Jump to content

strømaggregat mod ig-26 fra niko power tools erfaringer

kællen

Recommended Posts

Ellers er vi fornøyd med de to Kipor aggregatene vi har :smiley: ....

Kom til å tenke på at jeg muligens skal forsøke en annen type olje som tåler kulda bedre.

Som dere ser hjelper det å sitte foran BP, en finner ut av mye da.

Hehe... ja ikke sant.... dette med olje og Kipor:

Jeg har aldri opplevd at dette aggregatet har vært tregstartet. Enten første eller andre drag, så går den, uansett.

Senest sist helg på hytta i minus 23, det gikk som et skudd.

Men jeg bruker 0-30 -olje på maskinene vintertid, og har aldri hatt startproblemer med hverken snøfreseren eller aggregat.

Tror det står noe i bruksanvisningen til både Honda EU 20I og Kipor`en at de helst skal ha 0-30 -olje under minus 10.

Fungerer utmerket, og jo den regulerer turtallet etter belasting, støyen er lav ved moderat belasting .....

eneste som gjenstår og se er hvor holdbar den er over tid.

I så fall må jo dette være et godt kjøp til denne prisen!

Overraskende at den har automatisk turtallsregulering etter belastning når det faktisk står det motsatte i annonsen :lol: ,

men da er jo det meste av viktige egenskaper på plass!

Tror det står noe i bruksanvisningen til både Honda EU 20I og Kipor`en at de helst skal ha 0-30 -olje under minus 10.

Hadde du bare kommet tidligere med denne uttalelsen så hadde vi spart oss for mange dilemmaer :lol: :lol: Hvem leser bruksanvisninger i hytt å pine.

Som sagt en lærer mye via BP :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Mener det står en viskositetstabell med hensyn til temperatur som angir dette i manualen et sted.

Jeg bytter olje på aggragatene uansett hver høst og tror jeg fylte opp med Mobil1 nå sist.

Men jeg bytter tilbake til 10-30 til sommerbruk når den skal tusle og gå i varme omgivelser.

Jeg aksepterer at det er forskjell for en luftkjølt 4-takter å skulle jobbe i +25 på Sørlandet

kontra på høyfjellet i skjulet på hytta i minus 25.

Uansett går det på knapt en kvart liter, så det er ikke store kostnaden.

Om dette er løsningen på ditt problem vil jeg jo ikke garantere, Jawik,

men jeg har aldri opplevd problemer med hverken kaldstart eller drift på min Kipor IG2000.

Synes egentlig at Hondaen og Kiporen oppfører seg ganske likt under de samme forholdene,

og de blir også brukt om hverandre både sommer og vinter.

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 3 år senere...

Drar opp denne gamle tråden.

Jeg har en Kipor ig2600 på hytta som har vært noe tregstartet i vinter. Aggregatet ble kjøpt i høst og er således relativt nytt. Etter å ha lest innleggene her så får jeg jo en mistanke om at det kanskje kan være oljen? Men jeg er likevel noe i tvil.

- Er det virkelig slik å forstå at oljevakta hindrer aggregatet i å starte dersom oljens viskositet er feil ift temperaturen?

- Noen her bytter olje ift årstiden. Hvorfor er det nødvendig? Kan man ikke bare bruke en syntetisk mulitgradolje, f.eks 5W-40?

Ved flere anledninger har jeg ristet litt i aggregatet og så fått det til å startet umiddelbart etterpå. Dette fant jeg ut av ved en ren tilfeldighet. Kan denne opplysningen være til noen nytte for dere motorkyndige her på båtplassen? Kan det forklare hva som er galt? Har det kanskje noe med drivstofftilførselen å gjøre?

Skulle da tro at 10W-40 var en grei helårs olje, er samme olje jeg har på min Kipor IG 2000

Mitt aggregat er nærmest umulig å få startet om det er - grader.

Tar jeg den inn i varmen i en 20 minutters tid, starter den på første draget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...