Jump to content

Dieseldyr VS forsikring. Erstatning med kasko?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Sjøl synes jeg kanskje at det beste er å unngå å i det hele tatt havne i dieseldyrfella... men det er jo litt på siden av det som er tema.

Har faktisk ikke sjekket om jeg har samme ordlyden i min forsikring heller, som forøvrig er Pantaenius, men får ta å sjekke det opp. Det er jo uansett greit å gå gjennom vilkårene en gang imellom for å lese seg opp på det som står der. Det kan jo bli nyttig en vakker dag...

Har det samme i min utvidede Kasko i gjensidige.

Var i allefall det jeg ble fortalt når jeg tegnet den. har ærlig talt glemt å sjekke at det står i polisen :sweat:

Ved uforutsett motorstopp grunnet urenheter som dieseldyr eller annet i drivstoff systemet. Dekker forsikringen rens av tanker,slanger og rør.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Fint å kunne sette båten på verksted å få renset tanker og system på forsikringa. : pussig....finner ingen liten skrift heller....?!

Kasko

Kasko dekker i tillegg til brann og tyveri skader som skyldes:

•infisert drivstoff (dieseldyr)

•brudd på mast/bom

•annen tilfeldig plutselig ytre påvirkning

Dette er et utdrag av vilkårene. For fullstending oversikt over dekningsomfang og begrensninger, se vilkårene. Disse finner du i forsikringsavtalen din (tilgjengelig på Min side). De kan også tilsendes på forespørsel.

En må logge seg inn for å finlese.

http://www.trygvesta.no/privat/forsikringe...kkes/index.html

Infisert drivstoff (dieseldyr) er ikke nevnt . Jeg har Gjensidige.

Det står at en må ha PLUSS-DEKNING .

Har det samme i min utvidede Kasko i gjensidige.

Ved uforutsett motorstopp grunnet urenheter som dieseldyr eller annet i drivstoff systemet. Dekker forsikringen rens av tanker,slanger og rør.

Det stemmer

Båt Pluss dekker

Forurenset drivstoff

Dekker skade på drivstoffsystem som skyldes forurenset drivstoff, for eksempel dieseldyr. Vi er det eneste forsikringsselskapet i Norge som dekker dette. Sitat Gjensidige. Dette er ikke rett???

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsi...uss-dekker#1968

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Går ut fra at det menes skade på båten forårsaket av dieseldyr, dvs for eksempel om du får motorstopp og reker på land på grunn av dette. Jeg tviler litt på om kaskoen dekker skade på motoren, med mindre du har tegnet spesilaforsikring for det...

Med Båt Pluss kan en også få med dette.

Følgende dekninger kan velges:

Jolle

Tilbys for seilbåter og båter med innenbordsmotor

Jolle og motor kan medforsikres opp til 30 000 kroner

Motorskade

Tilbys for båter med innenbordsmotor, også seilbåter med innenbordsmotor

Alle plutselige og uforutsette skader dekkes for motorer opp til 15 år

Avskrivning med fem prosent av motorens verdi per år fra motoren er ny. Maks 50 prosent avskrivning

Utleie

Skader som skjer under kortere utleie av privat båt.

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsi...uss-dekker#2379

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Går ut fra at det menes skade på båten forårsaket av dieseldyr, dvs for eksempel om du får motorstopp og reker på land på grunn av dette. Jeg tviler litt på om kaskoen dekker skade på motoren, med mindre du har tegnet spesilaforsikring for det...

Ble forklart at det dekket rens av Dieselsystem hvis stopp. Det må jo menes fra tank til dyser og retur?

Tror ikke man for avkorting i utbetaling om man driver på land etter motor stopp grunnet Dieseldyr. Selv med en Vanlig kasko. Men er nok viktig at en kan bevise at filtre er byttet i henhold til manual.

Største utfordringen for mange med nyere båter er å få kontrolert og rengjort dieseltankene med jamne mellomrom. Plundrete uten hverken egnet mannhull eller tappemulighet i bunn av tank.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har som nevnt Gjensidige. Snakket med dem per telefon i går. Som andre har nevnt kreves det at man Flexi plus forsikring for å ha forsikret for (mot) disse dyra.

Flexi + vil eventuelt koste meg kr 516,- per år ekstra fikk jeg opplyst - forsikringssum kr 500.000,-

Min rutine er fulle tanker om vinteren + tilsetning av litt "lurium" = Hammerdown. Har ikke tenkt helt ferdig enda, men tror jeg tar sjansen på å fortsette uten denne toppforsikringen.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jeg vet at jeg tar sjansen uten toppforsikring! Med tett fyllestuss og korrekt lufting, samt Hammerdown på tanken ved hver fylling, er det knapt mulig å få vann på tanken. Det må i så fall være at marinaen har bommet og fylt opp tankene sine med vann i stedet for diesel. Og i så fall kommer jeg meg vel knapt fra kai engang før den stopper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
. Jeg tviler litt på om kaskoen dekker skade på motoren, med mindre du har tegnet spesilaforsikring for det...

I min forsikkring fra Storebrand ,dekker dem total havari bla på motorane .Men spørs jo hva det innebærer ,på 20 år gammle motorer .Sikkert ikke mye verdt om det skjer noe tipper jeg,men det er jo i den totalpakka så.Har en rimelig høy egenandel ,så skal være litt skade før det er butikk å bruke den.Men koster fort noen kroner også,om det skjer noe da.

Skal få Øko til å finne fram pappirene idag,se litt nærmere på saken når det gjelder dieseldyr osv .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...