Jump to content

Blytau eller kjetting

Bitteliten

Recommended Posts

Jada, jeg vet at dette har vært diskutert her før. Bakgrunnen for at jeg tar det opp igjen er følgende:

Vi fikk satt inn en Engbo 40 vinsj i vår Nidevl 690 i vinter. Den har fungert bra helt til i det siste. Nå har den begynt å slure litt. Dette skjer først når det bare er 1-2 meter igjen før ankeret er oppe - da virker det som om kassa til tauet er full akkurat der tauet kveiles opp av vinsen, og tauet kommer ikke lenger. Om jeg tar tak i tauet og legger litt til siden i kassa kan vi ta ankeret helt opp. Problemet er jo at dette som oftest skjer i trange farvann, og at jeg må opp med motorluka for å komme til boksen til ankertauet - det blir litt mye styr!

Er dette et vanlig problem på vinsjer med blyutau, eller skyldes det at taukassa er litt for grunn på vår båt? Er det samme problem om man har kjetting (har hørt at syrefast kjetting legger seg bedre på plass en galvanisert kjetting)

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg ennå ikke har bestemt meg for om jeg skal ha tau eller syrefat kjetting på vinsjen på nye båten vår. Er derfor takknemlig for alle innspill slik at jeg kan ta rett valg på nye båten (Nidelv 300 Sport)

Hadde også tidligere i vår problemer et par ganger med vinsj som sluret. Jeg har en IL-vinsj og folkene på IL sa at enten så skyldes det for liten kasse til dreggtauet eller så skyldes det selve tauet som blir noen millimetre for tynt. Dette kan skyldes at det begynner å bli slitt eller at tauet vrir seg slik at blykjernen blir liggende litt på siden av midten på kabularet. Det skal visst veldig lite til før tauet slurer. For min del skyldes det at tauet vred seg det siste stykket og dermed ikke fikk feste nok. Har siden ikke opplevd det. Men i ditt tilfelle høres det nok ut som for liten kasse siden det dreier seg om de siste metrene av tauet. Kan da ikke tenke meg at kjetting tar mindre plass??!

Jeg har inspisert og modifisert litt siste døgnet, og det ser ut til at kassa er for grunn. Det er det ikke noe å gjøre med ettersom vinsjen står så høyt den kan og kassebunnen er bunnen på båten. Ettersom tauet legger seg rett under vinsjen blir det ikke plass til mer tau om jeg slipper ut for mye (der er plass til mer tau til siden om vinsjen - men der klarer ikke vinsjen å legge tauet)

Om kjetting tar mindre plass vet jeg ikke - skal høre med Nidelv hva de anbefaler på nye båten. Ettersom 300'en er høyere under dekke enn 690'en er det ikke sikkert det er noe problem. Jeg tror også at litt tynnere blytau hadde løst problemet mitt på 690'en.

Eller litt kortere tau :crazy: Det anbefalte levrandøren av vinsjen min, svivel på ankeret og nok plass i brønnen. Hvis ikke kan man korte inn blytauet med noen meter. Om det er 50 eller 45 meter spiller neppe noen rolle for bruken.

Tenk på hvordan det bråker med kjetting, hvis du skal dra en morgen eller kveld når noen sover

Kortere tau hjelper ikke så mye - for etter ca 25 meter er det fullt under vinsjen - og 25 meter bør jeg nok ha. Svivel lurte jeg mye på før jeg sett inn vinsjen - valgte å ikke ha det. Mulig det kan hjelpe.

At kjetting bråker vet jeg - og det er derfor jeg egentlig vil ha blytau. Men jeg vil ikke ha en vinsj som jeg må ned i motorrommet og fikse hver gang vi skal ha opp dreggen Ettersom Nidelv leverer syrefast kjetting tar den mindre plass enn galvanisert kjetting i hvertfall - den er mer "løs i fisken" på en måte.

Sluringa kan også skuldes at mutteren midt i kabelaret ikke sitter stramt nok. Denne slakkes nok etter hvert, særlig når vinsjen er ny (?). Vår nye Enbgbo m/blytau på Hannah III fungerte utmerket til å begynne med (bortsett fra at jeg har litt problemer med tyngdepunktet på Bruce-ankeret som gjør at det ikke altid ramler ut av seg selv når jeg løser ut vinsjen - kommer tilbake til det siden). Men etter å ha brukt vinsjen noen ganger begynte den å slure. Til slutt ble det så ille at jeg nesten ikke fikk opp ankeret. I Pollen i Arendal måtte jeg mer eller mindre dra inn ankeret for hånd og så la vinsjen kjøre inn løst tau.

Årsaken viser seg å være at mutteren i kabelaret slakkes, og da slurer tauet. Trekk til mutteren så mye du klarer (13 mm) og problemet er løst.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har hatt samme problem som deg med at mutteren i midten skrur seg opp. Jeg ba Engo om råd, og de sa at jeg skulle bruke litt gjengelim (lock tite) som kan løsnes igjen på mutteren - det har jeg gjort - så nå sitter den godt fast, og det er ikke slark i kabelaret.

Årsaken til problemet på båten min er at kassa til tauet er for grunn - så når jeg legger ut mye tau og skal ha det inn igjen pakker tauet seg helt opp til kabelaret, og da er det rett og slett ikke plass til mer tau før jeg drar tauet til siden for å frigjøre plass rett under vinsjen. Jeg har modifisert kassa litt i bunnen slik at det ble plass til mer tau - men legger jeg ut 40 meter må jeg ned i kassa og dra tauet unna for å få opp dreggen. Ettersom jeg har båten i 11 dager til har jeg ikke tenkt å gjøre noe mer med det - men kjøper skal få info om dette slik at han slipper å feilsøke. Om jeg fortsatt skulle hatt båten hadde jeg reklamert overfor de som har montert vinsjen.

Vi har også hatt problemer med slakk senter bolt på kabelaret. Det ser ut som der er gjennomgående at båtbyggerene ikke bruker Loctite på denne bolten. Så moralen må være at har du Engbo vinsj og ikke har hatt problemer med sluring, så kan du bare løsne bolten og så skru den til med Loctite.

Hei Bitteliten!

Jeg har selv en Engbo 40 som sluret på de siste par metrene av tauet...

Og jeg kan absolutt anbefale en kjapp telefon til Engbo. Du får garantert god og rask service!  Det jeg fikk anbefaling om, var å stramme litt på fjæra som trykker tauet inn i kabelaret. Denne fjæra er laget i syrefast stål og fjærkvaliteten i syrefast er ikke den samme som i karbonstål. (Men, vi foretrekker selvsagt syrefast pga. saltvannet etc.). Dersom man strekker denne fjæra for mye under montering av vinsj eller når man trer inn tauet, blir den litt for slakk. Ta kontakt med Engbo så får du kjapp og riktig retledning i forhold til din vinsj. (Min 40 har ikke den omtalte senterbolten, antar at dette er erstattet ( forbedret løsning ?) på de nyeste Engbo'ene.)

:-) fredriksen

Da var nye fjæra fra Engbo satt inn. I følge dem var det enkelt og greit - i følge meg var det litt plundrete - kanskje fordi jeg ikke har 20 cm lange, tynne fingre? Nåvel - det gikk greit med litt %&!!??**** :rolleyes: og kreativitet. Den gamle fjæra var ca. 1 cm lengre enn den nye - så den gamle var nok strekt da de tredde inn tauet.

Hjalp det? Nei egentlig ikke - så kassa er for grunn. Skal si i fra til neste eier slik at han vet om det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...