Jump to content

Montere fast gir på vridbar propel


svenn-m

Recommended Posts

Det spørs hvilket gear og vridbart anlegg det er snakk om. Sabb for eksempel har mekanismen for vridning montert i stedet for gearkasse, mens mange nyere anlegg er helt separate fra gearet og er da ment å brukes i kombinasjon med gear og ikke i stedet for. Dette er helt vanlig på sjarker blant annet..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Eldre motorer med vribar propell hadde som regel direkte drift av propellaksling. Aksling gikk altså med samme omdreining som motorens turtall. Men disse gikk jo også med lavere toppturtall en nyere motorer, så det kan godt hende at akslingens omdreining blir passelig med en nyere motor. Nå vet jeg ikke om den du har idag har gir eller bare direktekobling.

Link to post

Dette burde ikke være noe stort problem. Når det faste gearet er valgt, vet du turtallet som propellakselen vil få. Da har du en "motor" med turtal lik det akselen ut av gearet roterer med og en effekt som er litt mindre enn det motoren yter. (Gearets virkningsgrad multipliseres med motoreffekten, og derved får du effekten ut av gearet). Så er det bare å finne en propell som passer til effekten og turtallet som kommer ut av gearet. Og den saken løser du ved å søke deg frem på dette forum til den store mengden av innlegg som handler om tilpasning av propell.

Link to post

Eg har Yanmar 3QM30HG tilkobla eit omstyringsanlegg, og det fungerar veldig fint. K18 giret du har kjenne eg ikkje til. Eg har originalgiret på type HG, som er det yanmargiret med størst utveksling (3:1). Detter er avgjerande for å få eit lavt nok akslingturtall til å drive ein stor propell. Veit ikkje kva propelldiameter vripropellen din har, men min er 500 mm. Då klarar eg 2400 o/minn på motoren med full gass og full vridning. Motoren kan gå til 2700 o/min, men då må ein ha mindre propell.

 

Problemet er hvis det propellanlegget du har tilhøyre eit HVP-gir. På HVP-gir er det ikkje forover og akterover, men kun reduksjon, kobling og stigningsservo. Propellstigningen styres då vha ein trekkteine i senter av akslingen eller ved at heile akslingen skyvast/trekkast forover/akterover av servoen i giret. Hvis du har eit slikt propellanlegg, kan du ikkje koble dette til eit reverseringsgir. Du er nødt til å ha akselomstyringsanlegg slik at den delen av akslinga som går mellom omstyringsenheten og giret har vanlig aksling og medbringare.

 

Sjekk ut west-mekan.no, så ser du tegningar og forklaringar på ulike typer propellanlegg.

 

Hvis du har riktig utstyr, vil eg anbefale å beholde det vribare anlegget i drift. Det gjør båten langt meir manøvrerbar, og du kan jo likevel bruke giret som på et fast propellanlegg dersom du ønsker det :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...