Capitaine Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Ja, Mulligan, da er disse landstedsbåtene i godt selskap da de fleste seilbåter som ligger oppankret på svai, heller ikke har foreskrevet dagsignal for å vise at det har ankret, nemlig en kule. Og, om et fartøy er under 7 meters lengde, trenger det heller ikke vise denne kulen om det ligger for anker(eller dregg) såfremt det ikke ankrer i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer. Når det er sagt, så skal ethvert fartøy, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei. Flere landstedsbåter er under 7 meter og slipper da altså kravet om ankerkule. Redigert 27.Januar.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 ...nemlig en kule. eller en Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Ja, Mulligan, da er disse landstedsbåtene i godt selskap da de fleste seilbåter som ligger oppankret på svai, heller ikke har foreskrevet dagsignal for å vise at det har ankret, nemlig en kule. Men motor(-lyst-)båter (over 7 m) viser kulen? Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Kan man ikke holde utkikk etter loven så er det lovbrudd det er jeg helt enig i , og skal man koke kaffe eller pisse under dekk og samtidig ikke får holdt tilstrekkelig utsikt så er det vel lovbrudd... Det er så få som seiler alene og så mye vann på kloden at det får man bare leve med , de det gjelder holder vel utkikk i trafikkert farvann og dette foregår nok i åpent farvann. Stiller meg fullt og helt bak Enzo her jeg... kort og godt sagt! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Nei, "trikola", såvidt jeg har observert, viser som regel verken "motor(-lyst-)båter (over 7 m)" eller seilbåter over 7 meter en kule som dagsignal for å tilkjennegi at de ligger til ankers, unntatt de fleste yacht-utgaver av maskindrevne lystbåter og seilbåter, og også med unntak av kommersielle fartøy for den del. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Men ettersom fartøyene som holder på med å fiske, har fiskeredskaper som begrenser manøvreringsmuligheten, er det nok værre for disse å ta nødvendige forholdsregler for å unngå eller avverge sammenstøt enn hva det er for seilfartøyene. Og når seilfartøy, som i utgangspunktet har plikten til å holde av veien for fartøyene som holder på med å fiske, ikke holder nødvendig og lovpålagt utkikk, er selvsagt risikoen for sammenstøt enda større. Jeg er ikke uenig i at skipperen i seilfartøyet dreit på draget. Men siden han satt og navigerte hadde han nok vhf'en i sin nærhet og fiskebåten burde ha ropt han opp. Siden han ikke gjorde det er det vel mulig at også fiskebåtskipperen bæsja på leggen og dreit i å holde utkikk. Så da brøt jo han akkurat like mange regler. Uenig? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Capitaine Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Men siden han satt og navigerte hadde han nok vhf'en i sin nærhet og fiskebåten burde ha ropt han opp. Siden han ikke gjorde det er det vel mulig at også fiskebåtskipperen bæsja på leggen og dreit i å holde utkikk. Så da brøt jo han akkurat like mange regler. Uenig? Jeg kjenner dessverre ikke alle fakta i denne saken. Om det ble holdt utkikk fra fiskefartøyet eller ei, vet jeg ikke. Men om informasjonen i artikkelen er riktig, vet jeg derimot at det av soloseileren ikke ble holdt utkikk like før og under sammenstøtet. Jeg vet heller ikke om fiskefartøyet kalte opp soloseileren på VHF, om det gav fløytesignal eller påkalte oppmerksomhet på andre måter. Ei heller vet jeg om fiskefartøyet holdt på med å fiske og viste signalfigur og/eller lanterner for å tilkjennegi det, om så var tilfelle. Poenget med å vise til artikkelen om Vendee Globe, var å belyse hva som fort kan skje om man ikke holder nødvendig og lovpålagt utkikk, og at man i Vendee Globe både på arrangør- og seilersiden, legger opp til å bryte flere av de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen, og det med fullt overlegg. Det mener jeg er uaktsomme handlinger som også er straffbare. Redigert 27.Januar.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Aldri skjønt vitsen med autopilot. Jeg kiler bare livbøya til nøkkelringen i mellom rattet og veggen bak. Setter meg på dekk med en iskald pils i 6 knop. Forskyver vekta mi etter hvor jeg vil manøvere. Har med meg et lufthorn fra BT som jeg bruker for å påkalle oppmerksomhet fra kryssende båter om at her kommer jeg. Har bundet fast tau rundt beinet som går til gasskonsolen i tilfelle jeg tryner uti når jeg skal pisse. Om så, går gasskonsollen i revers og båten kommer tilbake. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Har bundet fast tau rundt beinet som går til gasskonsolen i tilfelle jeg tryner uti når jeg skal pisse. Om så, går gasskonsollen i revers og båten kommer tilbake. Så når vi leser i nyhetene om en fyr som bakket over seg selv så vet vi hvem det er da Polarn... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 (Uansett kjører jeg ikke båt - min båt har ikke 4 hjul.") Jeg kjører båt - men båten min har heller ikke fire hjul Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Å ja? du prøver å dra den i gang igjen? Alle vet vel at proffene kjører, går, seiler, ror eller padler - alt ettersom det passer dem. Resten av oss - har liksom ikke lov til å si "gå". Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Å ja? du prøver å dra den i gang igjen? Jeg kjører over til Nesodden med båten jeg, og så kanskje jeg kjører over til Lysaker etterpå Ingen diskusjoner er for kjedelige til å ta igjen og igjen og... 2nd Trikker'n Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 (redigert) Og etter å ha fortøyd (les.Parkert og bindt fast)båten. Seiler jeg hjem med Toyota'n. Redigert 20.Mars.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.