Jump to content

Værmeldinger når man er underveis

Biscaya

Recommended Posts

Til sommeren blir det seilas fra Gibraltar og hjem til Oslofjorden. ¾ av strekningen vil være i åpent farvann hvor det ikke vil være mulig å stikke inn i skjærgården for å gjemme seg om det skulle bli uggent vær slik vi kan gjøre på kysten her hjemme. Regner derfor med å bli rimelig opptatt av værmeldinger for å kunne planlegge videre seilas.

Egentlig ønsker jeg å laste ned GRIB filer for å få oversikt over værvarslene (vind/sjø/nedbør/etc). I havner med tilgjengelig trådløst nett vil vi kunne laste ned GRIB filer. Steder uten nett-tilgang må vi over på andre løsninger. Utenfor Norge/Norden vil det bli trolig bli vanvittig dyrt å laste ned filer via mobil eller satellitt-telefon. Max rekkevidden på mobil er også så vidt jeg har forstått ca. 15 mil fra nærmeste basestasjon. Inmarsat-M stasjonen dekker på den annen side hele området, men har en utrolig dårlig nedlastingshastighet (2400 baud).

Jeg har derfor begynt å se på alternative kilder til oppdatert værinfo og har sett litt på Navtex. Med Navtex får jeg dekning langs hele ruten. Jeg ser NASA Marine har en black-box utgave til ca. hundre pund som kobles direkte i PC'en. Jeg skal kjøpe nytt PC Nav program også (har ikke klart å velge hvilket ennå) så PC'en vil trolig uansett være påslått kontinuerlig fra vi starter til vi er hjemme. (Det mest optimale er kanskje å velge et Nav program som kan integrere både GRIB og Navtex , f.eks SeaPro?) Ser også at det finnes betydelig mer kostbare Navtex enheter med eget display som f.eks Furuno og McMurdo.

Jeg har også sett at roaldbj har prøvd å fremheve Wetterbox'ene. Så vidt jeg har forstått har DWD en antatt rekevidde på ca. 300 mil fra senderen i Hamburg, hvilket betyr at jeg ikke vil få inn denne før vi er ca. tvers av Dover. Vi har kanskje da forhåpentligvis gjort unna den mest værutsatte del av turen. Boksene er også en del dyrere enn NASA Marine sin Black-box. Siden jeg ser for meg at fremtiden er GRIB, ser jeg ikke noen grunn til å pumpe for mye penger inn i noe som jeg trolig ikke vil bruke særlig mye igjen etter at vi har kommet hjem til Norge.

Er det noen på BP med praktiske erfaringer rundt valg av Navtex, evt andre værtjenester?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...