Jump to content

Erfaring med Simrad AP 28

lnjk

Recommended Posts

Mye autopilot diskusjon nå så da har kanskje noen noen tanker om det jeg har bestillt?

-AC 42 computer

-AP 28 kontroll unit

-RPU 160 pumpe

-RC 42 fluxsgate m rate

-RF 300 m rorgiver

-Simkit og Simnet til NMEA 2000

Har ikke hentet det ennå så hvis man mener dette ikke er noe så får jeg kanskje bytte det.

Blir trolig ikke koblet opp mot plotter.

Jeg har en AP24, men med AC12, RC42, RF300 samt en Jefa servomotor - men da riktignok på en seilbåt.

Dette har fungert utrolig bra, og båten kan via vindmåler styre etter vindfløy (IS20), via trådløs fjernkontroll (WR20) styres fra f.eks. fordekket.

Anbefaler absolutt å integrere autopiloten med plotteren, da kan du f.eks. få denne til å "kjøre i ring" dersom du bruker MOB (Man Over Board) funksjonen på plotteren. (Kommer vel an litt på plotteren her.)

Absolutt kjempegode autopiloter, men være nøye med innkjøring og kalibrering for best resultat. Kontrolldisplayet har også mange svært gode funksjoner utover selve autopilotfunksjonaliteten; feilsøking og info på Simnet/NMEA2000, visning av valgfrie data fra Simnet/NMEA2000 bus'en etc.

jeg har nesten det samme på påhenger båt - men

med mindre pumpe og uten rorføler ( trengs ikke til påhenger og drev )

- da systemet har virtuell funksjon for dette.

monterte i fjor - alt funker som en drøm , med unntak av funksjonen

der den skal styer etter dybde fra ekkoloddet - dette har jeg ikke funnet helt ut av og fått testet skikkelig enda.

hvis du skal integrere med eldre utstyr med NMEA 0183 funker AT010 fint ,

jeg har vhf og furuno fcv 585 ekkolod via denne som interface til NMEA2000

videre har jeg Lowrance NMEA 2000 nettverk ( kartplotter + diverse ) som jeg har koblet

sammen med Simnet ved å klippe Simnet kabler i 2 , og koble på en Maretron standard NMEA 2000 plugg med

skrue tilkobling for lederne istedenfor i andre enden. Blir en god del billigere enn å kjøpe ferdige overganger.

( Ønsker å ha nettet mitt som standard NMEA 2000 istedenfor Simnett med tanke på fremtidige innkjøp )

til slutt brukte jeg et løst bilbatteri med krokodillklemmer for å kjøre pumpa med , dfa jeg luftet systemet.

tror muligens dette er lurt.

lykke til - dette blir bra

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...