Jump to content

Erfaring med vannvarmer i båt?

Seico

Recommended Posts

jeg har en Webasto Thermo top (5kw), med 4 vifter på ca 2Kw hver... vær ops på at det er viktig å ha nok vifter, slik at en får utnyttet varmen var vannet.

Jeg har dette i en Comfortina 32..

Webastoen har en irriterende lyd, som er konstant.! tror det er når vannpumpen går (altså hele tiden?) Hvis du ikke har mulighet å montere den en plass

der det er godt lydisolert, kan denne irritere.

Utenom dette er jeg fornøyd med varmeren min. har montert varmtvannet på, med kuleventiler for å kunne stenge enten varmesløyfen eller varmtvannet ute.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Også veldig god erfaring med Weber. men ikke kjøp for stor da varmere ikke liker å gå på sparebluss.

Eneste vannvarmeren av tradisjonelle typen jeg kjenner til som liker å gå på sparebluss 9kw-eren fra Webasto. Den er i tillegg en av dem mest stillegående på markedet. Den er ikke den billigste men noen båteiere her har eller er i ferd med å oppdage at man ikke kan få mer en betalt er!

Webasto og Eberspacher er nok likeverdige, men Eber har billigere deler. Jeg har hatt Eber vannvarmer i bil og nå i båt og har så langt ikke hatt problemer. Jeg la opp mitt første vannvarmeanlegg sist sommer etter å ha trålet diverse tråder her. Det er noe mer plunder å legge opp en luftvarmer(selv om slangene er tynnere) men det er veldig godt alltid å ha tilgang til varmt vann. Jeg har foreløpig ikke koblet mitt system sammen med motoren da jeg hadde litt dårlig tid sist sommer. Om jeg kommer til å koble den sammen med motoren er jeg faktisk litt usikker på. Min er på 5 kw og varmer varmt vann på 20-30 minutter.

Som med alle varmesystemer er det greit å plassere de enhetene som bråker lengst mulig unna hodeputa. Sirkulasjonspumpen hører man godt. Det samme gjelder drivstoffpumpa. Brenneren bråker mindre enn en luftvarmer. Alle enhetene er hos meg plassert i akterrommet bak akterkabinene og det fungerer fint. Hører nesten ingen ting til varmesystemet. De såkalte stillegående Fai Silencio varmeviftene er ikke så stillegående. Skal prøve meg fram med viftestyring fra pc for å se hvordan det blir. Ser at endel har byttet vifter, men om jeg får det til med viftestyring har jeg mulighet til å ha full fres om det skulle være ønskelig.

Eneste vannvarmeren av tradisjonelle typen jeg kjenner til som liker å gå på sparebluss 9kw-eren fra Webasto. Den er i tillegg en av dem mest stillegående på markedet.

Hei, Jeg skal kjøpe meg vannvarmer i nærmeste fremtid. Vil ha webasto og lurer på forskjellen mellom 5 kw og 9 kw. Det er jo stor prisforskjell. Dessuten bruker det kraftige endel mer strøm. Innbiller meg at hvis jeg går for den minste, vil det fungere fint siden den stort sett vil gå på fullt. Hva tror du? Eller er den store verdt 9000,- ekstra?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

9kw er en arbeidshest mens 5kw er egnet til personbiler og er markedsført med båtsett i tillegg. 9kw bruker ikke merkbart mer strøm på lav effekt, den bråker mindre og har lengre levetid. Den er trinnløs og kjører veldig lavt ned, husker noe omkring 1kw. Hvis du skal ha noe mer robust er de Kabola men i tradisjonell varmer gir Webasto 9kw mest for pengene.

Monterte en Eber 5 Kw i 2009 da rederinnen ønsket å dusje hver morgen i uthavn . Fungerer helt etter forventningene. Har en sløyfe gjennom ene motoren,vv berederen og defrostervarmer som eventuell tilllegsvarme. Har 20 l vv bereder. Slåes den på om morgenen, så er det dusjvann til den som ønsker å dusje etter 15 til 20 minutter. Så lenge den går så er det varmt, men vi liker ikke å ha på denne på natten. Anbefales på det sterkeste. En av de beste dubeditter som kan monteres i båten. 15-20000.-

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Vi hadde webasto vannvarmer i gamlebåten. det fungerte veldig bra, den var ca 5KW, husker ikke helt. Båten blir varm fra bunn av, samt at den også var koblet på motor , slik at båt ble gjennomvarm når vi var på tur.

Eneste jeg slet med var at webasto var plassert på en lite tilgjengelig plass i motorrommet, slik at det var :headbang: å bytte "glødespiral" som var den eneste service den fikk av meg utenom ren diesel.

Har 5 kw eber og det fungerer utmerket. 46 fot båt og det er ingen problemer med å holde varmen bare med denne. Nærmest lydløst system, alltid varmt vann til dusj etc, termostat regulering på hver kabin, forvarming av motor om ønskelig. Varmer kan monteres langt vekk fra sovelugar da det er enkelt å legge vannrør kontra luftslanger. Hadde tidligere en 9 kw eber, denne bråkte mye mer og ble rett og slett for stor, ulempe med denne var også at eksosen ble så varm at den nærmest brente ved siden av eksosgjennomføringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...