Jump to content

Den optimale alværsbåten for nordiske farvann?

avmønstret5

Recommended Posts

Nå har det vær så mange lokale forslag :wink: på solskinnsbåt i Oslofjorden og solbåt her er der at det er vel på tide å tenke på et sjødyktig fartøy som kan seile og gå for motor hele Norskekysten og opp til Svalbard og retur uten fare for frostskader og langvarige men. Dvs. en komfortabel båt med tak, sjødyktig, bra motor, seiler bra (Vi kan vel ta med sjødyktige motorbåter også? :saint:)Med andre ord, den robuste nordiske båten, hvor båtlivet kan være bra selv om det regner.

Kom med forslag, gjerne bilde.... obs; trenger vel ikke å koste ø.antall mill. eller?

Redigert av pettersand (see edit history)
Med sine store vinduer, vil de tåle en real tykk på Folla? Samme gjelder trawler, og hva med stabiliteten?

?? Trawlere er havgående fartøy....

Første Norske motorbåt over Atlanteren var Sjøblomsten av Fredrikstad...

Vår egen båt, "Alida" har gått for egen maskin fra Menorca, der den ble levert ny for 30 år siden.

Stiller ikke større krav jeg :smiley:

Redigert av rover (see edit history)

Pettersand etterlyser en allværsbåt, som seiler bra.

Det vanskeligste kriteriet er allværsbåt. Da spenner vi over vindstille til storm.

Glem disse båtene med store vinduer i dekkshuene. Tar båten en vertikal 1800 så forsvinner de.

Optimalt for meg vil være en slank langkjølet seilbåt. Enkel masthead rigg med to undervant, dobble for- og akterstag.

Hva er det jeg beskriver - jo en Laurin Koster.

Kanskje jeg tok litt hardt i med begrepet "alværsbåt", eller det kan forståes på flere måter. Men oppover kysten kan værbildet også om sommeren være noe røffere enn på blide Sør- og Østlandet med tanke på regn, temp og vind. Jeg har selv bodd på Vestlandet og hadde både motor-og seilbåter, men gikk over til motorseiler m/tak etter å ha gått i vindstille og pøsregn fra Bergen til Stord i en seilbåt.

Tenker en å ha det rimelig komfortabelt er etter min mening "tak" nødvendig på båten på Norskekysten, og erfaringer etter mange sommer på Svenske vestkyst og i Danmark vil heller ikke "taket" være å forakte.

Så er det kombinasjonen med sjøegenskaper og seil, her kan en sikkert finne mange bra motorseilere. Det vil være det jeg vil se etter når jeg kommer hjem, ikke så stor 28- 33 fot, hvis jeg har lyst eller er i stand til å være på sjøen.

Men for motorbåter gjelder også bra fart kombinert med gode sjøegenskaper...kanskje en noe vanskeligere kombinasjon å finne..?

Redigert av pettersand (see edit history)
Hva er det jeg beskriver - jo en Laurin Koster.

Arvid Laurin - om ikke en Koster - så en som Sebi. Tar bank og havet som om det skulle være et av djevelens dansegulv. Vell og merke etter at vi erstattet de store vinduene med koøyer. Laurin viste hva han konstruerte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...