Jump to content

Hvor stor rullegenoa skal jeg velge.

jacobno

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på å kjøpe ny rullegenoa. Den jeg har nå er 125% omsydd fra kroker til forstagsprofil. Den er ubrukelig i revet tilstand. Jeg har i tillegg en spinnaker, men ikke gennaker(enda). Hvilken størrelse vil dere anbefale på rullegenoa 150%, 140% eller 125%? Jeg ser for meg at 125% kanskje er det beste allround seilet fordi 140/150% oftere må stå innrullet når det blåser litt opp, men da har jeg jo ikke seil på kryssen i 1-3 m/.- Jeg har ingen erfaring med moderne rullegenoa. Dersom en 150% genoa også står pent revet er vel det antagelig best. Et alternativ på sikt er en flat gennaker i i kombinasjon til 125% rullegenoa.

Jeg har forøvrig fått god pris hos Boding på en 150% triradial bainbridge 250g/m2 cruising laminat. Er det noen som har erfaring fra et tilsvarende seil? Gran anbefalte biradial cut genoa i ACL 50/65 og North triradial i Norlam laminat, begge er 50% dyrere enn Boding.

Takknemlig for innspill.

Joda, vi har maxi fenix med 7/8 rigg og kan fint føre 150% genoa. Finner at seilmakerne er enige i begge alternativer. Kombinasjonen 125% genoa + flat gennaker er kanskje optimalt, men betyr jo at jeg trenger 2 nye seil. Dersom moderne 150% rullegenoa står pent nok delvis innrullet så går jeg nok for det. Jeg lurte mer på om noen hadde gode eller dårlige erfaringer i forbindelse med dette.

Jeg hadde gått for 150%.

Du kommer til å oppleve en gledelig overgang til en genoa som er sydd for rullerev.

Velger du mindre, så kommer du til å oppleve situasjoner hvor du ønsker at du hadde gått for større, men jeg tviler på at du vil oppleve å tenke det motsatte.

Har du lange nok og riktige skinner, velg den store. Syns jeg

Siden seilene fra boding var så rimelige, ville jeg kjøpt 150% og en ny kryssfokk til selvslåeren. Så kunne jeg byttet til den hvis det blir skarp kryss i kuling. Tror ikke den store 150% fokka vil fungere på kryss i kuling. Men sikkert greit på rommere kurser.

Heller vel mot å begynne med 150% og så kjøpe en mindre fokk senere hvis nødvendig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har inntrykket fra min forholdsvis store rullegenoa, at fordi duken er litt tung så står den dårlig i lite vind, men den står enda dårligere revet når det blåser opp... Doyle Sails,, er litt usikker på størrelsen, men jeg vil tippe ca 130-150%

Jeg har vurdert muligheten for å ha en mindre genoa på rulla, og heller en flat gennaker eller en lettere duk for lettere vinder.

Eg ville ha en 150% men North sails nekta å lage den.

Enda opp med en på 145% med rullekompensering i forlik.

Er vel strengt tatt ikke optimalt på kryss, og ev. mye innrulla

men går jo stort sett greit.

Nå er jo Oceanis 411 ikke noe god på kryss heller da så det er sagt.

Og genoaen er jo på ca. 50m2 allerede på en forholdsvis lav rigg så det

har jo sin begrensning.

Bare nevner at hvis du bestiller det samme seilet fra Crusader vil jeg tippe at de ligger ca. 25% under Boding i pris.

Selv synes jeg 150% genua kan bli litt mye overlapp og en må lett reve på kryss med en gang det blåser litt. I ditt tilfelle ser jeg at det står Oslo i profilen og da er kanskje en 140-150% genua et "riktig" valg.

En mindre genua kan i teorien lages noe lettere enn en 150% genua, hvis den skal brukes i samme vindstyrker. Det er jo en fordel i lett vind. På kryssen vil det i stor grad være duken langs forliket som "drar" og jeg tviler på at du vil merke noe særlig forskjell fra 140% til 150%. På litt rommere kurser med litt stikk i skjøtet kan det kanskje være forskjell.

Du vil helt sikkert oppleve et seil i laminat og med buskompensator (skum) som en skikkelig forbedring.

Disclaimer: Kjenner ikke Fenix spesielt.

GeirKS

Jeg har forøvrig fått god pris hos Boding på en 150% triradial bainbridge 250g/m2 cruising laminat. Er det noen som har erfaring fra et tilsvarende seil? Gran anbefalte biradial cut genoa i ACL 50/65 og North triradial i Norlam laminat, begge er 50% dyrere enn Boding.

Takknemlig for innspill.

Sidan du ber om innspel så vil eg nemna at eg frårår Boding Segel AB på det sterkaste. Eg har skreve om det her på forumet tidlegare.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...