Jump to content

Analyse av olje fra motor og gear.

Onkel Roger

Recommended Posts

Hei, har kjøpt "ny" båt med flere motor og generator installasjoner.

Leser i instruksjons boka at de anbefaler å analysere oljen, fra motor, gir og generator.

Ut fra resultatene skal man få en god pekepinn på motorens tilstand.

Noen som kjenner tilsteder hvor hvermansen kan få gjort dette ?

Er det noen som gjør dette og som kan fortelle om hva som avdekkes og hvilke verdier man bør se etter?

Regner med at urenheter i oljen blir målt, hva mer?

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hei!

Da jeg skulle kjøpe båten min, lå den på Mallorca. Ville selvfølgelig sjekke oljen og maskinenes tilstand før handelen ble gjennomført, og tok derfor oljeprøver. Sendte disse inn til http://www.powerparts.no/index.html. Betalte en ca 1000 eller 1500 for prøver av to maskiner, og fikk et fyldig svar tilbake. Svaret på disse prøvene var en av årsakene til at jeg handlet båten.

Send meg en IM, så kan jeg maile deg resultatene av prøvene :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Er det noen som gjør dette og som kan fortelle om hva som avdekkes og hvilke verdier man bør se etter?

Regner med at urenheter i oljen blir målt, hva mer?

Jeg aner rett og slett ikke om hvermansen kan sende oljeprøvene sine til Castrol, men det er dette vi f.eks bruker om bord i båtene våre i rederiet. Det heter forøvrig Castrol Caremax Oil Monitor (alle skal jo ha et fancy navn på tjenestene sine...) hvis du vil søke litt på nettet.

Typiske verdier disse prøvene gir er:

-En overall rating på om oljen er godkjent eller ikke til videre bruk, angitt som en grønn hake eller evt. rødt kryss

-Basetall (angitt i mgKOH/g) Dette angir gjenværende beskyttelsesgrad mot syrer fra drivstoff... ikke særlig høyaktuelt på dieselmaskiner

-Uløselige stoffer i olja

-Vanninnhold

-Flammepunkt (vil angi evt. dieselinnhold i olja hvis flammepunkt ligger under 190 grader C)

-Kinematisk viskositet ved 100 grader C.

I tillegg er det spesifisert innhold av evt. metaller i olja... dette kommer naturligvis fra slitasjepartikkler som befinner seg i olja:

-Aluminium

-Chrom

-Kobber

-Jern

-Bly

-Nikkel

-Silisium

-Natrium

-Tinn

-Vanadium

Jeg aner som sagt ikke noe om dette er noe vi vanlige dødelige kan benytte oss av, men det går det sikkert an å finne ut av. Ellers så er det jo som linkene over viser mulig å få gjort lignende analyser hos andre. Dette er ihvertfall hva vi får ut av analysene som vi sender inn på skipet jeg jobber på.

Når jeg kjøpte båt nå nettopp sendte jeg prøver på motorer, gear og generator til Norsk Oljelaboratorium.

Bruker de også i professionell sammenheng, de gir grei service.

Synes å huske at de tar noe over tre hundre (+ mva?) pr prøve. Da får du en rapport på mail med verdier og du får en "manuell" vurdering fra en person på laboratoriet av unormale verdier.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...