avmønstret5 Startet 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2010 (redigert) Nå har det vær så mange lokale forslag på solskinnsbåt i Oslofjorden og solbåt her er der at det er vel på tide å tenke på et sjødyktig fartøy som kan seile og gå for motor hele Norskekysten og opp til Svalbard og retur uten fare for frostskader og langvarige men. Dvs. en komfortabel båt med tak, sjødyktig, bra motor, seiler bra (Vi kan vel ta med sjødyktige motorbåter også? )Med andre ord, den robuste nordiske båten, hvor båtlivet kan være bra selv om det regner. Kom med forslag, gjerne bilde.... obs; trenger vel ikke å koste ø.antall mill. eller? Redigert 27.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 her er ett forslag til alværsbåt for nordiske farvann HR 94 Kutter i Solskinn...... og som Ice-breaker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Targa 35 eller Viknes 1030/1080 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Ja, HR-kutter er en fin båt, noen som vet hvordan den seiler ? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 trawler.no Der er de fleste Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Targa 35 eller Viknes 1030/1080 Med sine store vinduer, vil de tåle en real tykk på Folla? Samme gjelder trawler, og hva med stabiliteten? Redigert 27.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kødd Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hva med en Nauticat seiler? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hei, Saga 315 Godkjenning Klasse B. Ikke mange andre i den størrelsen som har det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Targa har gjennom mange år vist sin styrke. De tok en båt rett fra fabrikken og kjørte round Britain race i fjor. Som eneste båt gikk de i 6-10 meters bølger da etappen ble avlyst pga dårlig vær. De andre sendte båtene på trailer Viknes 1030 er godkjent for profesjonelt fiske. (tror de bare bytter bakdøra til en vanntett utgave) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Jo tenkte også på en Nauticat eller lignende pilothouse seilbåt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BMP Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Skal det være en skikkelig allværsbåt som skal kunne benyttes på hele norskekysten må vel minstekravet vær CE klasse A. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Saga 315 Godkjenning Klasse B. Klarer ikke å ta den, noe som har et bilde? Klasse A for nyere båter er vel riktig valg ja, i alle fall over Nordishavet til Svalbard. Redigert 27.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 skal man ha en skikkelig båt bør man gå for en Nordhavn 47 Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Med sine store vinduer, vil de tåle en real tykk på Folla? Samme gjelder trawler, og hva med stabiliteten? ?? Trawlere er havgående fartøy.... Første Norske motorbåt over Atlanteren var Sjøblomsten av Fredrikstad... Vår egen båt, "Alida" har gått for egen maskin fra Menorca, der den ble levert ny for 30 år siden. Stiller ikke større krav jeg Redigert 27.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Det måtte blitt noe slikt som dette: Jern, beregnet for gang i is Masthead, kutterrigget Mer enn 50% av vekten under vannlinjen Innvendig styrepos. som fungerer Vinterisolert Sterk- og driftsikker motor Aggeregat, 220 volt Kan trille rundt i havet og komme opp igjen, gjerne med riggen på plass Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Dette må vel være bortimot den optimale farkost for å ferdes langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Jeg vil nok føle meg både trygg og vel ombord i Hulda og redningsskøyta, også helt til Svalbard, men kanskje det også er mindre standardbåter som en kan kalle for havgående. Jeg kjenner ikke så mye til Targa, men Viknes er solide båter. Redigert 27.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Pettersand etterlyser en allværsbåt, som seiler bra. Det vanskeligste kriteriet er allværsbåt. Da spenner vi over vindstille til storm. Glem disse båtene med store vinduer i dekkshuene. Tar båten en vertikal 1800 så forsvinner de. Optimalt for meg vil være en slank langkjølet seilbåt. Enkel masthead rigg med to undervant, dobble for- og akterstag. Hva er det jeg beskriver - jo en Laurin Koster. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Kanskje jeg tok litt hardt i med begrepet "alværsbåt", eller det kan forståes på flere måter. Men oppover kysten kan værbildet også om sommeren være noe røffere enn på blide Sør- og Østlandet med tanke på regn, temp og vind. Jeg har selv bodd på Vestlandet og hadde både motor-og seilbåter, men gikk over til motorseiler m/tak etter å ha gått i vindstille og pøsregn fra Bergen til Stord i en seilbåt. Tenker en å ha det rimelig komfortabelt er etter min mening "tak" nødvendig på båten på Norskekysten, og erfaringer etter mange sommer på Svenske vestkyst og i Danmark vil heller ikke "taket" være å forakte. Så er det kombinasjonen med sjøegenskaper og seil, her kan en sikkert finne mange bra motorseilere. Det vil være det jeg vil se etter når jeg kommer hjem, ikke så stor 28- 33 fot, hvis jeg har lyst eller er i stand til å være på sjøen. Men for motorbåter gjelder også bra fart kombinert med gode sjøegenskaper...kanskje en noe vanskeligere kombinasjon å finne..? Redigert 27.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Hva er det jeg beskriver - jo en Laurin Koster. Arvid Laurin - om ikke en Koster - så en som Sebi. Tar bank og havet som om det skulle være et av djevelens dansegulv. Vell og merke etter at vi erstattet de store vinduene med koøyer. Laurin viste hva han konstruerte. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
litt peiling Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Fairline 39 targa Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Jotun Artic Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 enig bliss X Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Jotun Artic er vel større enn Hulda, selv om de ser ut til å være bygget over samme lest mer eller mindre. Ellers så virker Vikenes til å være sikre båter. Det ligger en ved siden av meg, de er meget godt fornøyd. En kompis som har en del båter til prøving mener at de føles litt 'lette'. I hvert fall de mindre typene. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Eg stemmer for Nauticat 33. Kanskje ikkje noko stor overrasking... Redigert 27.Januar.2010 av JanB (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.