bjoris Startet 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2010 Hvordan er denne båten seilmessig, plassen er vel upåklagelig for en 30 foter. Ser for meg ut til å være den berømte "mye båt for pengene", men hvordan seiler båten egentlig? Nei, skal ikke bytte ut Hanse-mann tross turbulente tider for oss Hanse eiere, men kjenner noen da som vurderer en Bav 30... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SuperGnisten Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 har en kompis med denne båten.. seiler ganske bra.. da han kjøpte denne seilte han askøy rundt med tidligere eier, og de tok veldig mange på turen hjem.. (blåste 15-18 m/s då.. ) Jeg seilte mot han fra bergen til trondheim i høst. Då var vi jevngode.. (jeg seiler Comfortina 32) tok han på kryss då...:P men jeg seilte da med kryssfokken. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Lanber Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Gratulere Bjoris, du tar til fornuft! Hvordan raske er å seile kommer vel helt ann på mannskapet, de fleste kan kjøre bil men de færreste er Schumacher. Med den analogien har jeg kappseilt mot en First 40,7 i frisk vind, han med karbonseil....og vunnet. Sier alt om det andre mannskapet og fint lite om egen kunnskap og seilkunst. Det ligger en passe billig B31C til salgs på Finn nå, få han til å titte på den. Mer plass enn "1" fot skulle tilsi der mhp annen cockpitløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det må jeg si Lanber , fortell mer om da du selte fra 40.7èn Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 tviler vel på at han seilte fra den.. må være på¨korigrert tid.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
bjoris Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 (redigert) Gratulere Bjoris, du tar til fornuft! Hvordan raske er å seile kommer vel helt ann på mannskapet... Hehe. Jeg skulle gjerne hatt Hanse båt og Lunde som leverandør... Men Bav er ikke noe for meg selv om jeg har anbefalt Bavaria før, og kjøper er veldig fornøyd, det er forresten en halv del av denne (B36) som nå ønsker egen båt og det er nærliggende å se på samme merke, eneste de har hatt problem med er motor og strøm. Den 40.7en må ha hatt en trålpose på kjølen, evt har du havnet på feil hylle i livet og burde vært proffseiler, jeg tror mest på det siste Den 31en som ligger der er vel i utlandet og det orker ikke kjøper, tipper det kommer både det ene og det andre i tillegg... Båten han ser på har mye utstyr som spinnaker, cockpitkalesje, plotter, stor varmer etc og ser tilsynelatende ut til å være et ok kjøp... hvis den da er helt grei å seile, det er ikke større forventninger en det... Redigert 28.Januar.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
blueline Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Ser av en test opp mot Hanse 315 at den seiler like godt som den. Har selv hatt Bavaria 30 cr, men jeg skal inrømme at mine seilkunskaper ikke er allverden. Min erfaring med Bavaria 30 (som var min første seilbåt) er at den var lett å håndtere for en nybegynner både for seil og motor. Det er en super turbåt som holder seg godt i pris så om man etter litt tid ønsker noe mer avansert eller større så er den lett å få pengene igjen for den. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Hvorfor ikke bare klinke til med en elan 310? Blir det for dyrt? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det må jeg si Lanber , fortell mer om da du selte fra 40.7èn Trodde det var deg Enzo. Må nok ha vært seilt på LYS. Ellers må det ha hengt på en Princess 45. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Jeg er ydmyk til det motsatte er bevist jeg synes bare det hørtes ut som en god historie siden jeg selv har 40.7 og sliter med å seile så langsomt som skrogfarten på bavaria 31 Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Ja Enzo, du skulle sett han! Kom opp på sida mi for motor der jeg tuslet avgårde fra Arendal for bare genoa i et skikkelig grisevær, så stoppet han motor og rullet ut genoaen...for så å slippe fallet og la hele stasen gå på sjøen. Han greide å få tredd på skinna igjen og kom opp for motor & seil på sida mi igjen, stoppet motor og seilte ifra. Jeg skal være den første til å si jeg er en dårlig taper, så jeg gjorde klar storseilet selv om det blåste vel friskt, i kast og med MYE regn. Opp i vinden og opp med seil, det tok mindre enn 30s før vi var på kurs igjen. Nå tok vi innpå med våre 7,5 knop. Det kunne ikke han på Firsten være bekjent av, dessuten roet vinden seg til stabile 7-8 m/s, han startet motor og gikk opp i vinden for å få opp storseil, det må ha vært vanskelig for det tok sin tid. Karbon og gode greier. Opp kom det og da kom han fort etter skal hilse og si, føltes som han hadde dobbel fart av oss idet han passerte. Feil sporvalg for vinden på innsiden av Hestnesøya gjorde at han omtrent stoppet opp, manglet 50m på å gå forbi når han fyrte jerngenoa for å komme til bedre vind. Da benyttet jeg anledningen til å pakke bort seil, var 5 min hjemmefra. Så der ser du Enzo, selv en F1 bil kan bli forbikjørt avn en VW sålenge den går sakte nok. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Fin historie , men da konkluderer vi med at bav 31 grisebanker first 40.7 , ihvertfall noen ganger tror min neste båt blir en bav Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Den dagen man blir fraseilt av en Bavaria 31C på kryss, da er det på tide og gå over til Kano. Jeg er usikker på om 30c er noe bedre enn 31c på kryss? Tidligere ble Bavaria designet av regattaseileren Axel Monaupt, og de båtene er langt bedre på kryss enn sine nyere søstre. Axel var noe sparsommelig med størrelsen på riggen på sine modeller, men raus på tyngden i kjølen, så hans tanker lå trolig lenger ute på havet i sterkere vind. Idag er det vel bare Match serien som virkelig tar høyde og er raske, og nå sitter jo kjølen skikkelig fast på de også. Axel designet sine båter for å tåle en støyt og valgte en helt annen kjølinnfestning. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
bjoris Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Hvorfor ikke bare klinke til med en elan 310? Blir det for dyrt? Du får ikke den for under 1 mill hvis du tar med samme utstyr som det er i den brukt B30en, så er dette selvsagt en mye flottere båt, men 400.000 eller mer gjør det helt uaktuelt. Jeg dog, hadde nok klikket i vinkel om jeg kom ombord i Elan 350 nå etter at regattabasillen har tatt meg, men jeg hadde neppe hatt råd uansett... Kjekke priser på båtene, men de er jo bunnribba i standardversjon... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kulingen Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Kan jo ta en titt på denne.. Bav 31 Er jo en nyere modell, men de ligner sikkert litt... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Joda, 31 er nærliggende å sammenlikne, men bare en fra Njaa for salg pt og jeg tror alle 31 båten blir for dyre, det er kun interessant med en godt utstyrt båt. Etter mine anbefalinger (basert på egen erfaring) så jakter kjøper på en godt utstyrt båt fra starten av. Penger en jo en ting når en skal utstyre en båt, en tid er også et vesentlig poeng, det er ikke alle som syns det er moro å sitte å studere priser på nette, få inn tilbud og så montere, teste og evt levere inn igjen for justering ... Typisk hendelsesforløp når jeg kjøpte nytt forseil... Gøy og interessant, men tidkrevende... Redigert 30.Januar.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SuperGnisten Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 ville ikke kjøpt av Njaa.. VELDIG dårlige erfaringer!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Kulingen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Er det denne du har sett på/ kompisen din har sett på? Denne ser jo fin ut Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Fin historie , men da konkluderer vi med at bav 31 grisebanker first 40.7 , ihvertfall noen ganger tror min neste båt blir en bav Vi seilte fra en 35 fots katamaran på slør en gang med HR 29. Hadde vel mer med mannskap enn båtene å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Da er det lurt om du er litt mer konkret enn bare å si dårlige erfaringer. ville ikke kjøpt av Njaa.. VELDIG dårlige erfaringer!! Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg kjøpte båt fra njaa for 2 år siden. Denne båten skulle i følge njaa ikke vært på grunn, ha noen lekasjer, og ellers være i bra stand. Da jeg overtok båten, så alt ut til å være bra, MEN i det jeg kom hjem fra stavanger og begynte å skru opp litt paneler osv fant jeg ut at ting ikke vær slik som selger hadde sagt at den skulle være, og slik det stod i kontrakten. Da jeg begynte å ta dette opp med selger, fikk jeg bare beskjed om at alt var mitt problem. Det var ikke snakk om å gjøre noe som helst med det. Etter mange klagemailer, og diverse forsøk på å få fatt i han, fikk jeg han til å kontakte selger i tyskland. Da viste det seg at det var en lekasje i båten, som selger viste om, men hadde utelatt å informere om. Jeg mente på dette tidspunktet at dette var helt klart kontraktsbrudd, fordi det stod at det ikke var noen lekasjer ved salg. Lekasjen hadde vært såpass lenge att store deler av akterlugaren var vannskadet, og ville foringet båten kraftig ved videresalg. Den generelle behandligen som jeg opplevde av Njaa, som om han vil det eller ikke er selger av båtene som han tar inn til norge, er langt under det som jeg regner som god foretningsskikk. Han mener faktisk at han ikke har noe ansvar, selv om det er hans navnetrekk som står på kontrakten, og det er til han pengene betales. Mye av grunnen til at jeg ble totalt ignorert av njaa, var nok at jeg kjøpte en båt som var i noe lavt prisområde, og at jeg bare var 21 år når jeg kjøpte båt av han. Dette er ett faktum som jeg irriterer meg meget over i etterkant, og har sagt til meg selv at jeg aldri skal kjøpe noe båt fra den mannen igjen. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.