Jump to content

Turtelleren koblet på dynamo, hvorfor vipper mye under kjøring?

Ariel og Fumle

Recommended Posts

Siste 2 turene i høst begynte turteller i oppstarten å vippe lang over og under turtallet motoren hadde.

1. Første turen
    Første gangen begynte det ca 10 min etter oppstart i havna. Motoren var begynt å bli varm og jeg kjørte ut av havna med 800-1000 omdr. da nåla begynte å vippe. Jeg lyttet direkte på motoren med en gang, men den gikk helt fint. Ladelampa lyste opp når turteller falt til 0, men stoppet når den gikk over. Jeg forsøkte med lavere og høyere turtall, både i gir og i fri. Slik fortsatte det i 4-5 min så stoppet det av seg selv. Resten av turen både kjøring og oppstart og retur på søndagen var helt problemfri.

2. Andre turen
    Var turen på vei til høstopptaket. En 20 min tur. Problemet oppstod igjen etter start og fortsatte også hele turen. Nå lyste ladelampa hele tiden. Motoren går helt fint, og kan ikke se noe slakk på reima til dynamoen. Jeg forsøkte å slå av hovedbryteren til forbruksbanken, slik at all lading gikk til start, men da gikk den analoge lademåleren helt opp i 15-16 Volt. Byttet om til ren forbrukslading (koblet fra start via hovedbryter til start) da viste den mer normalt, men lave 12-12,5 V. Temperaturen var rundt 15-20´C i lufta.

Turteller er koblet til Ford Lehman 2715, 120 hp, 6 syl. Motoren starter ellers lett, og går som ei klokke. Selv på tomgang går motor jevnt og fint. Reima til dynamoen er stram nok til innenfor normalen. Dynamoen er koblet til et startbatteri og en batteribank til forbruk. Det er 2 hovedstrømsbrytere, en til hver bank.

Det finnes Ladac elektronisk ladestyring (ny 2000) som skal sikre lading av startbatteriet først, så automatisk over til forbruk. Det ligger en LADAC boks som ligger nært forbruksbanken, som jeg mener er laderegulatoren. Det skal være en slik som jeg kan justere ladespenningen på.

Det ligger også en sort plast ladacboks(?) nært startbatteriet. Den har en slik vippebryter på siden av seg. Den er jeg ikke helt sikker på hva er. Har ikke fått tatt bilde av dem eller husker benevnelsen på dem.

Alle batteriene er sjekket celle for celle, og de er ok.

Jeg tror kanskje at det kan være noe med de sorte boksene å gjøre.(ladestyrer eller regulator.)

Alle forslag på grunner og løsninger på dette mottas med takk.

Hei og takk for forslag.

1.Turtallet jaget ca 1000 omdr; fra-til. Ellers har den ligge så stille under kjøring at jeg kunne ha sovnet på den... :giggle:

2. Ja, jeg har sjekket reima og den er stram og grei .

Hadde en tlf samtale med Jørg Becker ( som er aktiv medlem her), og han mente det kunne være boksene. Jeg får skru dem ned å sende dem til sjekk. Var ikke så sugen på å begynne å demontere dynamoen hvis det ikke var den. :confused:

mvh Rune

Forrrige sommer var jeg på tur til Tjøme, og utenfor Åsgårdstrand begynte turteller å vippe frem og tilbake. Den hadde aldri oppført seg slik før, og motoren gikk som ei klokke. Men etter ca. en halv time gikk alarmen for lading (har ikke ladelampe) Jeg fikk koblet bort den infernalske alarmen og fortsatte til et verksted på Tjøme hvor det ble konstatert null lading fra dynamo. :headbang:

Heldigvis var det en fra Vestfold Elektrodiesel på besøk der, som hadde en tilsvarende dynamo på verkstedet i Tøsnberg. :smiley: Så var det å ta bussen dit og hente ny dynamo og montere den. Siden har både lading og turteller vært uten problemer--------- :sailing:

Så det spørs om ikke din dynamo bør skiftes-------- :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Henter turtelleren signalet fra dynamoen eller fra en egen giver på motoren din?

Erfarte noe som lignet på en ford 2704, men det viste seg til slutt å være ladelampa som hadde dårlig kontakt. Gikk utover ladinga også. Og så har jeg opplevd noe lignende på en volvo. Byttet separat giver i fjor høst - og hadde bare en tur etter det. Da så det ut til å virke normalt igjen.

Hei!

Disse 2715E-maskinene er, som du beskriver, enestående saker og utrolig driftsikre!

Når det gjelder turtallsproblemet ditt, støtter jeg de som mener at du bør sjekke dynamoen.

Det er dynamoen som normalt er "giver" til turtelleren på disse motorene.

Et elektroverksted vil sikkert enkelt kunne måle dette og gi deg en diagnose.

Du skriver

"Det finnes Ladac elektronisk ladestyring (ny 2000) som skal sikre lading av startbatteriet først, så automatisk over til forbruk. Det ligger en LADAC boks som ligger nært forbruksbanken, som jeg mener er laderegulatoren. Det skal være en slik som jeg kan justere ladespenningen på. "

Du har nok en Ladac 1204-regulator, antagelig er det den som ligger ved siden av forbruksbanken din. Du kan ikke justere spenningen på denne, dette gjør den selv ut fra batteriene ladenivå og temperatur i batterirommet.

Det denne regulatoren gjør, er å sikre at batteriene hele tiden får ideel ladespenning,

tilsvarende 14,4 volt ved 20 grader på batteripolene.

Den lader derimot ikke startbatteriet først og så forbruksbanken.

Da må du ha en skillerelee eller lignende, men det kan kanskje være den andre svarte boksen?

"Jeg forsøkte å slå av hovedbryteren til forbruksbanken, slik at all lading gikk til start, men da gikk den analoge lademåleren helt opp i 15-16 Volt. Byttet om til ren forbrukslading (koblet fra start via hovedbryter til start) da viste den mer normalt, men lave 12-12,5 V."

Forklaringen tror jeg er følgende:

Senseledningen til 1204 er antagelig koblet mot forbruksbanken (som er vanlig) og ikke startbatteriet. Dette betyr at når du koblet bort forbruksbanken med hovedstrømbryteren, målte Ladac`en hvilespenningen på forbruksbatteriene og forsøkte å regulere seg etter dette når startbatteriet skulle lades. Når den da oppdager en spenning på ca 12,6-12,7 volt på de bortkoblede forbruksbatteriene som den tror er batterienes mottatte ladespenning, skrur den opp dynamoens ladespenning til himmels for å kompensere.

Kortversjonen:

I din båt må forbruksbanken antagelig alltid stå innkoblet med hovedstrømbryter når dynamoen går for at Ladac og senseledning skal virke som den skal.

I motsatt fall vil dynamoen pøse på med spenning til et allerede godt ladet startbatteri, som i verste fall kan bli ødelagt.

Redigert av Tilde (see edit history)

Heisann!

Har kikka litt i verkstedhåndboka og funnet ut at TAMD41 motorene tar signal til turtelleren fra W uttaket på dynamoen!

Jeg mener Tilde er inne på riktig ressonement her!

Istedet for å koble regulatorens senseledning på en av batteribankene så bør du heller forsøke å koble senseledningen på batterivenderens "felles-punkt". På den måten vil regulatoren motta spenningsnivået på den batteribanken som til enhver tid er tilkoblet og lades!

Iflg. min bruksanvisning til Ladac 1204 regulatoren så skal spenningen være fabrikk justert ved levering.

Har den derimot vært "tuklet" med, så kan den forsiktig justeres med en liten skru på baksiden. (Til høyre gir lavere spenning, til venstre høyere)

Lykke til !

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei alle sammen

:flag:

Takk for forslag og tid dere bruker på å hjelpe meg. Setter pris på det.

"Ladac 1204" virket kjent når jeg leste det. Ellers også det med spenning avhengig av hvilken av bankene som er tilkoblet. Kortversjonen din stemmer med min praksis som jeg ble fortalt av tidligere eier: koble til begge bankene før start, kutt startbatteriet etter ca 20 min kjøring så resten av ladinga går på forbruket.

Nei, jeg har ikke "tuklet" med den. Minnes jeg leste en gang at det var veldig lite som skulle justeres før det ble galt på den, så jeg lot den være.

Får vente til temperaturen synker ( -20´C nå!) og jeg kan starte motoren. Så får jeg smøre opp kontaktene, starte motoren, og måle da.

Er det noe annet å gjøre? Kanskje sende inn boksene for sjekk, så jeg får evt utelukket problemer med dem?

Hva koster en dynamo til min motor. Den er på 90amp (fra år 2000)som står i nå.

Takker igjen!

:sailing:

mvh Rune

Jeg kan ikke forstå at dette har noe med "boksene" å gjøre i det hele tatt.

Jeg tror neppe feilen ligger her.

På denne motoren får høyst sannsynlig turtelleren signal fra dynamoens W-uttak og dette får den uavhengig av om det er tilkoblet en ekstern regulator.

Regulatoren har ingen ting med hva som skjer på w-uttaket.

Ladac-regulatoren styrer dynamoens ladespenning og påvirker det jeg vet ikke output på W-kontakten på dynamoen. Her må noen evt korrigere meg hvis jeg tar feil!

Når du opplever at ladelampen plutselig begynner å lyse samtidig som turtelleren faller ned på 0,

kan jeg ikke forstå annet enn at feilen ligger i selve dynamoen.

Høyst sannsynlig holder det med en overhaling av den du har når den er så ny som den er (en rens, nye børster, etc), men det må fagfolk avgjøre.

Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt ny dynamo uten å ha avdekket hva som er feil med den du har først.

Dersom du kjøper ny dynamo og fortsatt vil benytte Ladac 1204`en (og det bør du),

så må du uansett få et elektroverksted til å koble bort den originale, regulatoren i dynamoen

og få montert styringskablene til Ladac 1204 inne i dynamoen slik at denne overtar ladestyringen.

Alternativt kan du gjøre dette selv, men da må du vite hva du gjør, og være fortrolig med å plukke fra hverandre og sette sammen dynamoen igjen.

Jeg antar denne jobben vil fordyre en ny dynamo med kr 500-1000,- avhengig av hva du forhandler deg til.

Jeg vil råde deg til å skru ut dynamoen og levere den til et elektroverksted for sjekk og evt en overhaling og få en diagnose der før du hiver deg over en ny.

Når du uansett tar ut dynamoen, så vær obs på den ekstra styreledningen fra Ladac-regulatoren`en.

Hei igjen.

Takker og bukker for engasjement.

Jeg har vel innerst inne visst at jeg måtte forberede meg på å ta dynamoen ut :headbang:, så da er det vel ingen bønn utenom.

"roper man i skogen... osv" så får jeg også følge de svar som kommer, selv om jeg helst ville hørt noe annet. (ikke misforstå meg feil med at jeg ikke vil ha riktig svar...) :wflag:

Dere kommer med gode argumenter som jeg kjøper og skal følge.( ellers liten vits å spørre)

Takker igjen.

Jeg skal ta den ut og sende den til sjekk når det blir varmere i været.

Når svar foreligger skal jeg legge det ut her.

Fortsatt god vinter :flag:

mvh Rune

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...