JePeKj Startet 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2010 Har 2 tanker på vei inn i båten. Altså: 2 tanker 2 påfyllingsstusser, altså 1 på hver side av båten. 1 motor tilførsel retur sammenkobling mellom tankene? Ønsker i utgangspunktet å kolbe tankene sammen slik at dei fungerer som 1. Dvs, eg vil gjerne kunne fylle begge fra hvilken som helst påfylingstuss. Hvordan bør eg koble dette sammen for best mulig funksjon? Båten er forøvrig en Bonanza Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Du trenger også lufting, en for hver tank. Tilførsel til motor og retur bør på samme tank, tilførsel bør ha stengekran (helst fjernstyrt via vaier). Sammenkoblingen mellom tankene skjer med en slange, og denne bør ha stengeventiler mot hver av tankene. Dersom du skal fylle begge tankene gjennom en av fyllestussene må sammenkoblingen mellom tankene ha god diameter. Dersom du ikke har veldig god tid da. Vår sammenkobling er 3/4" eller 1", og dette er alt for lite for å kunne fylle bare på en påfylling. Når du gjør dette arbeidet fra grunnen av bør du ordne muligheter for å drenere fra tankenes laveste punkt, samt at det bør være mannlokk på tankene. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Trur Brigg har fått det meste med seg der ! Kan legge til at hos meg er sammenkoblings-slangen det laveste punkt på systemet, så eg monterte ein T- med krane der. for å kunne tappe av bunnfall på laveste punkt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Velger du å ha mulighet til å la returen gå på motsatt tank (trimming) er det kanskje en ide å legge opp overflodsrør (ikke slange) mellom tanktoppene. Da risikerer du ikke å få dieselen på dekk/overbord gjennom luftinga. Returdiesel inn nede ved tankbunn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Jeg ville vært forsiktig med en fast, stor sammenkopling mellom tankene! Dette kan føre til en betydelig slagside om man går i sidesjø, og lar seg ikke rette uten pumper og ventiler. Kjør heller med separat fylling, og ventiler der du kan velge å kjøre på tank 1, 2 eller begge. Da har du muliget til å rette opp skjevheter underveis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Med overflodsrør tenkte jeg ikke på det store påfyllingsrøret mellom tankene. Ø tilsvarende returrør + 3-4 mm skulle jeg hatt meg ombord hos meg. I tanktoppene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.