Jump to content

Hva er vitsen med autopilot?

nomen

Recommended Posts

Det er autopiloten som gjør turen til en fornøyelse ...

- når snekka putrer av gårde i langsom fart over store, åpne, stille havstrekninger, mens jeg sitter på taket og spiller munnspill

- når snekka putrer av gårde i langsom fart over store, åpne, stille havstrekninger, mens jeg står bak og sløyer fisk

Da er det greit å være på sjøen!

...Har hatt autopilot på de to siste båtene, ....

Blir ikke dette noe selvmotsigende. Du brukte vel autopiloten i disse båtene :wink:

... Har opplevd at man møter folk som ikke kan sees ved roret....

Autopiloten bør absolutt ikke anvendes på denne måten og det vet de fleste av oss. Men jeg har møtt en del båter uten seilføring :smiley: hvor ingen sto til rors - også innaskjers.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Folk som forlater rorplassen og går på do underveis har jeg lite sans for. Har opplevd at man møter folk som ikke kan sees ved roret.

Bare for å presisere Astor: Jeg går IKKE på do, eller gjør andre ting under dekk, mens jeg går i leia når der er andre båter! Dette gjør jeg på åpne havet når det ikke er noe som helst faremoment i sikte!

Innaskjærs bruker jeg evt. autopiloten på transportstrekk, men holder naturligvis kontinuerlig utkikk!

Folk som forlater rorplassen og går på do underveis har jeg lite sans for.

Kommer vel litt ann på hvor man er det da.

Har ingen problem med å gå ned i noen få minutter, når jeg tusler mellom færder og Torbjørnskjær i 6-7 knop.

Ett grundig sveip rundt horisonten for sjekk om båter i nærheten. Så en rask tur ned på potta eller hva nå var grunn til å forlate rorplass.

Inna skjærs og i farvann med mye trafikk, er jeg helt enig med deg. reduser fart til tomgang+ før man går ned til ett av de lavere dekkene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Allikevel er jeg sikker på at noen autopilot komme aldri til å finnes i min båt uansett størrelse. :smash:

Det tror jeg du mener helt til du får prøve å føre en båt på autopilot, da tror jeg du setter en slik på ønskelista.

Og så kan man stå på vannski, uten at det sitter noen i båten. Autopilot med fjernkontroll ville være en ypperlig greie. Og lang snor til dødmannsknappen. Selv på en hurtiggående jolle har autopilot noe for seg.

:giggle: :giggle: :giggle:

med autopilot kjører man mykje rettere. om man forlater styreposisjonen med autopilot for et ærend et øyeblikk eller sitter med kikkerten for den saks skyld så fortsetter båten i stabil retning noe andre i evt nærhet fint kan forholde seg til. Om man ikkje har autopilot så bærer det vilkårlig i alle retninger alt etter vær og vind noe som er både ubehagelig og farlig. Eg har ikkje autopilot på min båt men det står absolutt høyt på ønskelista da eg ellers blir fullstending låst til rattet. Vel og bra men ikkje mulig i praksis. Ved dorging f.eks eller ved kosekjøring i lav fart er det håpløst uten spør du meg da en planende båt i min størrelse er veldig lite retningsstabil. kan ikkje sette over kaffen engang i 5 knop uten man plutselig er på vei et heilt annet sted. ja man kan sette stopp i maskinen men fortsatt ikkje hverken behagelig eller trygt mht til andre båter om man ikkje er mutters aleine utpå. Man har jo øyne i hodet til utkikk sjøl om man ikkje holder i rattet..

Ser ingen problemer med ærender under gange så lenge farten er lav. men klart man går jo ikkje å driter i 35 knop når båten går på kartmaskina.

Forøvrig så kolliderte det en seilbåt med ei ferje her for ikkje så lenge sia. Da låg de under dekk og sov :giggle: Noe som ikkje er uvanlig på det åpne hav men kansje litt meir uvanlig i en fjord

Redigert av Korsnes (see edit history)

Autopilot må eg ha, ikke det at den skal stå på alltid.

Liker godt å styre for hand, men er flott å kunne slå den på for

å ordne andre nødvendige og unødvendige ting.

Seiler man mye alene så kan den faktisk bortimot kalles

sikkerhetsutstyr i spesielle situasjoner. (men det kan også

være motsatt)

Så den gylne middelvei gjelder vel her også?

Hadde forresten problemer med autopiloten i sommer

fra Sør Irland til Norge, det var ihvertfall ikke stas.(1000nm)

Opererte den i høst og nå er den ok.

Ser mange gode argumenter for autopilot,spesielt fra seilerne,men ser noen dårlige noen også.

Pissing og kaffekoking med båt i fart er etter mitt skjønn dårlig båtvett,autopilot eller ikke.

Ja... og da gjenstår det bare å fortelle meg hvordan du ser for deg at jeg heretter skal få utført de tingene som nevnes over?! Hvis du mener at det er dårlig sjømannskap, eller båtvett, å slippe rattet noen øyeblikk mens man gjør andre ting, og at denne handlingen i så fall gjør at halve nordsjøflåten, og meg selv i tillegg, står i fare for at jeg gjør det, ja da ser jeg at vi har fullstendig forskjellig syn på hva dårlig sjømannskap og båtvett er!

Jeg jobber som sjømann til daglig, og bor i tillegg i min egen båt når jeg er hjemme på fri. Jeg vet et par ting om godt og dårlig sjømannskap (evt. båtvett slik du kaller det), og vil hardnakket påstå at å bruke autopiloten som styrmann i noen minutter slett ikke betyr at man nødvendigvis utfører noe som kan kalles dårlig sjømannskap! Det er dårlig sjømannskap- og båtvett, å stirre i horisonten til øynene ramler ut av skallen også, og for ikke å snakke om å stå på ripa og pisse... og det gjelder uavhengig av om båten er i fart eller ikke! Dette naturligvis gitt at man er alene i båten, slik jeg ofte er.

Nei, jeg bruker den hjelpa jeg kan få og den jeg har om bord... en av disse hjelperene er autopiloten, og andre heter radar, kartmaskin, kompass, papirkart, VHF osv. osv...

Nei, blir jeg nedrent midt på havet når jeg ikke ser noe rundt meg verken på radar eller med øynene... da kan jeg heller bare la det stå til og synke med! Ett sted går grensen for hvor sikker man skal være på at noe ikke kan gå galt her i verden! Litt må man ofre for å kjenne at man lever!

Edit: Jeg innser at vi har fullstendig forskjellig utgangspunkt i dette, men jeg nekter å la meg dra over samme kammen som alle andre! Noen liker seg best innenfor moloen, andre liker seg best når de ikke ser land. Disse har helt forskjellig syn på veldig mye, så også med bruk av autopilot. Nei, la meg styre min båt (med eller uten autopilot), så skal jeg la deg styre din uten videre mas! Men å si at jeg nødvendigvis er en dårligere sjømann enn du er pga. dette, det blir bare for dumt!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)

Hva vitsen er med autopilot , ja si det du . Det er kjempe greier å ha ombord ,da kan jeg være mere sosial med dem andre ombord om dem sitter ute eller inne . Gå Horten- Strømstad i 7 kn ,det er ok med autopilot da vil jeg mene .Da kan jeg lage midag å servere mat å kose oss på ferden nedover ,også kan jeg gå på wc om jeg må.Uten at jeg er noen dårligere sjømann av den grunn , det er jo bare tull . Jeg har autopilot og det er jeg kjempe glad for , det gjør at jeg kan gjøre andre ting ombord . Å for gudskyld husk en ting , ikke si at du aldrig skal ha noe når det gjelder båt .Det sjærer seg som regel før eller siden :wink:

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Pissing og kaffekoking med båt i fart er etter mitt skjønn dårlig båtvett,autopilot eller ikke.
En autopilot må jo, som alt annet, brukes med vett. Skal jeg gå fra rattet i en eller annen planefart skal jeg være i SVÆRT åpent farvann for å "ta en piss". I kosefart ser en jo at om der ikke er sjangs for overraskelser de neste 2 minutt så kan en ta seg en kjapp tur under dekk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Dette ser ut til å utarte seg....

Ja godt bilde. Enkelte ting kan det være vanskelig å se nytten av før du har tatt det i bruk. Det var også tilfelle på 70-tallet da farge-TV kom. Faren min kunne ikke overhodet skjønne vitsen med "det der".

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her kom det mye rart.

Båten min går alltid for autopilot med motoren igang.

Og som regel når jeg seiler, dersom jeg ikke styrer for maks høyde. Eller har det gøy med gennakeren.

Vanligvis går det med et stikk i skjøtene, og da styrer autopiloten (hvis Stor Tosk 2000 virker den dagen) bedre enn meg.

Det er selvsagt ikke noe utrykk for mangel på båtvett å gå på dass eller smøre ei brødskive. Det er bare å se seg rundt og lese trafikken. Er det ingenting der som kan komme i nærheten av meg på de neste ti minuttene er det fullt forsvarlig.

Etter de siste dagers skriving om autopilot i div tråder, synes jeg det i hovedsak deler seg i: De som har autopilot er for, og de som ikke har ser ikke behovet. Dette skjønner jeg veldig godt, for jeg så heller ikke nytteverdien og komforten utover kjekt å ha, før jeg kjøpte det. Nå kan jeg ikke tenke meg å være uten. Må som alt annet brukes med vett.

Ja godt bilde. Enkelte ting kan det være vanskelig å se nytten av før du har tatt det i bruk. Det var også tilfelle på 70-tallet da farge-TV kom. Faren min kunne ikke overhodet skjønne vitsen med "det der".

En liten avsporing.

I gamledager var det mangel på det meste, det har ei lita jente hos meg også forstått. Hun fikk se et gammelt sort/hvit klassebilde ute, i avisa her om dagen, og kom med følgene gullkorn: "Hadde de ikke farger på trærne heller i gamle dager" :lol:

Her var det mye bra og mye rart om bruken av autopilot. Fordeler og eventuelle ulemper ved å eien en slik får enhver gjøre seg opp sin egen mening om.

Det verste er vel å si at det i åpent farvann er bare å ta en grundig kikk rund baut, og dersom en ikke ser noe som helst annet enn åpent hav, ta seg en tur nedenunder i 10minutter.

Før eller siden inntreffer det "uheldige" at den båten som lå under horisonten da en kikket rundt seg, nærmer seg med høy hastighet. Uten at en altså merker det.

Det er bare en måte å slippe å holde utkikk på for deg, og det er at en annen ombord gjør det!

Her var det mye bra og mye rart om bruken av autopilot...

Det verste er vel å si at det i åpent farvann er bare å ta en grundig kikk rund baut, og dersom en ikke ser noe som helst annet enn åpent hav, ta seg en tur nedenunder i 10minutter.

Før eller siden inntreffer det "uheldige" at den båten som lå under horisonten da en kikket rundt seg, nærmer seg med høy hastighet. Uten at en altså merker det.

Den skal jammen gå i bra hastighet for at den skal dukke opp fra ren horisont midt på havet og kløyve meg i to der jeg seiler! Men OK... som jeg nevnte i tidligere innlegg så er jeg faktisk villig til å ta sjansen. Seiler man alene så blir man vel mer vant til å stole både på seg sjøl og utstyr man har å hjelpe seg med vil jeg tro. Har man ikke noen der til å holde utkikk for seg så er man bare nødt til å la radaren gjøre det mens autopiloten styrer, så får man gjort det man skal før man går opp igjen og fortsetter å titte. Så enkelt er det faktisk!

Kall meg gjerne en versting, men slik gjør jeg det... og det kommer jeg til å fortsette med! :yesnod:

Autopilot er et bra hjelpemiddel som heller ikke jeg så helt nytten med før jeg fikk erfare det selv... og da tok det 5 dager til det var innkjøpt og montert i egen båt... Autopiloten ble satt på før fenderne ble tatt ombord etter avgang og var innkoblet til etter at fenderne var lagt ut igjen føpr ankomst..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...