Jump to content

Hva gir mest glede ombord. Varmtvann, dieselvarmer eller autopilot

Pathfinder

Recommended Posts

Øvertst på ønskelisten over komfort ombord står autopilot. Men jeg kunne også tenke meg varmtvann og varmesystem. Når man ligger i gjestehavn, har man tilgang på strøm og kan bruke vifteovn eller disse små gassovnene som brenner 2 timer på en liten gasspatron. Det blir jo ikke skikkelig varmt med 1000 Watt og åpen kalesjeløsning, og om natta ligger man jo under dyna for å holde varmen. De fleste gjestehavner har jo etterhvert dusjanlegg men vi trives best i uthavn.

Forrige sessong brukte vi båten fra slutten av april til første uka i November.

Hvis man skal velge mellom disse 3 alternativene. Hvilket alternativ gir mest båtglede for pengene?

Enig med Bitteliten her.. Av de tre tingene er det varmt vann og varmluft som er tingen. Den siste klarer man seg nok fint uten lenge enda.

Med varme så får man forlenget sesongen og det kan bli kaldt om sommeren også når det regner osv.

Gå for en slik webasto combi du. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Varme er nok viktigst for en lang sesong. Selv er jeg mest glad i oljebrennere som Dickinson, Refleks o.l da disse ikke er avhengig av strøm. Fyrer døgnet/helgen rundt og har det tørt og godt, mens jeg ofte ser folk rundt med som ikke har kapasitet på batterier til å fyre annet en litt om kvelden, og starte med kald båt om morgenen igjenn. Disse ovnene kan fåes med varmespiral til vannvarme, og/eller kokeplate på toppen avh av type. Får også varmeveksler til røykrør som med ei pc vifte kan bringe varmluft til AC om man ønsker det. Har både Eber D4 og Dickinson selv, og det er ingen tvil om hvilken av de jeg ikke vil være foruten. Ingen av de varmer ferskvann, men synes ikke det er noe stort savn, men kan kjøre en halv time bærbart aggregat om jeg ønsker varmtvann.

Re : #8

Helt enig.

Autopilot er helt nødvendig.

Varmer er trivselskapende.

Varmtvann er nice-to-have.

Er egentlig min prioritering også sommerstid, men når sesongen forlenges 3mnd i hver ende/helårs og med små barn, bytter de to første plass. Er egentlig bare den siste som kan kuttes ut, når man først har hatt autopilot, som Bitteliten nevner.

Jeg skal nok få frua til å ta mer ansvar etterhvert. (Når det gjelder styringa mener jeg)

Når det tar 8-10 timer fra Asker til Hvaler med snekka blir man rimelig trøtt av å sitte til rors hele dagen. Dessuten er det nok at det setter seg en måke på ripa for å få båten ut av kurs. Jeg pleier å ha kartet liggende bak meg på motorkassa, og det er ikke få ganger jeg har blitt overrasket over hvor mye båten har endra retning mens jeg har sitti å studert kartet.

Siden snekka er rimelig utrivelig med sidesjø, så pleier jeg alltid å ta bølger fra hekksjø mest mulig på tvers. Må man da koble ut autopiloten hver gang man gjør en slik manøver? Det er vel ikke bare å tvinge båten over på ny kurs for da vil vel autopiloten stritte imot.

Uten tvil varme først, deretter mer varme, så varmt vann og til slutt "nice to have" dingesn autopilot.. Men noen prioriterer sikkert annerledes basert på bruksmønster og bruksområde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Må man da koble ut autopiloten hver gang man gjør en slik manøver? Det er vel ikke bare å tvinge båten over på ny kurs for da vil vel autopiloten stritte imot.

Kanskje litt forskjell på pilotene, men nei, det trenger du ikke. På min Raymarine bruker jeg +- 10 grader knappene for større korrigeringer. Ikke uvanlig med tre trykk på disse i situasjoner som du beskriver. Sjelden jeg kjører etter waypt. Bruker sikt og trykk metoden. Og for oss som kjører sakte, er det lange strekk innaskjærs også. :lol: Bruker nesten bare rattet under tillegging ol jeg.

Og det du nevner med å holde kursen mens du ser litt i kartet, er vel en av de store fordelene.

Har vel inntrykk av at Seilfolket vektlegger Autopilot først da de går mye mer åpne strekk og trenger ledige armer til alt annet som skal gjøres.. for Motorbåtfolket som kun skal holde kursen og hente seg en kopp kaffe eller så mens en sitter i t-skjorte i oktober, så er varme viktigst spør du meg.. men har en først fått raymond som en her inne kalte piloten sin så vil en ikke være uten det er sant..

Tomt for Diesel nå igjen!!

.. men har en først fått raymond som en her inne kalte piloten sin så vil en ikke være uten det er sant..

Raymond har ikke mønstret på hos oss enda. Han ligger fortsatt i esken sin og der har han ligget siden vi fikk han i hus. Hører lite fra han om dagene.

Prioriteten har først og fremst vært varme og atter varme ombord. Ikke nødvendigvis varmtvann for det kan en fort varme opp på en ovn. Og VB'en gjør jo her også nytte for seg når Admiralen er ombord.

Nå har vi en langkjølt båt så behovet for Raymond er ikke så stort da styringen kan utføres med lillefingeren på rattet, men Raymond skal påmønstres utover våren siden han likevel ligger der hjemme å drar seg i eska.

Dilemmaet er at Raymond har en pinne stikkende ut fra seg til styring og vi har et ratt. Rorkulten er også der, men den er nede i båten, og stort sett anvendt som styring i nødens stund. Også kjekt å kunne bruke når det blir for kaldt ute. Men da ser en ikke så mye under seilas. Kunne muligens laget til et periskop for å holde utkikk.

Men som nevnt er det varme som først teller enten det er sommer eller vinter på våre breddegrader.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har søkt litt på Maritim og Seatronic men finner ikke combivarmere fra Webasto. Heller ikke på webasto.no Noen som har en typebetegnelse?

Har en mistanke om at det er Wbasto sin vannvarmer sammen med en defroster som menes. Dette er et greit system om man ikke har et problem med lite strøm (hvem har ikke det?). Skal man ligge i uthavner et døgn eller to er luftvarmer å anbefale (mer varme og mindre strømforbruk).

"Sistemann tar med flagget"

Som alltid er prioriteringsrekkefølgen avhengig av båten og kva den blir brukt til.

Utifrå det du skriv om din båt og din bruk (og vår båt og vår bruk) så vil eg sei varme, autopilot og varmt vatn.

Varmt trykkvatn er berre absolutt naudsynt for dusjing. Til vasking så kan ein koka vatn i byssa, forutsatt at du har kokeapparat ombord.

Det er gode "kombiløysingar" for varme og varmt vatn. Eg hadde kjøpt ein liten Refleksomn som òg kan varma vatn.

Då kan du lettvint bygga ut denne til òg å varma varmtvatn til varmtvasstank og sentralvarme om du vil og får råd seinare.

Føremonen med denen løysinga er lågt straumforbruk og at god (den beste) varmefordelinga i båten.

Ein liten refleksomn er òg rimelegare enn Webasto, Eber, Wallas og kva no driten heiter.

Levetida er òg mange gangar så lang.

Ulempa er at pottebrennarar er vanskelegare å plassera.

Lykke til.

Ask

Det ville nok helt klart vært koseligere med en brenner men problemet er plassering. I lugaren forut har vi soveplass til 2. Toalett på babord side og kombinert skap med kjøleskuff på styrbord. Skulle jeg få plass til en refleksovn måtte kjøleskuff og skap flyttes et annet sted i båten. Og da er det bare akterlugaren igjen. På langtur/ferie er jo akterlugar fullt av bagasje.

Ellers har jeg sett at det er ca 50-50% Varme-autopilot så langt. På sikt blir det vel begge delere, men kombinasjonen gammelt trehus fra 50 tallet og båt fra 70 tallet er ikke gunstig for lommeboka ihvertfall. Feieren var på besøk i går og resultatet er total renovering av pipa. Flytter nok i båten snart jeg tror jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...