killmeister Startet 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2010 Hei. Lurer på å kjøpe meg kartplotter som jeg kan ha i en åpen sjekte. Den bør derfor være lett og ta med seg og lyssterk. Har kikket litt rundt, med det finnes jo et hav av varianter, og de fleste virker for meg like Hva anbefaler dere? Hvor bør jeg handle slikt utstyr? Er det noe jeg MÅ styre unna? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det er vel ikke så mange å velge mellom. En ekte plotter som er portabel og vanntett er Garmin 276C. finnes det andre? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Thorlyn Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 garmin 620 er portabel /batteri og kan brukes i bil også.. dette er arvtageren til 276c.. bruker G2vision kart og er meget lettanvendlig. Anbefalles.. Har en slik selv som bare er og ta med i gummijolla eller i annen båt etc.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
LM 605 Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Garmin 620 er sikkert en bra kartplotter, men akkurat i ei åpen sjekte tror jeg nok heller jeg ville velge en plotter med knapper, kontra en som har berørinsskjerm. Har hatt flere Garmin plottere opp i gjennom årene (bl. a. 520, 525, 521), og syntes disse har funger perfekt til bruk i åpen båt.Disse er raske å montere og krever kun 12v. tilkoppling. Er litt skeptisk til slike berøringsskjermer i en åpen båt med mye saltsprut i lufta, fiskeslo på fingrene etc, tror nok skjermen ville bli noe "medtatt" etterhvert ? Uansett valg, så er i hvert fall Garmins plottere veldig enkle og lette å bruke. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Utviklingen går ikke alltid rett vei, mht. disse to garminene så er batteritiden halvert (fra 15 t til 9 t). Uten å studerte forskjellene ytterligere, aner jeg at typokartene er utelatt på den nye 620? Dermed vil jeg påstå at den nye 620 ikke er en arvtager, men en annen type plotter. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
chagall Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Lurer på å kjøpe meg kartplotter som jeg kan ha i en åpen sjekte.Den bør derfor være lett og ta med seg og lyssterk. Du kan sikkert greie deg med en håndholdt Garmin 60 csx. Kan absolutt anbefale denne. Se link: http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=113215 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Ligger jo en til salgs her. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Har brukt min 620 i saltsprut og div og ingen problem med dette. 620 bruker garmins nyeste kartype og har autoguide/gjesthavn info,bilder,3D visning av havbunn etc. Med disse kartene er det en helt annen verden en tidligere typer ref kartene til 276 en som nå er blitt rimelig avlegs og gammeldags spør du meg. 520 serien er også flott og bruker de samme kart som 620 men har ikke batteri. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Frivakten Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 At programmene blir mer fancy og viser 3D på bekostning av halvert batterikapasitet er ikke hva jeg mener er en forbedring. 9 timer er en dagstur. Får man problemer er det er det godt å ha det dobbelte i kapasitet (15 timer). Men hversinsmak Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
killmeister Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Så oppsummeringen blir Garmin, av en av nevnte slag... Er det ekkolodd funksjon også på noen av disse? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Gå for en av Garmin's nye plottere i 4 eller 5 serien. http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/...0-00764-02.aspx http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/...0-00760-02.aspx MVH Tolema Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Vil nok si meg enig med "Trond Iversen", sats på en Garmin 421 eller 521. Begge kan leveres med ekkolodd inkl.(421 S-521 S) Solide og annerkjente plotter/ekkolodd som er veldig enkle i bruk. Lette og ta med seg hjem. Stort service og forhandlernett. Kan være lurt å undersøke hos flere forhandlere, da priser/kampanjer kan varier mye. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 (redigert) At programmene blir mer fancy og viser 3D på bekostning av halvert batterikapasitet er ikke hva jeg mener er en forbedring.9 timer er en dagstur. Får man problemer er det er det godt å ha det dobbelte i kapasitet (15 timer). Men hversinsmak 3D er faktisk meget nyttig når man skal fiske for og se hvordan bunnen er. Ja man har mindre batterikapasitet men det følger jo selvsagt med brakett til og montere i båten som har tilkobling for 12V og dermed besørger lading og andre funskjoner som tilkobling til autpilot og gud vet ikke hva.. 400-500 serien Til garmin har akuratt de samme funksjoner men dårligere skjermer og IKKE batteri for og kunne brukes mobilt. Har hatt 525s før og 620 er mye kjappere på oppdatering og MYE mer lyssterk skjerm. Men hver sin smak så klart. Redigert 29.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.