catano Startet 27.Januar.2010 Del på Facebook Startet 27.Januar.2010 (redigert) Hei. Hva kan en selv lovligt utføre i forbindelse med montering av strømagregat. Tenker da på fasmontert med diesel å kjølevans tilkoblig. 1.Selve oppmonteringen ? 2.Koble til vann å vannintak? 3.Koble Diesel tillførsel ? 4.Koble 220 ut fra agregatet ? 5.Koble til start batteri? 6.koble kabler for styring av selve agregatet ? Hven gjør det vi selv ikke har lov til ? og til slutt skal det inrapoteres til noen at agregat er montert ? mvh Catano Redigert 27.Januar.2010 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem. Enhver kan jo gå til COOP og kjøpe seg et aggeregat og dra i snora. Det er først når aggeregatet ikke har stikkontakter permanent montert at man isåfall trenger elektriker til å godkjenne. Om man da ikke bruker et av de godkjente 'plug and play' oppleggene. På sett og vis blir vel et aggeregat å betrakte på samme måte som en skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 og til slutt skal det inrapoteres til noen at agregat er montert ?mvh Catano Før skulle enkelte arbeider forhåndsanmeldes men dette er gjevnt over slutt. Nå er det bare å få en samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Dette er ikke enkelt. FØrst må du: Melde fra til agregat-tilsynet Kontakte rørlegger med mesterbrev Kontakte Statoil får diesel-prøve Et elektrofirma(min 50 ansatte) Ikke batteri, men batterier. Godkjent av nærmeste batteribaron Styring monteres av 1. styrmenn(2.styrmann er ikke godt nok) Ved bruk, ¨må det medbringes godkjent operatør. Rapport skal sendes rekommandert til Stortinget. ellers har ikke peiling Kontakt agregat-tilsynet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tuffff Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Dersom du holder deg unna 220 V så er det bare å smelle det inn. Ikke noe ulovlig i det. Du trenger ingen samsvarserklæring på agregatet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 da er det pån igjen da. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 ......Du trenger ingen samsvarserklæring på agregatet. mvh tuffff Jeg merket et lite rykk i bilen på vei hjem fra jobb i dag og trodde en av sylindrene fusket et lite sekund. Men nå ser jeg jo at lille mor Norge har slitt seg i fortøyningene og driftet ut av Europas indre marked. Det skal bli greit å kjøpe tannpirkere i morgen uten krav om at de skal være CE merket. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Det skal bli greit å kjøpe tannpirkere i morgen uten krav om at de skal være CE merket. Skal du ha tannpirkere uten CE godkjenning må du lage dem selv. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 (redigert) Jøss, merker du forskjell på om pirkerne er CE-godkjent eller ikke Det er for øvrig ikke lov til å omsette ikke CE-godkjente f.eks. strømageregater i Norge, men det er fullt lovlig å eie et. Og også å putte det i sin egen båt. Jeg tror du blander kortene endel når det gjelder kommersielle aktøreres opptreden i et market, og privat entreprenørskap på egne eiendeler. mvh tuffff PS: Det er ellers ikke godt takt og tone å le av folk. DS Redigert 27.Januar.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 (redigert) Du Ole Petter, hvordan skal jeg egentlig forholde meg til dette ordet 'samsvarserklæring' som du har introdusert her på forumet? Så vidt jeg kan sjekke er det du som har introdusert det. Nå har jeg hatt båt i 23 år uten å tenke på noe slikt, enten det nå gjelder skifte av skrogjennomføringer, strøm, polering eller . . . . Er det ikke mulig å vedlikeholde/forbedre båten uten å tenke på slike vanskelige ord? Er det noe du som næringsdrivende har hengt deg opp i for å virke important? Nei folkens, bruk hodet og gjør de jobbene du føler deg kompetent til. Og ellers får du en annen som har greie på tingene til å gjøre jobben. Da blir det nok bra uten § § §! Paragrafryttere har vi nok av! Lars H. Redigert 27.Januar.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maskinmeisteren Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 (redigert) Du Ole Petter, hvordan skal jeg egentlig forholde meg til dette ordet 'samsvarserklæring' som du har introdusert her på forumet...Lars H. Hør hør hør!!!! Takk for den Lars H! Det er alt for mye mas om det ene med det andre for tida, enten det gjelder montering av teknisk utstyr eller andre former for oppgraderinger og vedlikehold. Det virker som om (som jeg har sagt i flere tråder nå i det siste) at alt skal være så forbaska "gjennomkvalitetssikra" for tida, at det blir umulig for den enkelte å kunne holde båt eller andre eiendeler uten å dra på seg kostnader hinsidig enhver fornuft bare for å få noen til å montere eller se over en eller annen jobb man har vært så syndig å utføre sjøl. Dette er bare fjas, så som Lars H her sier: bruk hodet og gjør de jobbene du føler du er kompetent til sjøl!! Det er alt for mange som tror de ikke har lov, eller ikke får til, den minste ting lenger. Kan du, ja så har du nok lov! Og har du strengt tatt ikke helt lov, så ordner det seg uansett bare man gjør jobben slik evt. forskrifter sier at jobben skal utføres. Redigert 28.Januar.2010 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Kan du, ja så har du nok lov! Og har du strengt tatt ikke helt lov, så ordner det seg uansett bare man gjør jobben slik evt. forskrifter sier at jobben skal utføres. Ja, bortimot enig. Kjøp byggestandarden og les for den koster bare noen få kroner. Så klarere man kanskje å sette seg litt bedre inn i egen selvinnsikt, og ikke minst være i stand til å spørre om de riktige tingene på Båtplassen. Det er ingen som bryr seg hvis det bare blir gjort riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Det er ingen som bryr seg hvis det bare blir gjort riktig. Tror nok at det er slik. Jeg har bygd en hel båt uten tanke for samsvarserklæring. Hulda har verken problemer med myndigheter eller forsikringsselskap. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Hei.Hva kan en selv lovligt utføre i forbindelse med montering av strømagregat. Tenker da på fasmontert med diesel å kjølevans tilkoblig. 1.Selve oppmonteringen ? 2.Koble til vann å vannintak? 3.Koble Diesel tillførsel ? 4.Koble 220 ut fra agregatet ? 5.Koble til start batteri? 6.koble kabler for styring av selve agregatet ? Hven gjør det vi selv ikke har lov til ? og til slutt skal det inrapoteres til noen at agregat er montert ? mvh Catano da er det pån igjen da. Det tenkte jeg også når jeg så denne. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Du Ole Petter, hvordan skal jeg egentlig forholde meg til dette ordet 'samsvarserklæring' som du har introdusert her på forumet? Paragrafryttere har vi nok av! Lars H. Hei Lars. 1 - 0 til deg Tror nok at Ole Petter er en" grei og likanes kar" Tror ikke at han er en såkalt § rytter, men mer optatt av at ting skal gjøres korrekt. I virvaret av lover og regler kan man jo av og til gå seg vill. I mange av innleggene til op. så får man jo uvurderlige gode tips,og råd, ikke glem det. Men i allefall Lars var og tittet etter "Trude lutt" i dag (fryser, men klaga ikke) Mvh Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.