Jump to content

Hva er vitsen med autopilot?

nomen

Recommended Posts

Jeg kan bare svare for meg selv, men det er en utrolig god avlastning når man seiler alene. Ved heving av seil og ved slag er det ganske tungvindt å hele tiden holde en hånd eller fot på rorkulten. Ved lange transport-etapper er det også komfortabelt å kunne slippe roret i perioder.

Så, ja, jeg oppfatter deg som gammeldags (og trangsynt). Alle har forskjellige behov og gleder ved båtlivet.

Redigert av Cerveza (see edit history)

Autopiloten styrer dit jeg vil mens jeg:

Kan konsentrere meg om utkikken, lager mat, spiser, vasker opp, er på dass, setter seil, berger seil, henter øl, leser, skravler i VHF, skravler i mobiltelefon, romsterer ved kartbordet, sender email, osv,osv,osv

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser det snakkes mye om hvor viktig det er med autopilot blant endel medelemmer her inne.

Er det KUN komfort(les latskap)?

Trodde noe av poenget med å kjøre båt var å KJØRE båt jeg.

(Uansett kjører jeg ikke båt - min båt har ikke 4 hjul.")

Mens autopiloten styrer setter jeg seil, berger jeg seil, trimmer jeg seil, slår under kryssen, kontrollerer jeg kartet, sjekker jeg om jeg er på kryssende kurs med noen, om noen innhenter meg pluss alt det andre som Mulligan allerede nevnte.

Tror at single-handed seiling uten autopilot over noen lengre strekninger er ikke mulig. Gammeldagse seilbåter så som Christian Raddich hadde over 100 personer besetning.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Ser det snakkes mye om hvor viktig det er med autopilot blant endel medelemmer her inne.

Er det KUN komfort(les latskap)?

Trodde noe av poenget med å kjøre båt var å KJØRE båt jeg.

Er det jeg som er gammeldags?

Er nok du som er gammeldags.. Henger meg på muligan + at jeg nå for det meste styrer båten fra fordekk på solskinnsdager med lite vind.. Behagelig med lite motorstøy.

...men til motor båt på 22-24 fot ?

Etter mitt syn er autopiloten mest nyttig ved lave hastigheter, ved høyere fart skjer ting litt fortere å krever mer av deg som skipper.

I en motorbåt på 22-24 fot kan man også få mye glede ut av en autopilot , men det er nok muligens for spesielt interesserte, eller for de som liker å putre litt sakte rundt omkring. pilotene takler ofte endel fart å så det er nevnt, men da kan turen fort få litt kamikaze preg :wink:

[...]Tror at single-handed seiling uten autopilot over noen lengre strekninger er ikke mulig. Gammeldagse seilbåter så som Christian Raddich hadde over 100 personer besetning.

Finnes mange seilbåter som ikke trenger autopilot, Albin Viggen f.eks, men som holder kursen ganske lenge også uten autopilot. Litt fornuftig seiltrimmning og du kan bare slippe roret å forsette rett fram, hvertfall lenge nok til å plotte en posisjon i kartet, hente en øl, hente kikkerten, hente neste kart, smøre en brødskive eller andre småting. Skal man på fordekket eller på dass må nok lastestrikken frem, men med den på holder man kursen frem til vinden skifter. (i andre båter vrenger båten rundt etter bare få sekunders uoppmerksomhet fra rormannen, Hero103 f.eks)

Finnes mange seilbåter som ikke trenger autopilot, Albin Viggen f.eks,

Dette gjelder vel bare om man går på mere eller mindre skarp kryss. Jeg tviler på at noen seilbåt holder kusen selv om den ikke har båtens naturlige "støtte" mot vinden. Har selv seilet til Shetland for mange (25) år siden i en Laurin Koster L32. Siste norske havn var Farsund, og det gikk stort sett i tre døgn med surret ror.

Endte ca. nm for langt syd på den andre siden, så måtte krysse opp det da til Lerwick.

Hjemover var det å styre hele veien.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Ser at behovet er større i en seilbåt en i motorbåt,men gammeldags som jeg er synes jeg allikevel at

mye av kosen med å være på tur er nettopp det "å stå til rors".

Det å innføre alskens dinger for å gjøre alt så forbanna bekvemt bestandig,"ødelegger" for min del litt av selve turen.

Er det BARE jeg som er av den oppfattningen?

Nå skal det sies at i en GH blir det aldri de store utfluktene,og jeg har ikke samme erfaringen med langturer som andre har.

Allikevel er jeg sikker på at noen autopilot komme aldri til å finnes i min båt uansett størrelse. :smash:

Den dagen jeg ikke gidder eller har tid til å føre båten selv,kommer jeg til å finne meg noe annet å drive på med. :cool:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det å innføre alskens dinger for å gjøre alt så forbanna bekvemt bestandig,"ødelegger" for min del litt av selve turen.
Ser godt det poenget men for min del så er autopiloten en ekstra mann ombord og han er langt flinkere til å styre enn meg :cool: Autopiloten gjør at jeg kan ta en kjapp tur under dekk å sette på kaffi eller andre småærend og likevel kunne stole på at båten holder kursen. Å være bundet til roret når autopiloten kan gjøre jobben langt bedre kan jeg godt klare meg uten og da kan jeg nyte turen langt mer :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Ser at behovet er større i en seilbåt en i motorbåt,men gammeldags som jeg er synes jeg allikevel at

mye av kosen med å være på tur er nettopp det "å stå til rors".

Er det BARE jeg som er av den oppfattningen?

Jeg har seilbåt og er delvis enig med deg. En havner på en måte i transportkjærra når selvstyringen settes på, og det er vel ikke alltid så veldig morsomt? Jeg har vel seilt mere og lengre enn de fleste her, men syns fremdeles det er moro å styre selv i en frisk gennakerslør.....selv om jeg kunne ha satt på selvstyringen :sailing:

Vitsen med autopilot kan sikkert diskuteres... jeg heller har ikke autopilot på småbåten, eller i gummibåten. På seileren derimot er autopiloten et must, og en av de tingene som jeg setter høyt på lista over "kjekt-å-ha-tingene" om bord. Når en seiler i dagesvis i strekk er man bortimot avhengig av hjelp, så det å ha en ekstra rormann tilgjengelig er bortimot uvurderlig etter min (og mange andres ser jeg) mening.

Jeg skjønner på sett og vis at spørsmålsstilleren lurer på dette ut fra sin egen situasjon, men å sette alle andres båtbruk på lik linje med egens bruk av båten blir vel mildest talt litt på kanten. Greit at man ikke investerer i autopilot på jolla som man kanskje bare bruker til å sige mellom skjæra for å dra smågarn eller teiner med, men båtbruk er så mye annet enn akkurat det.

Heldigvis har prisene på slikt utstyr etterhvert nådd et slikt nivå at det faktisk er tilgjengelig for de aller fleste av oss, hvis det er slik at vi har behov for det. Så ja, ut fra nomens bruk av båten kan jeg jo forstå at han spør, men jeg forstår kanskje ikke helt at han ikke kan tenke seg at dette kan være et utmerket hjelpemiddel for folk som bruker båten sin på helt andre måter enn han gjør.

Det blir litt enklere å stikke ned og pisse, sette over kaffen, sette posisjonen i kartet, gjøre et slag, holde god utkikk osv. osv. ved hjelp av autopilot. Det er en god hjelp for meg ihvertfall...!

Jeg har motorbåt og autopilot som jeg sjelden benytter, Har hatt autopilot på de to siste båtene, men liker best å holde i roret og stå der med utkikk og instrumenter. Vel, vi er heldigvis forskjellig. Folk som forlater rorplassen og går på do underveis har jeg lite sans for. Har opplevd at man møter folk som ikke kan sees ved roret. De dukker opp fra "kjellern" og har tydligvis vært nede et nødvendig ærend. Må jeg på do legger jeg båten i fri og følger med rundt før jeg forsvinner ned. Føler et ansvar for egen og andres ferd på sjøen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...