Pathfinder Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 .Autopilot kommer nok en dag men det koster ,og det er noe med det og sitte og styre da koser jeg meg . Jeg har regna litt på det med kostnader. Og funnet ut at båtvarme er minst 1.5 ganger dyrere enn autopilot. Og da er ikke varmtvann inkludert. Jeg burde kanskje hatt med en faktor til. Et godt båtførersete! Gjennom siste året har jeg sjekket 1000 vis av båter på Finn.no og ser at veldig mange har samme type sete som jeg har. Plate med skumgummi og rygg som kan felles fremover og med stort hengsel på hver side. Så en skikkelig båtstol står også Høøyt på ønskelista. Ellers har jeg fått masse input fra dere og det ligger fortsatt litt 50/50. Frua har aldri klaget på mangel av varmtvann siden vi kan koke vann til å vaske oss. Primitivt men funker. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 ...og dusje kan gjøres på land. Eller en kan benytte jolla som badekar med varmtvann Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Pathfinder Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Som fremtidig båtboer Ja hadde jeg enda hatt en slik båt som du har hadde jeg vært hjertens enig (missunnelig) Skal man bo ombord er det klart at varme er viktig. Og jeg vil nok etterhvert installere alle alternativene. Hvis ikke jeg vokser ut av båten da. Noen sier man slutter å vokse i slutten av tenårene men det tror jeg er bare tull Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Alle tre Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Ebern diselvarmeren var i båten da jeg kjøpte den .Vet ikke jeg men liker og følle med på instrumentene jeg da ,men har sett på autopilot men det koster jeg her stål båt og da må jeg ha gps kompass har jeg forstått . Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Hvis du velger varmer og kokeapparat som bruker strøm, så sørg for at du har et el anlegg med god kapasitet som dekker ditt bruksmønster med god margin. Kresne på startspenning mange av disse med innretningene med glødeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 (redigert) Øvertst på ønskelisten over komfort ombord står autopilot. Men jeg kunne også tenke meg varmtvann og varmesystem. Når man ligger i gjestehavn, har man tilgang på strøm og kan bruke vifteovn eller disse små gassovnene som brenner 2 timer på en liten gasspatron. Det blir jo ikke skikkelig varmt med 1000 Watt og åpen kalesjeløsning, og om natta ligger man jo under dyna for å holde varmen. De fleste gjestehavner har jo etterhvert dusjanlegg men vi trives best i uthavn.Forrige sessong brukte vi båten fra slutten av april til første uka i November. Hvis man skal velge mellom disse 3 alternativene. Hvilket alternativ gir mest båtglede for pengene? I utgangspunktet et dumt spørsmål eller alternativt spør du meg... NR 1 .Har du ikke varme i båten, kan du bare ta snareste turen hjem igjen. NR 2. det samme gjelder varmtvann, selv om dette kan ordnes med litt oppkok på primusen. NR 3. en autopilot er kjekt å ha, men er til di grader overflødig, der vi skal koze oss på sjødn og ikke ligge å knulle med kjærringa mens båten farter i 25 knop.... Redigert 26.Januar.2010 av Linn Christina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 NR 3. en autopilot er kjekt å ha, men er til di grader overflødig, der vi skal koze oss på sjødn og ikke ligge å knulle med kjærringa mens båten farter i 25 knop.... Tror ikke jeg trenger autopilot for å utføre nevnte aktivitet. Men, flaks derimot Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Alle tre delene er MEGET viktig for meg, men om jeg absolutt må prioritere; 1; Dieselvarmer 2; Autopilot 3 Varmtvann Men som tidligeer antydet; så lenge jeg har båt, så vil alle disse komponentene være på plass, veldig viktige alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
dilleru Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Tilredes Autpilot er mer Nice to have spør du meg.. Her vil jeg si meg mer enig i Thorlyn, hvis man er opptatt i og ha varme i båten kan man gå for andre alternativer spør du meg, i værste fall kan man bruke en multifuel/varmeovn slik jeg har på charterbåten min, som da går på form av bensin/rødsprit, da slipper du nemlig å bruke strøm på å varme opp båten med og kan da bruke strømmen til autopilot slik at du kan gjøre andre ting under reisen din. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Av de tre tinga her er det autopiloten når vi kjører over lengre strekninger. Varmtvann får vi jo siden tanken blir oppvarmet på turen. Dieselvarmeren kjører vi også mens vi er på farten. Når vi ligger i ro så har vi to små gassovner vi kan bruke. PS. Kikkerten gir masse glede. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Pathfinder Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 PS. Kikkerten gir masse glede. Helt enig gunnt. Det er fruas favoritt. Tenkte å overraske henne med en ny og bedre kikkert nr. 2. Min er justert etter briller og skjeve hornhinner, så jeg blir ikke glad om hun tukler med denne.. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Autopilot!!! Har aldri savnet de andre to alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 På en tidligere båt jeg hadde - eldre 26 fot seilbåt - hadde jeg autopilot, men hverken varme eller varmtvann. På en slik båt var det nesten nødvendig med autopilot, i alle fall om jeg skulle seile alene. På dagens båt - en 36 fots motor båt - har jeg alle tre tingene, men jeg har aldri brukt autopiloten utover testing. Liker jo å se hva man kan treffe i vannet under fart og jeg har ingen seil som skal opp eller ned lengre. Men det handler også om at jeg ikke helt har skjønt hvordan den virker så savnet har ikke vært så stort... jeg ville nok prioritert varme og varmtvann om jeg ikke hadde veldig behov for autopilot i visse situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Dieselvarmer og varmtvann gir mest glede for meg i alle fall. Skal legge inn bereder og trykkvann til våren Autopilot klarer jeg meg fint uten, selv om jeg har en Robertson ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hva er de lengste strekningene (i timer) du pleier å gå alene, Astor? Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Trodde denne tråden handlet om.hva gir mest glede ombord. Da er det selfølgeli delte meniner der,for meg er glede ombord at kone og barn har det bra. Det er for meg litt trist og dra ut på sjøen alene synes jeg da .Autopilot blir nok det aller siste på min liste og er ikke noe jeg forbinder med glede ombord men det er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 I vår båt har vi alle tre greiene. Det som eg set viktigast er varmeapp. V.vanntank monterte vi i fjor. Autopilot var det i båten då vi kjøpte den. Det hadde nok ikkje blitt kjøpt av oss. Av og til set eg han på, men av gamal vane er det ikkje lang tid eg kan halde blikket vekke frå utkikk. Vi har motorbåt og eg forstår at dei som har seglbåt kan ha god nytte av autopilot. Eg trur det kan vere lite lurt å bli van med at det "går bra" å gå på autopilot i lenger tid, uten å halde utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
anhon Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hei Eberspacher har fine kombinert luft/vannvarmere, disse ser virkelig fristende ut ! http://www.eberspaecher-bilvarme.no/servle...Bat_2009_10.pdf Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hvor? Jeg fant ingen kombivarmere i den brosjyren. Bare vann eller luft. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Eg trur det kan vere lite lurt å bli van med at det "går bra" å gå på autopilot i lenger tid, uten å halde utkikk. Autopiloten har ikke øyne, så utkikken må du fortsatt ta deg av selv! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blueline Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Dette er det nærmeste jeg kommer kombivarmer. Ser ikke ut som en dum løsning til en mindre båt. Jeg har ikke finlest produktet. http://www.truma.com/_anweisungen/Truma-Ka...34020_48500.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Den Truma modellen var ikke helt bak hekken. Kombinert vann og luft i ett. Ser også at de har andre typer. Men hva er prisen ?? Dieselvarmeapparatet Combi D er et varmluftsvarmeapparat med integrert varmtvannsbereder (med volum på 10 liter). Brennerens funksjon understøttes av en vifte. Dermed vil den fungere feilfritt også under kjøring. Forhandler: Neptus A.S. Høymyrmarka 7 N-1391 Vollen Tel. (66 75) 99 50 Fax (66 75) 99 51 Redigert 27.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Pratet nettopp med Neptun og de vil ikke anbefale Combi D til båt. Så der røyk den pokalen... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
dilleru Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Autopiloten har ikke øyne, så utkikken må du fortsatt ta deg av selv! Det er sant, men med autopiloten har du fordeler med foreksempel at du kan lese litt mens du sitter bak roret, eller gjøre andre ting på charterbåten som du ellers normalt ikke ville ha kunnet få gjort under reisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.