Jump to content

Polardiagram for seilbåt.


Jawik

Recommended Posts

Moosewine kom med et interessant spørsmål om hvordan lager en ett polardiagram.

 

Får forsøke å yte mitt bidrag og vedlegger her et eksempel som jeg pleier å ta utgangspunkt i. Dette eksemplet fikk jeg fra forfatteren og båtkonstruktøren Francis S. Kinney med en meget lang forklaring.

 

polarsebi.jpg

 

I grunnen viser diagrammet - som er fra Yankee Girl - det meste. En kan anvende millimeterpapir eller rutepapir for selve diagrammet. Tegn en X-akse og en Y-akse hvor du setter origo (nullpunktet) som null (0). Avhengig av arkets størrelse velger du f. eks. 2 cm pr. knop på aksene X og Y. Legg dette til side og forbered deg på en lang sekvens med innhenting av data til dette arket og flere av samme type.

 

Her er et eksempel på tabellene som du skal sette opp. Denne tabellen er fra en J30 seilbåt.

 

TWA / TWS 0.0 4 5 6 7 10

0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0

30 0.0 4.0 4.5 4.9 5.0 5.1 5.2

60 0.0 6.2 6.65 6.9 7.15 7.25 7.35

75 0.0 6.4 6.9 7.25 7.55 7.8 8.05

90 0.0 6.5 7.0 7.4 7.8 8.1 8.3

105 0.0 6.4 6.95 7.35 8.0 8.4 8.75

120 0.0 6.0 6.6 7.1 8.0 8.7 9.2

150 0.0 4.4 5.3 6.2 7.1 7.9 8.6

180 0.0 3.7 4.5 5.3 6.5 7.25 7.9

 

Tabellen nekter å innordne seg, men

her er TWA (sann vind vinkel) fra 0 til 180 gr. Start med f.eks. 0, 45, 90, 135 og 180 gr. Og TWS (sann vind hastighet) på 4, 6, 10, 15 knop. Ikke gap over for mye i begynnelsen. Heller utvid dette senere når du har fått inn noen interessante verdier.

 

La oss si at diagrammet og tabellen ovenfor er for full seilføring - all duk oppe - på båten din. Det du skal gjøre videre er å sette opp et nytt diagram og tabell for alle seilkombinasjoner du kan tenke deg å anvende.

 

Hvordan du henter inn data på vindhastighet og båthastighet avhenger av hva du har av måleutstyr ombord.

Skal du få et noenlunde korrekt resultat bør jo også kompasset være kalibrert.

 

NB. Glem ikke å styre båten og samtidig holde utkikk mens du noterer deg resultatene. Lykke til.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du kan lage flere kurver på samme arket.

Du bør også notere når du rever. Og hvor stramme skjøter og Plassering av vogn etc. etc.

 

Hel vitenskap. Kjøp bok!

 

Appropos innhenting av data. Er du litt savè på PC og har NMEA data tilgjengelig, så er det enkelt å bruke Hyperterminal til å logge dataene. Da trenger du kun å føre en "klokke logg".

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Du kan lage flere kurver på samme arket.

For en nybegynner blir dette bare et rot :smiley:. Bruk heller en ringperm med ett ark pr. seilføring. Datakyndige kan jo som du nevner anvende regneark og mye annen elektronikk, men de bør jo også holde utkikk.

 

Etter lang tid med innsamling av data kan de koble sammen alt i ett diagram.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

I grunnen ikke, men TWA på 0, 45, 90, 135 og 180 gr er jo bare kosen mens du markerer verdiene. Vindhastigheten styrer vi ikke med, så her må du jo vente på neste verdi osv. Som nevnt ovenfor er dette vitenskap og vi manipulerer ikke med dataene :wink: Er du flink i matte kan du jo manipulere verdiene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Hvis du har instrumenter av den litt avanserte typen kan disse lage polardiagrammet for deg.

De vil ikke notere seilføringen, men logger vindstyrke (apparent og relativ), vindretning (apparent og relativ) samt båtfart i vannet. Så da trenger du kun å seile optimalt på alle vindvinkler, og voila ligger polardiagrammet klart :smiley:

 

Tror rimeligste system som kan klare dette er Silva Nexus NX2.

Dyrere merker (B&G, NKE) samt noen PC programmer (Watchman, MaxSea ?) kan også gjøre dette forutsatt at data for vindretning, styrke og båtfart er tilgjengelig elektronisk.

 

Har du et sånt system så tar du gjerne opp 'target speed' på ett av instrumentdisplayene - dvs den båtfarten du er forventet å oppnå med gjeldende vindstyrke og -vinkel.

Viser ikke loggen like mye som 'target speed' så vet du at du gjør noe feil og kan begynne å se etter åtgjerder :cool:

S/Y Surprise

Link to post

Vi som anvender disse polardiagrammene tenker jo som oftest på oss selv i vår seilbåt.

 

Polardiagram kan jo også settes opp for alle båttyper og kan således være ett nyttig tilskudd til "miljøkrisen".

 

En velger stort sett de samme kriteriene som i diagrammet ovenfor. Plusser en på med drivstoff forbruk (isteden for seil) vs. fart vil en kunne hente ut det tilfelle en får den beste økonomiske reisen mot et mål. Vindretning og strømforhold spiller jo inn på alle båtturer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Det går også å hente ut polardiagrammet hvis båtmodellen har et Orc i (Samme som var IMS før) sertifikat. Er båten av nyere dato kan det være noen i verden som har et sertifikat og da er det enkelt å overføre verdier derfra. Eller finne en båt som har samme lystall og seilareal/karaktrestik, på godt norsk en båt som ligner. Da er det mulig å få et bilde på hvilke vindvinkler som er mest effektive.

 

I Volvo ocean race og Americas cup brukes det store resurser for å lage best mulig polardiagram da dette er uhyre viktig for å få software til ruteplanlegging til å bli så nøyaktig som mulig. Samt å velge riktige seil til de enkelte ettapper.

 

B&G instrumenter med software som Deckman er nok mest brukt.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Har brukt mye tid på å samle inn data og lage diagram til egen båt. Det essensielle med et slikt diagram må jo være å vise maksimalt oppnålig hastighet ved ulike kurser og vindstyrker.

 

Dermed kommer det også inn en faktor jeg ikke forstår hvordan man tar hensyn til, - nemlig bølger. Båthastigheten vil jo være veldig forskjellig om jeg ligger og plasker mot sjøen i sønnavind i Ytre Oslofjord kontra nordavind på flatt vann i Indre Oslofjord.

 

Noen som vet hvordan man håndterer dette i diagrammet?

Link to post

Det er bare snakk om å samle identifiserbar data. Hvis du også registrerer bølgehøyden så kan du lage polardiagram for forskjellig bølge høyde også.

 

Jeg har nesten alltid PCen med ombord i båtene til kammerater som jeg seiler med og registrerer NMEA MWV data.

 

Etter Ferderen har jeg mer enn 20 MB fra ekstremt lettvær ( før Drøbak) desverre uten verdi - Glemte å notere seilskifte.

Link to post

Det vil jo være forskjell på de diagrammene man får fra produsent eller fra en IMS-måling, kontra et som er basert på egne målinger. I de første tilfellene vil jo tallene indikere maksimal (teoretisk) hastighet du bare kan oppnå når all trim er 100%, båten er helt ren under,+++. Kanskje er du aldri i nærheten av å oppnå slike hastigheter med din båt..

Lager du polardiagram ut fra egne avlesninger vet du i utgasngspunktet ikke hvor langt unna optimal hastighet du er, men med flere målinger og forhåpentligvis bedre trim kan du etter hvert finne grensene for din båt....

 

Til min båt var det ikke mulig å finne polardiagram og jeg moret meg derfor med å lage et, basert på egne målinger fra indre Oslofjord. Senere fikk jeg tak i et fra en hollandsk båt som var IMS-målt. Polardiagrammet er da en del av dokumentasjonen som lages. I mitt tilfelle stemte kurvene overraskende godt overens, - bortsett fra at IMS-diagrammet forutsetter 100kvm spinnaker som jeg ikke har. Dermed ble hastighetene på unnavind selvfølgelig ulike...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...