Jump to content

Hva er vitsen med autopilot?

nomen

Recommended Posts

Temaet utkikk i forbindelse med autopilot har alt vært nevt. For soloseilere som tilbakelegger lange strekk i åpent farvann, er nok autopilot og/eller vindror mer enn kjekt å ha. Men for soloseilere som seiler jorden rundt, eller krysser store havstrekninger, er det ikke til å stikke under en stol at disse ikke forholder seg fullt ut til de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen(COLREGs). For de må vel sove litt innimellom? Regel 5 i sjøveisreglene sier da vitterlig at "Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt." Hvordan gjør de dette når de sover? Svar: Det gjør de ikke.

Særlig reagerer jeg på at det legges opp til konkurranser basert på soloseiling hvor man kan komme til å bryte flere av de de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen med viten og vilje ettersom man kun er en person om bord til å ta seg av alle oppgaver, og hvor man nødvendigvis må ha litt søvn innimellom. Etter mitt syn er dette uaktsomhet. Vendee Globe er eksempel på en slik konurranse.

Og her er nettopp hva som kan skje om man bare skal en tur under dekk:

Soloseiler i Vendee Globe kolliderte med fiskebåt, og det ble ikke holdt nødvendig utkikk i tiden rett før kollisjonen.

I dette tilfellet skulle soloseileren under dekk for å navigere, om artikkelen sier sannheten. Er det ikke mulig å navigere mens man holder utkikk fremover? :confused: I tilfelle nei, høres det håpløst gammeldags og risikofullt ut.

på en sjark er autopiloten et nyttig redskap, du kan sette den på ved draging og holde båten opp mot sjøen. på landtur slipper du å justere så mye på roret, da slipper også rattpumpa mye slitasje og den holder lengere. Autopiloten jobben med å holde kursen.

Hold utkik etter andre båter å ting som kan flyte i vannet.

Skal det forbys mener du?

Det hadde ikke gjort meg noe personlig om det ble forbudt med konkurranser for soloseiling jorden rundt. Men det er en god del tilhengere av disse soloseilerne og som ser opp til dem, selv om disse soloseilerne altså med fullt overlegg gjør seg skyld i lovbrudd ved å ikke følge flere av de internasjonale sjøveisreglene til forebygging av sammenstøt på sjøen(COLREGs). Så gode rollemodeller er de ikke etter mitt syn.

Soloseiler i Vendee Globe kolliderte med fiskebåt, og det ble ikke holdt nødvendig utkikk i tiden rett før kollisjonen.

I dette tilfellet skulle soloseileren under dekk for å navigere, om artikkelen sier sannheten. Er det ikke mulig å navigere mens man holder utkikk fremover?

Jeg syns det skulle bli ulovlig å fiske fordi det tydeligvis ikke er mulig å følge sjøveisreglene mens man fisker. Eller har jeg oversett den regelen som gir fiskere påkjørsrett?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ekte båt glede er nor du sitter og manuvrerer båten for hånd og alldtid har et øye på hvor du kjører. Jeg er ikke serlig begeistret for folk som ''Stikker' fra rattet/roret for og gå på driteren og lignende, da du ikke har NOE oversikt fremfor deg og ulykker kan sje. en ting er nor du er på åpent hav, men kjører du i fjorer der det er båt trafikk, fyr torn o.s.v er dette ''Uakseptabelt'' fra min side :cool:

Mvh.

Martin Sandtorv:flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
lit enig med deg Martin! i marinen på de gamle MTB`ene hadde vi ikke autopilot. Over store havstrekk med få kursendringer er det jo kansje en fordel.. Jeg kunne aldrig gått på dass om jeg var alene og båten i fart. Jeg ville ikke brukt penger på en autopilot og sikkelig kompass på en båt som brukes til koseturer i hvertfall.. kansje om jeg hadde en båt på 35-45 fot som hadde blitt brukt til å gå lange strekninger med, for å avlaste rormann ved giring

Ekte båt glede er nor du sitter og manuvrerer båten for hånd og alldtid har et øye på hvor du kjører. Jeg er ikke serlig begeistret for folk som ''Stikker' fra rattet/roret for og gå på driteren og lignende, da du ikke har NOE oversikt fremfor deg og ulykker kan sje. en ting er nor du er på åpent hav, men kjører du i fjorer der det er båt trafikk, fyr torn o.s.v er dette ''Uakseptabelt'' fra min side :cool:

Mvh.

Martin Sandtorv:flag:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

men kjører du i fjorer der det er båt trafikk, fyr torn o.s.v er dette ''Uakseptabelt'' fra min side :cool:

Det er det vel for aller fleste autopilotbrukere også! Jeg for min del krysser skjelden store havstrekk, og sitter derfor ved rattet selv om båten går på autopilot. Skal jeg full fart inn og hente noe tar jeg et greit overblikk over eventuelle andre båter og situasjonen ellers, samt følger med gjennom vinduene inne i båten til jeg er på plass igjen. Skal jeg på toalettet, blir det enten å få noen andre til å følge med eller sette gearet i fri den stunden det tar slik at jeg slipper overraskelser. Men på åpent hav blir saken en litt annen, da har du rimelig god kontroll over hva som kan komme til å skje de neste ti minuttene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ser mange gode argumenter for autopilot,spesielt fra seilerne,men ser noen dårlige noen også.

Pissing og kaffekoking med båt i fart er etter mitt skjønn dårlig båtvett,autopilot eller ikke.

Jeg både pisser og koker kaffe mens jeg seiler selv om autopiloten har streiket. Skrur fast skruen som holder rattet stabilt og gjør det jeg skal. Dette er selvfølgelig helt avhengig av hvor fort det går og hvor jeg befinner meg i forhold til land og andre båter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg syns det skulle bli ulovlig å fiske fordi det tydeligvis ikke er mulig å følge sjøveisreglene mens man fisker. ...har jeg oversett den regelen som gir fiskere påkjørsrett?

Selv om seilfartøy skal holde av veien for fartøy som holder på med å fiske, såfremt det vises relevante lanterner og signalfigurer for å indikere dette, og at ikke regel 9, 10 eller 13 kommer til anvendelse, vet du forhåpentligvis like godt som meg at både seilfartøyene og fartøyene som holder på med å fiske, har plikt til å unngå eller avverge sammenstøt.

Men ettersom fartøyene som holder på med å fiske, har fiskeredskaper som begrenser manøvreringsmuligheten, er det nok værre for disse å ta nødvendige forholdsregler for å unngå eller avverge sammenstøt enn hva det er for seilfartøyene.

Og når seilfartøy, som i utgangspunktet har plikten til å holde av veien for fartøyene som holder på med å fiske, ikke holder nødvendig og lovpålagt utkikk, er selvsagt risikoen for sammenstøt enda større.

Er det ikke mulig å navigere mens man holder utkikk fremover? :confused: I tilfelle nei, høres det håpløst gammeldags og risikofullt ut.

Eller vidunderlig høyteknologisk og futuristisk samt sikkert , det kan være flere sider av en slik sak , en vendee globe båt har ikke et kartbord nede med papirkart og en raymarine C80 , det er kompliserte programmer som trekker ned værdata osv og da skal dette tolkes , noe som ikke kan gjøres i cocpit , tolker man ikke disse så kan man øke risikoen når man seiler.

Men du har rett i at det nok kan være en risiko med å forlate cocpit innimellom , men hva skal man gjøre når man seiler solo noen måneder i strekk , ikke sove ? la være å seile soloseilaser rundt globusen ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Nei, Mulligan, jeg svarte generelt på den generelle uttalelsen i innlegget til Sun Flyer.

Dersom fiskefartøyet i artikkelen lenger oppe om Vendee Globe holdt på med å fiske, og viste relevante signalfigurer og/eller lanterner for å indikere dette, betyr det at det hadde fiskeredskap som begrenset manøvreringsmuligheten. Dette forutsetter igjen at fiskefartøyet ikke misbrukte signalfigurer og/eller lanterner.

Om det ikke fisket med redskap som begrenset manøvereringsmuligheten, var det ikke et fartøy som holdt på med å fiske, og således ville det ha hatt plikt til å holde av veien for seilfartøyet.

Så nei, jeg vet ikke om dette spesifikke fiskefartøyet som soloseileren kolliderte med, hadde fiskeredskap som begrenset manøvereringsevnen.

Når holder et fartøy på med å fiske? Hva er definisjonen på dette.... Rekker det vise signal og slenge ut harpa en halvmeter bak båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men du har rett i at det nok kan være en risiko med å forlate cocpit innimellom , men hva skal man gjøre når man seiler solo noen måneder i strekk , ikke sove ? la være å seile soloseilaser rundt globusen ?

Det er vel ingen som tvinger dem til å seile solo? Ensomt kan det vel også bli?

Poenget mitt var bare å understreke at soloseilere umulig kan følge alle internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen. Det gjør dem til lovbrytere, enten man liker det eller ei. Og spesielt når man arrangerer konkurranser hvor man på forhånd er kjent med at flere sjøveisregler ikke vil bli fulgt, og det med viten og vilje, eksempelvis regel 5, mener jeg både arrangør og utøvere er uaktsomme. Men det er slik jeg ser på det.

hadde fiskeredskap som begrenset manøvereringsevnen.

Det er akkurat det Capitaine.

Fiskebåter generellt og fiskebåter i disse farvannene spesiellt har disse signalene oppe om de så ligger ved kai. Det eneste disse signalene betyr er at noen har kjøpt de.

Jeg har ikke så mye greie på saker og ting, men akkurat rundt der har jeg vært endel. Disse båtene svarer aldri på VHF. Jeg har flere ganger sett at det er ingen på brua. De jobber på dekk. De er også fullstendig uforutsigbare.

Og av den grunn tror jeg jeg hadde utsatt databehandlingen min til senere hadde jeg vært i seilbåten.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Når holder et fartøy på med å fiske? Rekker det vise signal og slenge ut harpa en halvmeter bak båten...

Et fartøy holder på med å fiske når det har fiskeredskap i sjøen som begrenser manøvereringsmuligheten, slik tilfellet er om det fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som nettopp begrenser manøvreringsmuligheten. Det holder med andre ord ikke på med å fiske om man slenger et harpesnøre uti. Er dette så vanskelig da? :confused:

Fiskebåter generellt og fiskebåter i disse farvannene spesiellt har disse signalene oppe om de så ligger ved kai.

Disse båtene svarer aldri på VHF. Jeg har flere ganger sett at det er ingen på brua. De jobber på dekk. De er også fullstendig uforutsigbare.

Ja, jeg er godt kjent med at en del fiskefartøy misbruker signalfigurer og/eller lanterner for fartøy som holder på med å fiske ved at de benytter disse når de er underveis til og fra fiskefeltet, men også under kailigge, og at de kan være uforutsigbare. Det var noe av det første jeg lærte da jeg begynte å jobbe til sjøs.

Jeg kjenner også til at det finnes seilbåter i Norge som ikke bruker foreskrevet kjegle med spissen ned forut mens de både er under seil samt benytter motor til fremdrift. :wink:

Manglende bruk av lanterner på seilfartøy etter mørkets frembrudd er også noe jeg har observert mange ganger. Og ja, dette har forekommet langt hyppigere for seilfartøy enn motorbåter slik jeg har erfart det.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Kan man ikke holde utkikk etter loven så er det lovbrudd det er jeg helt enig i , og skal man koke kaffe eller pisse under dekk og samtidig ikke får holdt tilstrekkelig utsikt så er det vel lovbrudd men hvor kjedelig ville det være om man da skulle utelukke de virkelig spennende sportene i verden , det er så få som seiler alene og så mye vann på kloden at det får man bare leve med , de det gjelder holder vel utkikk i trafikkert farvann og dette foregår nok i åpent farvann.

Når holder et fartøy på med å fiske? Hva er definisjonen på dette....

Sjøveisreglene. Regel 3 d

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...