Jump to content

Lakkering av dørkplater

WESS

Recommended Posts

Min båt har noen slitte (les matte) dørkplater inne i kahytten. Platene har teak farget "staver", med lyse nater. Hvis jeg kjenner med neglen kan jeg merke en overgang mellom "Teaken" og "Natene".

Det virker på meg som at dette er ekte trevare. Lurer på hvordan resultatet blir hvis jeg forsøker å matte dem forsiktig ned og legge noen lag med klarlakk på.

Noen som har forsøkt dette med dørkplater før ?

Hei,

Har bygd en båt der det gikk med 3 slike plater. Mener det lyse treverket er koto. De selger ihvertfall platene hos Maritim i Arendal. Disse kan du bare matte lett ned med fint sandpapir. Men jeg ville vasket lett over med aceton først for å forsikre meg om at all smuss og fett var fjernet først. Om ikke kan du pusse det ned i lakken. Vask også etter mattingen. Når du lakker så bruk flere tynne strøk. Lakker du for tykt kan lakken bli litt "melkehvit" Den gang jeg gjorde dette brukte jeg DD lakk men denne finnes vel ikke lenger. Men prøv å få tak i en tokomponentlakk.

Er ferdig med å legge nye dørker inne ombord hos meg nå ,så det er nå klart for lakking snart .Ville bruke Ravi lakk ,men den finnes ikke i matt/silkematt .Så nå ser det ut som jeg går for Epifanes lakk ,så da er det jo å håpe den er å få tak i her i by'n .Men du spurte om å lakke plater og du nevner 3 stjerna,skal du lakke med den så husk å tynn den ut litt dem første strøka .Nå spørs det litt hvor store flater du har,men jeg ville ikke hatt brukt bare blank på dørken.Alt syntes 10 x bedre da,av smuss og andre merker.Jeg har blitt annbefalt å legge på 5-6 strøk med blank , så avslutte med et par strøk med matt eller silkematt .Men det er jo ubehandla teak dørk jeg skal lakke ,du har jo dissa platene.Da kan det fort holde med et par tre strøk,bare du mattsliper med 240 pappir og vask over med rødsprit eller aceton før du lakker .Lykke til

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

jeg hadde sett for meg å bruke en enkomponent (tre stjerners lakk - blank). Har du en tokoponent lakk du kan anbefale ?

Jeg hadde slike plater på en tidliger båt hvor jeg brukte 3-stjernelakk. Ute ble den veldig fort stygg, men inne holdt den seg fin de tre åra jeg hadde den. La på tynne jevne strøk og pusset lett mellom strøka.

Er det bare å bruke whitesprit til å tynne lakken med ?

Jeg har kun disse platene kun inne i båten så det burde går bra. Jeg har en luke som jeg tenkte å ta ut å gjøre et forsøk på. Skulle det skjære seg helt så er det ikke så mye å rette opp i. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av resultatet.

Takk for mange nyttige råd.

Til 3 stjerna er det vel whitsprit vel ,til mange andre lakk typer er det som regel egen tynner til lakken.Har lakka endel med 3 stjerna,husk ikke for varmt i rommet .Da rekker du nesten ikke å legge den på ,derfor er det også greit å tynne den ut.Husk å puss lett mellom strøka :wink:

Tine IV

Jeg vurderer å gjøre det samme med mine dørkplater så det skal bli spennende å se resultatet og høre dine erfaringer.

Jeg har noen riper og hakk i noen av mine plater. Hvordan får jeg bort disse? Tør ikke å pusse dem helt ned da det kun er et veldig tynt belegg med treverk som ligger på disse platene og det er da veldig fort gjort å ta i litt for hardt.

dscf0952.jpg

Har tatt ut en dørk luke som jeg skal forsøke meg på. Denne er i langt bedre forfattning enn resten av gulvet( tror det har ligget et teppe over denne tidligere). Det er litt riper og hakk i denne også , selv om det ikke kommer frem på bildet.

Jeg tror jeg forsøker meg med tre stjernerslakken , og leger noen tynne strøk.

Legger ut noen bilder etter hvert (må bare få tak i 240 papir en av dagene denne uken)

Forsikr deg om at det er mulig å få tak i en halvblank/silkematt lakk som fungerer sammen med den blanke lakken du skal bruke.

Regner nemlig med at du finner ut at du ikke vil ha det blankt på dørken etterhvert. :wink:

Forøvrig så anbefaler jeg deg å bruke Epifanes....... Blank først og silkematt som topplag.

Har ikke bilde av bare dørken, desverre. Men du får et inntrykk her. Jeg prøver å blande blank, halvblank og silkematt på treverket på de forskjellige stedene slik at noe fremheves og noe virker mindre fremhevet.

intrioer_styrhuset.jpg

Bord og gardinbrett er blanke samt noen lister. Resten er enten silkematt eller halvblank. Bruker helst Epifanes. Har forsøkt med 3 stjernes men er midre fornøyd.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Først vil jeg si lykke til. Jeg gjorde en tilsvarende jobb på ei av dørkplatene mine i høst.Der hadde lakken sluppet/boblet en del plasser, så nope vanlig nedmattingsprosjekt var det ikke snakk om. Jeg gikk løs på hele plata bit for bit med eksentersliper. Ville gi det et forsøk om ikke annet. Gikk det gjennom fineren ville det bli stygt, men da ville jeg bytte platene.

Dette gikk faktisk veldig bra. Slipte vekk all lakk, og la på tre strøk med blank trestjerners. Skal ha på et par strøk til, og så avslutte med et par matte lag. Grunnen til at man legger på blanke lag først er for å få dybde og glans i lakken. Gir et helt annet liv i treverket enn om man bare bruker matt.

Skulle jeg gjort dette en gang til så hadde jeg vurdert lakkfjerner. Det var mye jobb og støv... Om platene bare er matte og slitte, så går det fint å matte dem ned. Men kommer den nye lakken i direkte kontakt med treverket så har det lett for å bli skjolder og ujevnt resultat. Søtter alle forslag om å avslutte med matt forøvrig.

Pero.

..Grunnen til at man legger på blanke lag først er for å få dybde og glans i lakken. Gir et helt annet liv i treverket enn om man bare bruker matt.

Smart :yesnod: Man lærer fortsatt noe nytt her på BP.

Kom litt for raskt på meg :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvorfor blank først vist du likevel skal ha det matt etterpå ?

Dette har vært oppe ved flere anledninger før, menn den blanke lakken har større slitestyrke og noen mener også den gir et bedre vedheft for neste strøk. I tillegg så har mann da muligheten til å se hvordan det er med blank lakk..... :yesnod: Det er den måten proffene gjør det på....men det skulle ikke forundre meg om det er flere meninger om det her inne..... :giggle: :giggle:

Forøvrig så finnes det jo noen bilder av dørken i gammlebåten min her inne........

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Er ikke noe særlig glad i å lakkere. Har noen kvadratmeter som skal få noen omganger, men har hørt at en helst bør vente med dette til ut i mai måned. Er det noe i dette ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

bør vente med dette til ut i mai måned. Er det noe i dette ?

Det er ikke så dumt det nei ,da det er kaldt så blir resultatet som regel deretter.Selv om du fyrer opp så du får det godt å varmt ,så er kansje dørken eller skapet for kaldt i treverket.Skal jo lakke dørkane mine å innredninga mi helst før påske,skal prøve meg til uka å se.Men går det ikke så legger jeg på et par strøk slik at jeg kan bruke båten ,det er jo fort å slipe ned igjen i så fall. Skal du lakke med evt 3 stjerner som det snakkes om her ,så er det bra at det ikke er så varmt da den tørker så jæ#¤% fort .Det er jo heller ikke så ok,men tynner du den ut å bruker en fordriver så pleier det å gå greit .Siste båten jeg hadde tok jeg også å slipte ned alt innvendig,det var selvsagt også på denne tia .Der blanda jeg teak beis-3 stjerna-Benar olje og selvsagt tynna detta ut med whitsprit,resultatet blei kanon syntes jeg å mange andre som spurte hva jeg hadde brukt.Men der balla jeg mye med bordet for å få det fint,dette pga av jeg hadde det for varmt så lakken tørka før jeg fikk den ut.Da blir det fort kuler og heller dårlig resultat. Så lakke er ikke bare bare og ikke på denna iden av året ,men alt går om man smører seg inn med litt tålmodighet.Men dem sier jeg mangler noen bøtter av det da ,er ikke ting i vater så blir jeg kansje litt for fort varm i toppen :wink:

Tine IV

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...