sagt - det var ei skue

Dette bringer mange gode minner frem gitt.  Jeg lærte å føre båt i en slik snekke, men "ratthjul" til å "slenge " motoren i gang og med spaker for gass, chock, og stopp.. Vribardt svinghjul til dreining av propell og spake til gir eller fri...  det var som å lære å kjøre lada.. Kan man det, så kan man nesten føre hva som helst etter på...

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg har hatt snekke. jeg har hatt helplanene cabincruiser. For meg ligger snekka nærmest hjerte. I dag skrev jeg under kjøpekontrakt på en 82-modell Elwaro 30.  Jeg tror at jeg denne gangen har funnet damen i mitt liv. :headbang:

Hun er god og bred i rumpen. Er passe døsen i gangen og har en passe sjarm i sitt ytre. Av indre kvaliteter setter vi pris på hennes gjestfrihet både foran og bak. :)

Hun daffer avgårde i 10 knop og har en sprint på 12. Her kan vi nyte late dager på sjøen. Uten å nå alt for langt på en dagsetappe.

Det ble kjærlighet ved første blikk.

Bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har hatt snekke. jeg har hatt helplanene cabincruiser. For meg ligger snekka nærmest hjerte. I dag skrev jeg under kjøpekontrakt på en 82-modell Elwaro 30.  Jeg tror at jeg denne gangen har funnet damen i mitt liv. :smiley:

Hun er god og bred i rumpen. Er passe døsen i gangen og har en passe sjarm i sitt ytre. Av indre kvaliteter setter vi pris på hennes gjestfrihet både foran og bak. :)

Hun daffer avgårde i 10 knop og har en sprint på 12. Her kan vi nyte late dager på sjøen. Uten å nå alt for langt på en dagsetappe.

Det ble kjærlighet ved første blikk.

Bilde

Hvorfor valgte du å selge suncruiseren?

Hadde foressten 3 uker ferie i suncruiseren min. Kom hjem igår.. hadde dårlig tid, og kjørte arendal-oslo på 7 timer. Meget fornøyd med båten (første sesongen på vannet)

Suncruiseren var grei nok den. men for å si det rett ut. -En båten uten sjel.

Marexen ble oppgradert hele tiden mens jeg hadde den og var år jeg solgte den i meget god stand.

Elwaroen er for meg en "gedigen båt" med en stor sjel. Jeg mister massevis av fart som jeg får igjen i bøttevis med plass og en lat gange i sjøen. Med en marsjfart på 10 knuter blir det kortere distanser pr. dag. Jeg har sett det meste av Oslofjorden og vet hvor idyllen skal finnes. Så nå gjelder det å finne seg til rette i Elwaroen. Noe navn har jeg ikke klart å hoste opp, men vi er inne på tanken å kalle den "THOR IV", ettersom THOR III allerede besittes av slepebåten som tøffer utenfor der jeg bor, nemlig i Drammensfjorden.

Men jeg kommer alltid til å kaste blikk etter Suncruiserne!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Suncruiseren var grei nok den. men for å si det rett ut. -En båten uten sjel.

Marexen ble oppgradert hele tiden mens jeg hadde den og var år jeg solgte den i meget god stand.

Elwaroen er for meg en "gedigen båt" med en stor sjel. Jeg mister massevis av fart som jeg får igjen i bøttevis med plass og en lat gange i sjøen. Med en marsjfart på 10 knuter blir det kortere distanser pr. dag. Jeg har sett det meste av Oslofjorden og vet hvor idyllen skal finnes. Så nå gjelder det å finne seg til rette i Elwaroen. Noe navn har jeg ikke klart å hoste opp, men vi er inne på tanken å kalle den "THOR IV", ettersom THOR III allerede besittes av slepebåten som tøffer utenfor der jeg bor, nemlig i Drammensfjorden.

Men jeg kommer alltid til å kaste blikk etter Suncruiserne!

Om en suncruiser har sjel eller ei er vell opp til øyet som ser... jeg har jo byttet allt i suncruiseren min med mitt eget interiør, og har på den måten fått sjel iden.. skal være enig i at orginalinnredningen ikke var mye pen, men det var jo moten på den tiden, og de fleste båter fra den tiden har jo teakimitert respatex som kledning på alle plater... har du lagt ut den nye båten på erfaringsdatabasen?

Mvh

Henboe

Hvorfor valgte du å selge suncruiseren?

Hadde foressten 3 uker ferie i suncruiseren min. Kom hjem igår.. hadde dårlig tid, og kjørte arendal-oslo på 7 timer. Meget fornøyd med båten (første sesongen på vannet)

Gratulerer med drømmebåten min også!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...