Jump to content

Hva gir mest glede ombord. Varmtvann, dieselvarmer eller autopilot

Pathfinder

Recommended Posts

.Autopilot kommer nok en dag men det koster ,og det er noe med det og sitte og styre da koser jeg meg . :yesnod:

Jeg har regna litt på det med kostnader. Og funnet ut at båtvarme er minst 1.5 ganger dyrere enn autopilot. Og da er ikke varmtvann inkludert. Jeg burde kanskje hatt med en faktor til. Et godt båtførersete! Gjennom siste året har jeg sjekket 1000 vis av båter på Finn.no og ser at veldig mange har samme type sete som jeg har. Plate med skumgummi og rygg som kan felles fremover og med stort hengsel på hver side. Så en skikkelig båtstol står også Høøyt på ønskelista.

Ellers har jeg fått masse input fra dere og det ligger fortsatt litt 50/50. Frua har aldri klaget på mangel av varmtvann siden vi kan koke vann til å vaske oss. Primitivt men funker.

Som fremtidig båtboer

Ja hadde jeg enda hatt en slik båt som du har hadde jeg vært hjertens enig (missunnelig)

Skal man bo ombord er det klart at varme er viktig. Og jeg vil nok etterhvert installere alle alternativene. Hvis ikke jeg vokser ut av båten da. Noen sier man slutter å vokse i slutten av tenårene men det tror jeg er bare tull

Øvertst på ønskelisten over komfort ombord står autopilot. Men jeg kunne også tenke meg varmtvann og varmesystem. Når man ligger i gjestehavn, har man tilgang på strøm og kan bruke vifteovn eller disse små gassovnene som brenner 2 timer på en liten gasspatron. Det blir jo ikke skikkelig varmt med 1000 Watt og åpen kalesjeløsning, og om natta ligger man jo under dyna for å holde varmen. De fleste gjestehavner har jo etterhvert dusjanlegg men vi trives best i uthavn.

Forrige sessong brukte vi båten fra slutten av april til første uka i November.

Hvis man skal velge mellom disse 3 alternativene. Hvilket alternativ gir mest båtglede for pengene?

I utgangspunktet et dumt spørsmål eller alternativt spør du meg... NR 1 .Har du ikke varme i båten, kan du bare ta snareste turen hjem igjen. :yesnod: NR 2. det samme gjelder varmtvann, selv om dette kan ordnes med litt oppkok på primusen. :wink:

NR 3. en autopilot er kjekt å ha, men er til di grader overflødig, der vi skal koze oss på sjødn og ikke ligge å knulle med kjærringa mens båten farter i 25 knop.... :giggle:

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Tilredes :flag::flag:

Autpilot er mer Nice to have spør du meg..

Her vil jeg si meg mer enig i Thorlyn, hvis man er opptatt i og ha varme i båten kan man gå for andre alternativer spør du meg, i værste fall kan man bruke en multifuel/varmeovn slik jeg har på charterbåten min, som da går på form av bensin/rødsprit, da slipper du nemlig å bruke strøm på å varme opp båten med og kan da bruke strømmen til autopilot slik at du kan gjøre andre ting under reisen din.

På en tidligere båt jeg hadde - eldre 26 fot seilbåt - hadde jeg autopilot, men hverken varme eller varmtvann. På en slik båt var det nesten nødvendig med autopilot, i alle fall om jeg skulle seile alene. På dagens båt - en 36 fots motor båt - har jeg alle tre tingene, men jeg har aldri brukt autopiloten utover testing. Liker jo å se hva man kan treffe i vannet under fart og jeg har ingen seil som skal opp eller ned lengre. Men det handler også om at jeg ikke helt har skjønt hvordan den virker :blush: så savnet har ikke vært så stort... jeg ville nok prioritert varme og varmtvann om jeg ikke hadde veldig behov for autopilot i visse situasjoner.

Trodde denne tråden handlet om.hva gir mest glede ombord. Da er det selfølgeli delte meniner der,for meg er glede ombord at kone og barn har det bra. Det er for meg litt trist og dra ut på sjøen alene synes jeg da .Autopilot blir nok det aller siste på min liste og er ikke noe jeg forbinder med glede ombord men det er min mening. :rolleyes:

I vår båt har vi alle tre greiene. Det som eg set viktigast er varmeapp. V.vanntank monterte vi i fjor. Autopilot var det i båten då vi kjøpte den. Det hadde nok ikkje blitt kjøpt av oss. Av og til set eg han på, men av gamal vane er det ikkje lang tid eg kan halde blikket vekke frå utkikk. Vi har motorbåt og eg forstår at dei som har seglbåt kan ha god nytte av autopilot. Eg trur det kan vere lite lurt å bli van med at det "går bra" å gå på autopilot i lenger tid, uten å halde utkikk.

Den Truma modellen var ikke helt bak hekken. Kombinert vann og luft i ett. Ser også at de har andre typer. Men hva er prisen ??

Dieselvarmeapparatet Combi D er et varmluftsvarmeapparat

med integrert varmtvannsbereder (med volum på 10 liter).

Brennerens funksjon understøttes av en vifte. Dermed vil den

fungere feilfritt også under kjøring.

Forhandler:

Neptus A.S.

Høymyrmarka 7

N-1391 Vollen

Tel. (66 75) 99 50

Fax (66 75) 99 51

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...