Jawik Startet 25.Januar.2010 Del på Facebook Startet 25.Januar.2010 (redigert) Moosewine kom med et interessant spørsmål om hvordan lager en ett polardiagram. Får forsøke å yte mitt bidrag og vedlegger her et eksempel som jeg pleier å ta utgangspunkt i. Dette eksemplet fikk jeg fra forfatteren og båtkonstruktøren Francis S. Kinney med en meget lang forklaring. I grunnen viser diagrammet - som er fra Yankee Girl - det meste. En kan anvende millimeterpapir eller rutepapir for selve diagrammet. Tegn en X-akse og en Y-akse hvor du setter origo (nullpunktet) som null (0). Avhengig av arkets størrelse velger du f. eks. 2 cm pr. knop på aksene X og Y. Legg dette til side og forbered deg på en lang sekvens med innhenting av data til dette arket og flere av samme type. Her er et eksempel på tabellene som du skal sette opp. Denne tabellen er fra en J30 seilbåt. TWA / TWS 0.0 4 5 6 7 10 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 30 0.0 4.0 4.5 4.9 5.0 5.1 5.2 60 0.0 6.2 6.65 6.9 7.15 7.25 7.35 75 0.0 6.4 6.9 7.25 7.55 7.8 8.05 90 0.0 6.5 7.0 7.4 7.8 8.1 8.3 105 0.0 6.4 6.95 7.35 8.0 8.4 8.75 120 0.0 6.0 6.6 7.1 8.0 8.7 9.2 150 0.0 4.4 5.3 6.2 7.1 7.9 8.6 180 0.0 3.7 4.5 5.3 6.5 7.25 7.9 Tabellen nekter å innordne seg, men her er TWA (sann vind vinkel) fra 0 til 180 gr. Start med f.eks. 0, 45, 90, 135 og 180 gr. Og TWS (sann vind hastighet) på 4, 6, 10, 15 knop. Ikke gap over for mye i begynnelsen. Heller utvid dette senere når du har fått inn noen interessante verdier. La oss si at diagrammet og tabellen ovenfor er for full seilføring - all duk oppe - på båten din. Det du skal gjøre videre er å sette opp et nytt diagram og tabell for alle seilkombinasjoner du kan tenke deg å anvende. Hvordan du henter inn data på vindhastighet og båthastighet avhenger av hva du har av måleutstyr ombord. Skal du få et noenlunde korrekt resultat bør jo også kompasset være kalibrert. NB. Glem ikke å styre båten og samtidig holde utkikk mens du noterer deg resultatene. Lykke til. Redigert 25.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Du kan lage flere kurver på samme arket. Du bør også notere når du rever. Og hvor stramme skjøter og Plassering av vogn etc. etc. Hel vitenskap. Kjøp bok! Appropos innhenting av data. Er du litt savè på PC og har NMEA data tilgjengelig, så er det enkelt å bruke Hyperterminal til å logge dataene. Da trenger du kun å føre en "klokke logg". Redigert 25.Januar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 (redigert) Du kan lage flere kurver på samme arket. For en nybegynner blir dette bare et rot . Bruk heller en ringperm med ett ark pr. seilføring. Datakyndige kan jo som du nevner anvende regneark og mye annen elektronikk, men de bør jo også holde utkikk. Etter lang tid med innsamling av data kan de koble sammen alt i ett diagram. Redigert 25.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Var klønete med tankegangen igjen. Det jeg egentlig hadde tenkt å skrive var akkurat det du nettopp skrev. Så nå lurer jeg på hvorfor jeg skriver dette Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Så man må seile alle mulige vinkler i alle typer vind og notere ned data for å lage dette? Litt av en jobb med andre ord.... Sitér dette innlegget . Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 I grunnen ikke, men TWA på 0, 45, 90, 135 og 180 gr er jo bare kosen mens du markerer verdiene. Vindhastigheten styrer vi ikke med, så her må du jo vente på neste verdi osv. Som nevnt ovenfor er dette vitenskap og vi manipulerer ikke med dataene Er du flink i matte kan du jo manipulere verdiene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Hvis du har instrumenter av den litt avanserte typen kan disse lage polardiagrammet for deg. De vil ikke notere seilføringen, men logger vindstyrke (apparent og relativ), vindretning (apparent og relativ) samt båtfart i vannet. Så da trenger du kun å seile optimalt på alle vindvinkler, og voila ligger polardiagrammet klart Tror rimeligste system som kan klare dette er Silva Nexus NX2. Dyrere merker (B&G, NKE) samt noen PC programmer (Watchman, MaxSea ?) kan også gjøre dette forutsatt at data for vindretning, styrke og båtfart er tilgjengelig elektronisk. Har du et sånt system så tar du gjerne opp 'target speed' på ett av instrumentdisplayene - dvs den båtfarten du er forventet å oppnå med gjeldende vindstyrke og -vinkel. Viser ikke loggen like mye som 'target speed' så vet du at du gjør noe feil og kan begynne å se etter åtgjerder Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 .. og voila ligger polardiagrammet klart Dette er ikke morsomt en gang. Tenk på all spenningen en går glipp av mens en sitter der med ark og blyant og stivt blikk på duken :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Ser at jeg skriver "apparent og relativ" i innlegget over her. Sånn går det når man blander norsk og engelsk Det betyr jo det samme. Jeg mener såklabert "apparent og true" for å ta det på engelsk, eller "relativ og sann" for å ta det på norsk. Sånn. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Vi som anvender disse polardiagrammene tenker jo som oftest på oss selv i vår seilbåt. Polardiagram kan jo også settes opp for alle båttyper og kan således være ett nyttig tilskudd til "miljøkrisen". En velger stort sett de samme kriteriene som i diagrammet ovenfor. Plusser en på med drivstoff forbruk (isteden for seil) vs. fart vil en kunne hente ut det tilfelle en får den beste økonomiske reisen mot et mål. Vindretning og strømforhold spiller jo inn på alle båtturer. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ravddo Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Det går også å hente ut polardiagrammet hvis båtmodellen har et Orc i (Samme som var IMS før) sertifikat. Er båten av nyere dato kan det være noen i verden som har et sertifikat og da er det enkelt å overføre verdier derfra. Eller finne en båt som har samme lystall og seilareal/karaktrestik, på godt norsk en båt som ligner. Da er det mulig å få et bilde på hvilke vindvinkler som er mest effektive. I Volvo ocean race og Americas cup brukes det store resurser for å lage best mulig polardiagram da dette er uhyre viktig for å få software til ruteplanlegging til å bli så nøyaktig som mulig. Samt å velge riktige seil til de enkelte ettapper. B&G instrumenter med software som Deckman er nok mest brukt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
moosewine Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Jeg har prøvd å søke etter polardiagram til Wasaen men har ikke funnet noen, er bare lagd ca 60 båter fra 1978 til 1982... Sitér dette innlegget . Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 (redigert) ... fra 1978 til 1982... Har du forespurt på andre fora ? Du kan jo også høre med Forumet på SOL hvor muligheten er mye større til å treffe noen som har samme båt som deg. Redigert 26.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Da er tiden inne for dumme spørsmål: Hva er vitsen/nytten med et slikt diagram? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 I regattasammenheng, to ting: På kryss eller lens For gjeldende vindstyrke, hva er ideell vindvinkel for å maksimere VMG? På slør: Oppnår man forventet hastighet? Ellers er det noe galt med trimmen. I tursammenheng: Ingenting. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Mange takk, trodde turseiler Hulda hadde gått glipp av noe. For meg er fremherskende vindretning stort sett motvind, slik sett hadde jeg greid meg med noe under 1/4 diagram. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 I tursammenheng: Ingenting. Ikke helt enig med deg i dette. Kommer jo an på hvor en skal og hvor travelt en har det for å nå fram. Tid spart osv... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Litt av en jobb med andre ord.... Litt mindre jobb http://www.nexusmarine.se/upload/marine/ma...x/nsp_8soft.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Dette var jo delikatesser servert på et sølvfat Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
alidal Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hvorfor er det så vanskelig å finne polardiagram til de forskjellige båtene? Er det mange produsenter som har noe å skjule? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Har brukt mye tid på å samle inn data og lage diagram til egen båt. Det essensielle med et slikt diagram må jo være å vise maksimalt oppnålig hastighet ved ulike kurser og vindstyrker. Dermed kommer det også inn en faktor jeg ikke forstår hvordan man tar hensyn til, - nemlig bølger. Båthastigheten vil jo være veldig forskjellig om jeg ligger og plasker mot sjøen i sønnavind i Ytre Oslofjord kontra nordavind på flatt vann i Indre Oslofjord. Noen som vet hvordan man håndterer dette i diagrammet? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Det er bare snakk om å samle identifiserbar data. Hvis du også registrerer bølgehøyden så kan du lage polardiagram for forskjellig bølge høyde også. Jeg har nesten alltid PCen med ombord i båtene til kammerater som jeg seiler med og registrerer NMEA MWV data. Etter Ferderen har jeg mer enn 20 MB fra ekstremt lettvær ( før Drøbak) desverre uten verdi - Glemte å notere seilskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Glemte å notere seilskifte. Vesentlig å få med seg Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
alidal Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Hvis man ser bort fra bølger(store) og sterk strøm, hvor realistiske er polardiagrammene? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Det vil jo være forskjell på de diagrammene man får fra produsent eller fra en IMS-måling, kontra et som er basert på egne målinger. I de første tilfellene vil jo tallene indikere maksimal (teoretisk) hastighet du bare kan oppnå når all trim er 100%, båten er helt ren under,+++. Kanskje er du aldri i nærheten av å oppnå slike hastigheter med din båt.. Lager du polardiagram ut fra egne avlesninger vet du i utgasngspunktet ikke hvor langt unna optimal hastighet du er, men med flere målinger og forhåpentligvis bedre trim kan du etter hvert finne grensene for din båt.... Til min båt var det ikke mulig å finne polardiagram og jeg moret meg derfor med å lage et, basert på egne målinger fra indre Oslofjord. Senere fikk jeg tak i et fra en hollandsk båt som var IMS-målt. Polardiagrammet er da en del av dokumentasjonen som lages. I mitt tilfelle stemte kurvene overraskende godt overens, - bortsett fra at IMS-diagrammet forutsetter 100kvm spinnaker som jeg ikke har. Dermed ble hastighetene på unnavind selvfølgelig ulike... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.