svenn-m Startet 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2010 Noen som vet om det går og montere en motor med fast gir til et vridbart propel opplegg? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Hva skulle eventuelt være problemet utover at flensene må passe sammen? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Tror du må låse trekkstanga/bakkerøret eller det som vrir vingene i dag i den posisjonen som er optimalt for båten. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det må da være mye bedre og låse giret slik at det kun kan gå mellom forover og nøytral og brike vrisystemet til manurering. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Er ikke godt å si hva som er best før trådstarter sier hva han vil koble sammen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det spørs hvilket gear og vridbart anlegg det er snakk om. Sabb for eksempel har mekanismen for vridning montert i stedet for gearkasse, mens mange nyere anlegg er helt separate fra gearet og er da ment å brukes i kombinasjon med gear og ikke i stedet for. Dette er helt vanlig på sjarker blant annet.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svenn-m Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 motoren som har stått i båten er en farymann s30. lurer på og sette inn en yanmar type 3QM30HG M/KH 18 GEAR er dette noe som lar seg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Vi bør nok få vite hvilket vridbart system som står i båten pr. i dag og hvordan dette betjenes. La oss få noen bilder av dagens installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Eldre motorer med vribar propell hadde som regel direkte drift av propellaksling. Aksling gikk altså med samme omdreining som motorens turtall. Men disse gikk jo også med lavere toppturtall en nyere motorer, så det kan godt hende at akslingens omdreining blir passelig med en nyere motor. Nå vet jeg ikke om den du har idag har gir eller bare direktekobling. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Dette burde ikke være noe stort problem. Når det faste gearet er valgt, vet du turtallet som propellakselen vil få. Da har du en "motor" med turtal lik det akselen ut av gearet roterer med og en effekt som er litt mindre enn det motoren yter. (Gearets virkningsgrad multipliseres med motoreffekten, og derved får du effekten ut av gearet). Så er det bare å finne en propell som passer til effekten og turtallet som kommer ut av gearet. Og den saken løser du ved å søke deg frem på dette forum til den store mengden av innlegg som handler om tilpasning av propell. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandsfanden Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Eg har Yanmar 3QM30HG tilkobla eit omstyringsanlegg, og det fungerar veldig fint. K18 giret du har kjenne eg ikkje til. Eg har originalgiret på type HG, som er det yanmargiret med størst utveksling (3:1). Detter er avgjerande for å få eit lavt nok akslingturtall til å drive ein stor propell. Veit ikkje kva propelldiameter vripropellen din har, men min er 500 mm. Då klarar eg 2400 o/minn på motoren med full gass og full vridning. Motoren kan gå til 2700 o/min, men då må ein ha mindre propell. Problemet er hvis det propellanlegget du har tilhøyre eit HVP-gir. På HVP-gir er det ikkje forover og akterover, men kun reduksjon, kobling og stigningsservo. Propellstigningen styres då vha ein trekkteine i senter av akslingen eller ved at heile akslingen skyvast/trekkast forover/akterover av servoen i giret. Hvis du har eit slikt propellanlegg, kan du ikkje koble dette til eit reverseringsgir. Du er nødt til å ha akselomstyringsanlegg slik at den delen av akslinga som går mellom omstyringsenheten og giret har vanlig aksling og medbringare. Sjekk ut west-mekan.no, så ser du tegningar og forklaringar på ulike typer propellanlegg. Hvis du har riktig utstyr, vil eg anbefale å beholde det vribare anlegget i drift. Det gjør båten langt meir manøvrerbar, og du kan jo likevel bruke giret som på et fast propellanlegg dersom du ønsker det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.