Jump to content

Dieseltanker og kobling av dem!

JePeKj

Recommended Posts

Har 2 tanker på vei inn i båten. Altså:

2 tanker

2 påfyllingsstusser, altså 1 på hver side av båten.

1 motor

tilførsel

retur

sammenkobling mellom tankene?

Ønsker i utgangspunktet å kolbe tankene sammen slik at dei fungerer som 1. Dvs, eg vil gjerne kunne fylle begge fra hvilken som helst påfylingstuss. Hvordan bør eg koble dette sammen for best mulig funksjon?

Båten er forøvrig en Bonanza :sailing:

Du trenger også lufting, en for hver tank.

Tilførsel til motor og retur bør på samme tank, tilførsel bør ha stengekran (helst fjernstyrt via vaier). Sammenkoblingen mellom tankene skjer med en slange, og denne bør ha stengeventiler mot hver av tankene. Dersom du skal fylle begge tankene gjennom en av fyllestussene må sammenkoblingen mellom tankene ha god diameter. Dersom du ikke har veldig god tid da. Vår sammenkobling er 3/4" eller 1", og dette er alt for lite for å kunne fylle bare på en påfylling.

Når du gjør dette arbeidet fra grunnen av bør du ordne muligheter for å drenere fra tankenes laveste punkt, samt at det bør være mannlokk på tankene.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg ville vært forsiktig med en fast, stor sammenkopling mellom tankene! Dette kan føre til en betydelig slagside om man går i sidesjø, og lar seg ikke rette uten pumper og ventiler. Kjør heller med separat fylling, og ventiler der du kan velge å kjøre på tank 1, 2 eller begge. Da har du muliget til å rette opp skjevheter underveis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...