Jump to content

Hva gir mest glede ombord. Varmtvann, dieselvarmer eller autopilot

Pathfinder

Recommended Posts

Jeg ville satt autopiloten først! I snekkefart blir ofte strekkene lange i tid, og som du sier så skal det ingenting til før båten endrer kurs. Jeg har en gammel Autohelm som gjør jobben så lenge strømmen ikke blir for ille, og bruker denne mye. Til oppvarming har jeg et Wallas kokeapparat med viftetopp, dette fungerer for med både som kveldsvarme sommerstid og som "varmestue" under fisketurer på vinteren. Det er også montert en gammel Eberspächer X2 i båten, men denne sluttet å virke lenge før jeg kjøpte båten. Den kan kanskje fikses, men har ikke blitt prioritert ennå. Wallasen fungerer helt greit til vårt bruk, egentlig. Så da har aldri Eberen blitt plukket ut for service.

Varmtvann har jeg ikke, jeg ser ikke noen grunn til å ha dette uten dusj ombord. Det vi trenger av varmt vann koker vi på Wallasen, og når vi først koker fyller vi en termos eller to også. Så trenger vi ikke fyre opp så ofte..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei index

Jeg har lurt litt på disse kokeapparatene fra Wallas. Har bare gass i dag alla Biltema med 200 gr. patroner. Dette funker greit og er veldig raskt om sommeren, men.. Når det er kaldt og patronen er under halvfull så er det et mareritt siden flammen så vidt klarer å koke en kaffeskvett.

Er det apparatet du bruker rimelig raskt? Og vil man kunne få en grei lunk under kalesjen på en kald vår eller høstkveld. Jeg er ikke så opptatt av lugaren forran for der er vi kun for å sove/se på film under dyna.

Er det apparatet du bruker rimelig raskt? Og vil man kunne få en grei lunk under kalesjen på en kald vår eller høstkveld.

Ikke veldig raskt nei, det tar litt tid å få opp lunken i det. Så det tar nok lett 8-10 minutter før det begynner å koke. Men jeg har det skjelden travelt når vi er på båttur, så det ser jeg ikke som noe problem. Det har en kokeplate på 1000 watt og en på 400 watt. Når det først har fått opp lunken synes jeg det koker rimelig raskt, og steiker uten problem biffer og koteletter om grillværet uteblir.

Brukt som varmeapparat har du da en "vifteovn" på 1400 watt. Og det holder plenty hos oss i alle fall. Selv vinterstid får jeg en grei lunk i båten ved å bruke dette, men botemperaturer får du vel ikke akkurat i femten minus da... Apparatet bruker 0,15A under drift, med viftelokket i aksjon stiger forbruket med 0,5A til totalt 0,65A. Så den bruker ikke direkte mye strøm, og krever derfor ingen stor batteribank. Fordelen med Wallasen er jo at det er enkelt i bruk (bare å skru på bryteren, så går resten av seg selv) og at all lukt/avgasser blir ledet ut av båten via eksosslangen. Så det er luktfritt, sikkert og effektivt nok til mitt bruk. Dessuten er det så enkelt i bruk at også kona tør å bruke det, Optimusen vi hadde i forrige båt nektet hun å ta i engang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ut som du har vært heldigere med din wallas,Index, en de erfaringer jeg har gjort. Min erfaring er også at det var tregt å koke på. Videre har det vært elendig levetid på vifter til forbrenningsluft. På den jeg hadde som gikk på diesel, byttet jeg to ganger på tre år(minnes jeg), og det synes jeg er elendig på et apparat til rundt 8 båtpenger. Dette gikk ikke som annet en kokeapparat heller, så det var ikke rare drifttiden. Ellers er det mange som har begrensninger i kokemulighetene når den ikke vil starte pga lav spenning. Dette er selvfølgelig ikke apparatet sin skyld, men smart å ta i betraktning ved valg av kokeapparat, så man slipper å stå en fin sommermorgen å banne uten kaffe. Lettvint å bruke og ingen åpne flammer, men uforholdsmessig dyrt å kjøpe nytt synes jeg. Mye mer fornøyd med gass, jeg i hvertfall.

Mitt går på lampeolje, jeg har inntrykk av at de er mer stabile enn dieselvarianten. Jeg merket i sommer at bryteren begynner å bli slitt, så jeg har derfor kjøpt en ny som skal monteres snart. Utover dette har jeg ikke gjort noe som helst annet med apparatet enn å bruke det de årene jeg har hatt båten. Og gass vil jeg helst slippe å ha ombord, jeg er litt skeptisk til sånn som kan blåse meg i luften...

1. Dieselvarmer. Forrige helg var jeg alene hjemme og valgte å dra ned i båten med en god bok. Etter tre timer var det rundt 20grader i salongen og jeg storkoste meg med pils og bok. På sommeren er det veldig ok å ha helt tørr båt om det er mange dager med regn ettehverandre, og varmeren forlenger sesongen i begge ender for min del.

2. Autopilot. Min sluttet å virke midt i sesongen, men jeg klarte meg greit uten. Jeg seiler mye alene ombord og når det blåser opp, ville det vært veldig kjekt med autopilot, men jeg vil fortsatt si at dieselvarmer går foran.

3. Varmtvann. Jeg har varmtvann ombord, men 220V-delen har kortsluttet, så jeg har bare varmtvann etter å ha kjørt motor en stund. Veldig deilig å dusje etter en dag med masse bading i saltvann. Til oppvask, er det like greit å koke vann på ovnen.

Av investeringer til denne sesongen, står nytt agregat til kjøleboksen øverst. Både varmtvannsberederen og autopiloten får vente enda en stund.

Varm og tørr kropp + kald mat og drikke går foran det meste for min del.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Deler forsåvidt skepsisen din til gass, men med drenert kasse på dekk, lekkasjetester, stengekran, gassalarm med 2 sensorer samt at jeg alltid tar regulatoren av flaska etter bruk, synes jeg at jeg har kommet ned på et akseptabelt risikonivå. At madammen tryller frem de deiligste retter på fire bluss og stekeovn gjør heller ikke at jeg lengter tilbake :lol:

Som fremtidig båtboer må prioriteringen være følgende.

1. Diesel varmer. Uten varme så går det ikke. Dieselvarmeren vil være hoved varmekilden når jeg ikke ligger i havn.

2. Autopilot. Å farte alene rundt i skandinavia i snekkefart uten Autopilot, er mildt sagt plundrete og vill bydd på store utfordringer og kortere dagsettapper.

3 Varmt vann. Det minst viktige av disse 3 alternativene. Vann kan varmes på komfyren og dusje kan gjøres på land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...