Jump to content

strømaggregat mod ig-26 fra niko power tools erfaringer


kællen

Recommended Posts

spec på kipor 2000w

 

Generator Inverter

Spenning 230V

Frekvens 50Hz

Fase 1

Effekt maks 1-fase 2000W

Batterilader 12V 96/8 W/A

Automatsikringer Ja

Motor fabrikant Kama

Motor modell KG105

Sylindervolum 105 cm3

Sylindre 1 (4 takt) ant

Effekt, motor, 3,03HK

Kjøling Luft

Snorstart Ja

Elektronisk tenning Ja

Drivstoff bensin 95 okt

Tankvolum 4,1 l

Driftstid pr. tank 4t

Lydnivå 54-59dBA

LxBxH 549x291x405mm

Vekt 22kg

 

 

Spec på honda eu2000.

 

Max effekt 2000 Watt.

Kontinuerlig effekt 1600 Watt.

MOTOR

Type GX 100

Sylindervolum (mc3) 98,5

Toppeventilert Ja

Elektronisk tenning Ja

Snorstart Ja

Elektrisk starter (ikke inneb. batteri) -

Oljevakt Ja

Tankvolum (liter) 4,1

Driftstid (timer-ved % belastning) 4/100%-10/25%

Tomgangsautomatikk -

Eco throttle Ja

Tankmåler -

GENERATOR

1-fase Frekvens (Hz) 50/60

vekselstrøm Max. effekt (Watt) 2000

220 volt Kontinuerlig effekt (Watt) 1600

Ladestrøm for 12V batterier (Max. Amp.) 8,0A

MÅL - VEKT - LYD

Vekt (tørr, kg) 21

Ytre mål (LxBxH) mm 510x290x425

Lydnivå (dB-A 7m) 53-59

Lydeffekt (LWA) 83-87

 

Syntes ikke det er rare forskjellen, til under halve prisen:-)

www.ribtjenester.no

Link to post

Jeg har begge, et Kipor 2000-aggregat i båten og et Honda EU20i til annekset på hytta, begge på 2000 watt.

Kipor skal være en Honda-kopi, og de er bortimot identiske på alt fra utseende til spec og betjening.

Begge er oppgitt til omtrent samme støynivå i decibel.

Til og med bruksanvisningene er like, det er kun navnet Honda som er byttet ut med Kipor som er forskjellen,

så det er tydelig at det er et samarbeid mellom Honda og Kipor.

For meg virker det som om Kiporen er et Hondà-produkt som er "nedskalert" med en annen motor

for å treffe og ha grep på billig-aggregat-markedet.

 

Begge starter på første draget, varer like lenge på en tank og har omtrent samme "hørte" støynivå.

Mulig Honda`en har noe lunere lyd på lave turtall, men ved belastning og høyt turtall er det vanskelig å høre forskjell.

Honda har en annen eksosløsning enn Kiporen, så det er mulig det er her forskjellen ligger.

Begge leverer "ren" 220 volt pg begge har ca. 8 amp lader som kan lade batterier direkte.

Og begge kan parallellkobles med tilsvarende aggregater for dobbel ytelse.

Jeg har et eller annet sted fått opplyst at elektronikken, stabiliseringen og dynamoen er lik i Honda og Kipor,

og at forskjellen ligger i bensinmotoren.

Men så er den ene gul og den andre rød... det er muligens den største opplevde forskjellen jeg har oppdaget etter ca. 3,5 års eiertid på begge.

Det er mulig det er en forskjell om 20 år i den røde`s favør, og det håper jeg også, tatt i betrakning prisforskjellen,

men om det vil bety noe for meg tviler jeg på.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Jeg monterte ett slik i båten i fjor og det fungerte veldig bra!

 

Jeg koblet en Webasto eksosslange og kjørte det fra lasteromet i båten!

 

KUA

For å være helt sikker.

Du monterte Niko IG-26? og ikke Kiporn til Bavaria-Morten?

 

Vurderer og vurderer, står mellom Kipor 2000 eller 2600 og Niko 2600.

Heller mot Niko'n grunnet nøkkelstart/fjernstart.

På den annen side. Kipor ett annerkjent merke, mens Niko er for meg ukjent.

 

Er målene på Niko'n riktige? Står LxHxD 580x310x500. Ut fra bildet på nettet ser LxHxD 580x500x310 mer riktig ut.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Ligg unna Niko`s ,klin elendige.. har et ig 26 på jobben som jeg har plukket i sønder (driver garantiverksted for Hitachi powertools)og satt sammen, joda starter men elektronikk og fjernstart er utpreget kinaprodukt, bråker gjør det også.

Har privat Eu 10, hatt det i 3 år nå, starter som en drøm, alltid...Heia Honda :flag:

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Til og med bruksanvisningene er like, det er kun navnet Honda som er byttet ut med Kipor som er forskjellen,

så det er tydelig at det er et samarbeid mellom Honda og Kipor.

 

Jaha, så det at en kinesisk produsent er konsekvent i sin kopiering av et japansk produkt, betyr altså at de samarbeider med den japanske produsenten? Oj.....kan det være at du har brukt intelligensen din litt feil nå, eller? :giggle:

 

Det er mulig Kipor er billigere enn Honda, men å kalle Honda for dyrt, blir helt feil for meg.

Link to post

Har du sjekket støynivået på Niko?

Jeg ser den er oppgitt til 58 db og det er mye!

Så mye at jeg neppe vil trives i nærheten over noe tid.

 

Honda og Kipor oppgir 54-59 db og de varierer turtallet etter belastning.

Når jeg setter Hondaen eller Kiporen bak en busk på land og kobler til landkabelen for å lade via landstrømsladeren,

går den omtrent på tomgang og er knapt hørlig på litt avstand.

Setter jeg på varmtvannet i tillegg, går går de betydelig hardere og sikkert opp mot 57-59 db.

Og det er altfor mye støy til å bruke i uthavn eller på en brygge selv om det ikke er andre i nærheten.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Oj.....kan det være at du har brukt intelligensen din litt feil nå, eller? :giggle:

Det er mulig Kipor er billigere enn Honda, men å kalle Honda for dyrt, blir helt feil for meg.

Har jeg hevdet at Honda er dyrt?

Og skal du vise fram riktig bruk av intelligens i denne tråden, så kom gjerne med noe mer konstruktivt.

Jeg konstaterer bare likheter og forskjeller på Kipor og Honda`s 2kw-aggragater da jeg tilfeldigvis har begge.

Så kan jo du ta rene faktaopplysninger til etteretning uten å tillegge meg meninger jeg ikke har

Link to post

jeg drev også å sjekket litt rundt før jeg kjøpte, og jeg kom frem til at det var så lite ekstra å legge til for å få et skikkelig aggregat med gode referanser og gode service muligheter (hvis det skulle bli behov for det).

De billigere merkene produserer jo strøm de også, men jeg la vekt på kvalitet når jeg først skulle kjøpe ett.

Derfor gikk jeg for et honda eu10i, og har brukt dette flere ganger og starter på første draget stort sett.

På det kaldeste i vinter, så måtte jeg dra 4 ganger, for de to første hadde jeg glemt å sette på choke'en.

 

Så hvis jeg skal anbefale noe, så vil jeg anbefale et Honda, siden det er det jeg har erfaring med. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Jeg kikket igjen litt på annonsen på denne Niko`en og ser blant annet følgende:

"Konstant hastighet > fast turtall"

"Lydeffekt dB (A): 58 dB"

 

Konstant hastighet og fast turtall betyr antagelig at motoren ikke regulerer turtall etter belastning,

men går konstant på "marsjfart" med et støynivå på 58 db (!) og tilsvarende bensinforbruk hele tiden :eek:

Dette er totalt diskvalifiserende til mitt bruk, uansett navn på produktet, dersom aggregatet ikke skal brukes i et lydisolert rom :nonod:

 

Honda og Kipor regulerer automatisk turtallet etter belastning ned mot 53-54 db,

og ved landstrømslading via aggregatet, en hårføner, TV eller PC bruk osv, så tusler de rolig såvidt over tomgang.

Db-skalaen er så vidt jeg vet logaritmisk, dvs at forskjellen i lydnivå fra 53 db til 58 db er mangedobbel.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

I følge de annonsene jeg har printet stemmer ikke det du skriver helt angående støy nivå.

 

Riktig at Niko IG-26 har oppgitt støynivå: 58db. Tank 7 ltr. Driftstid 4,5-6 timer

 

Kipor IG 2600 har oppgitt støynivå: 58 - 64DB Tank 5,7ltr. Driftstid 5 timer.

 

Niko's støyer mindre enn Kipor'n, men har ett litt høyere drivstoff forbruk.

 

Den mindre

Kipor IG 2000 er nede på nivået du beskriver. Støynivå: 54 -59db. Tankvolum 4,1ltr Driftstid 4 timer.

 

Hva Honda 2000 og 2600 støyer vet jeg ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Beklager, Mariell, jeg har sammenlignet de 2 kw-aggregatene jeg har med et på 2,6 kw.

Og det blir jo både urettferdig og feil.

 

Uansett synes jeg de lydverdiene som her oppgis på disse 2,6 kw-aggregatene

(58 db og oppover) gir betydelig støy når jeg sammenligner med at dette faktisk er det "vrææææælet" som mine to lirer av seg når de går med full belastning og turtall (58 db).

 

Et tips er å høre hvor høyt dette egentlig er i praksis før du kjøper.

Jeg er opptatt av å støye så lite som overhodet mulig når jeg er på sjøen,

og da er etter min mening 58 db et dårlig utgangspunkt hvis du ikke har mulighet for

å bygge inn og støyisolere grundig.

 

Jeg ser Honda sitt 2,6 kw har helt andre lydnivåer, 49-59db,

men her er igjen prisklasse, vekt og størrelse noe helt annet.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Vårt Kipor 2000 funket meget bra sist sommer og høst. Startet på første draget helt til en dag i oktober. Da nektet dette plent å starte. Ble levert til service og det ble byttet en modul. Tok det hjem og satte dette i naustet. Tre uker senere hadde jeg bruk for strøm og da ville det ikke starte - uansett hva vi gjorde, tre karer av oss. Og det ble stående der nede til spott og spe.Ble en fin trimmaskin i disse kuldetider.

 

For tre uker siden (samme startproblem, det nektet) tok jeg det opp i bilen og det ble stående et par dager i bilen før jeg oppsøkte servicen og da startet aggregatet ved første forsøk. Flause. Jeg ba de teste dette ut over noen dager da min mistanke gikk til at ved kulde nektet dette å starte. Joda aggregatet oppførte seg pent under disse dagene. Startet uten problemer hver gang mekanikeren forsøkte. Bortsett fra en dag han hadde det i bilen sin og det ble minus 16 grader og da nektet det helt.

 

Da jeg kom innom her om dagen for å hente dette påpekte jeg dette med kulda og han kontaktet Trondheim og der fikk vi vite at de hadde hadd noen problemer med dette (Kipor 2000) og hadde konkludert med at det var oljevakta som slo ut og derved ingen start. Løsningen er å koble fra oljevakta etter å ha sjekket at det er nok olje på aggregatet. Fant ledningen og kommer til å montere en bryter på denne i tilfelle det nekter igjen å starte. Nå starter det - tror jeg... Står fortsatt i bilen og venter på å bli forbannet.

 

Ellers er vi fornøyd med de to Kipor aggregatene vi har :smiley:

 

Kom til å tenke på at jeg muligens skal forsøke en annen type olje som tåler kulda bedre. Som dere ser hjelper det å sitte foran BP, en finner ut av mye da.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Trekker denne opp igjen, da jeg er spent på om du har fått testet det nye aggregatet ditt, Kællen.

Fungerer det bra?

Støynivå?

 

Fungerer utmerket, og jo den regulerer turtallet etter belasting, støyen er lav ved moderat belasting lettstartet selv i 20 kuldegrader og fjærnkontrollen er genial, eneste som gjenstår og se er hvor holdbar den er over tid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...